سهم ۲۳۰ هزار نفری تعاونی‌های حمل و نقل در اشتغالزایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تعاونی ها می توانند با سرمایه کمتر خدمات بیشتری به کشور ارائه کنند گفت: سهم تعاونی های حمل و نقل از اشتغالزایی بیش از ۲۳۰ هزار نفر است که قصد داریم آن را توسعه دهیم.
محمد کبیری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه حمایت از تعاونی ها می تواند به افزایش تاب آوری در مشکلات اقتصادی کمک کند گفت: بدون شک تعاونی ها می توانند با سرمایه کمتر خدمات بیشتری به کشور ارائه و به اشتغال پایدار منطقه ای کمک کنند.

وی با اشاره به تفاهم نامه با وزارت صمت افزود: این تفاهم نامه با رویکرد رسیدن به یکپارچه سازی اطلاعات و داده ها، تسهیل ارائه خدمات به فعالین اقتصادی، توسعه دولت الکترونیک و کاهش بروکراسی اداری از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات بین دستگاه های اجرایی چند هفته گذشته منعقد شد.

کبیری افزود: تفاهمنامه تبادل اطلاعات با هدف تسریع و رسمیت بخشیدن همکاری های دو وزارتخانه برای دستیابی به اهداف و بهره ‌برداری طرفین از اطلاعات موجود در بانک های اطلاعاتی یکدیگر امضا شد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انعقاد این تفاهم‌ نامه موجب افزایش بهره ‌وری در کشور است افزود: در گام نخست نیاز‌های اطلاعاتی شناسایی شد و برای گسترش تعاون بررسی شد و به دنبال ایجاد پنجره واحدی برای ارائه خدمت به تعاونی‌ها هستیم.

وی اظهار داشت: از جمله مهمترین اهداف امضای این تفاهمنامه دستیابی سریع و مستمر وزارت صمت به اطلاعات اشتغال بنگاه های اقتصادی با رویکرد پایش وضعیت اشتغال بنگاه ها در بازه‌های زمانی مختلف و برنامه ریزی فعالیت های وزارت صمت بر اساس تحلیل این اطلاعات است که از طریق سازمان تامین اجتماعی جمع آوری و جمع بندی می شود.

کبیری افزود: بر اساس این تفاهم نامه به منظور رصد فعالیت شرکت های تعاونی و بررسی و رفع مشکلات آنها، اطلاعات فعالیت های این شرکت ها که با اخذ مجوز از وزارت صمت انجام می شود در اختیار وزارت تعاون قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعاونی ها نقش موثری در حمل نقل وتوزیع کالای اساسی مردم دارند گفت: تعاونی‌های حمل و نقل نقش موثری در حمل و نقل عمومی دارند و نقطه قوت آنها در بخش دریایی و بنادر جزایر جنوب کشور است که 90 درصد جابه‌جایی‌های این منطقه را تعاونی‌ها انجام می‌دهند.

کبیری با اشاره به اینکه تعاونی‌های حمل و نقل همچون تعاونی‌های اتوبوسرانی، مینی‌بوسرانی، سواری کرایه و کامیون‌داران، تاکسیرانی، وانت‌باران و لنج‌داران نقش تاثیرگذاری در حمل و نقل عمومی کشور دارند افزود: توسعه حمل و نقل از پایه‌های اصلی و اساسی توسعه پایدار و زیربنایی توسعه اقتصادی در جهان امروزی است که ضمن موثر بودن بر فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه در حال تغییر و تحول است.

کبیری با اشاره به تقسیم‌بندی تعاونی‌های حمل و نقل به چهار گروه حمل کالا، مسافر، درون شهری و حمل و نقل دریایی، افزود: این تعاونی‌ها با هدف ساماندهی فعالیت حمل و نقل در بخش‌های مختلف، تأمین نیازهای شغلی و ارائه خدمات حرفه‌ای به اعضای خود که شامل مالکان، رانندگان و کارکنان است تشکیل شده اند و به عموم مردم خدمات ارائه می‌کنند.

معاون امور تعاون وزارت کار بیان کرد: 60 درصد جابه‌جایی کالا و صادرات در خلیج‌فارس، 70 درصد حمل و نقل عمومی جاده‌ای مسافر و حدود 25 درصد حمل و نقل کالای کشور توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. بیش از 2100 شرکت تعاونی فعال در حوزه حمل و نقل با تعداد نزدیک به 180 هزار نفر عضو و بیش از 230هزار نفر اشتغالزایی در کشور وجود دارد و در تلاش هستیم تعاونی‌های حمل و نقل را توسعه و به نوسازی حمل و نقل عمومی کمک کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار