سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور/احتمال تغییر نحوه ورود دانشجویان به رشته پزشکی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از تشکیل کارگروه اصلاح کنکور در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: در حال حاضر تصمیم بر این شد که ۶۰ درصد وزن به وضعیت تحصیلی در آموزش و پرورش و ۴۰ درصد به کنکور اختصاص داده شود تا توجه به کلاس و آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۴۷ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: دستور این جلسه  به موضوع مهم ساماندهی کنکور اختصاص داشت.

وی ادامه داد: اولین نکته این است که بحث‌های مربوط به کنکور ارتباطی با امسال ندارد و در پروسه تصویب این ضوابط، زمان اجرایی شدن این سیاست‌ها هم اعلام خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: زمان کافی برای تطبیق با این قوانین به داوطلبان کنکوری داده خواهد شد. کنکور در سال‌های طولانی اصلاحاتی نداشته و این باعث بروز آسیب‌هایی شده است اما در کنار این آسیب‌ها شیوه فعلی کنکور مزایایی هم دارد که نمی‌توانیم با حذف صد درصد کنکور موافق باشیم و از طرفی نمی‌توانیم کنکور را به این صورت فعلی ادامه بدهیم.

وی در ادامه به شرح دلایل عدم امکان حذف کنکور پرداخت و گفت: در شیوه فعلی برگزاری کنکور، سوالات یکپارچگی دارند، فرصت رقابت عادلانه است، امکان تخلف بسیار پایین است و در حد صفر است، بازه زمانی برگزاری کوتاه است و بنابراین هزینه‌های آن پایین است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: اما نسبت به آسیب‌های کنکور نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم، مهم‌ترین آسیب کنکور آسیب آموزشی است و یادگیری کنکوری عمق لازم را ندارد و تست‌محوری باعث شده است تکنیک‌هایی را آموزشگاه‌ها به داوطلبان کنکوری آموزش دهند و از آنها خواهش می‌کنیم از روش‌های کاسب کارانه پرهیز کنند؛ این تکنیک‌ها علم را به شبه علم تبدیل کرده است.

دکتر کبگانیان ادامه داد: بر اساس آمار موثقی که به ما داده شده است در کلاس‌های کنکور و با استفاده از یادگیری تکنیک‌های تست‌زنی، ۲هزار رتبه اخلاف بین داوطلبان ایجاد شده و در واقع آنها مهارت تست زنی آموخته‌اند و تخصص از بین رفته است.

قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کنکور در وضع موجود آسیب‌های روانی زیادی داد و نشاط را از جوانان گرفته است. علاوه بر این، اضطراب بسیاری را به جوانان وارد می‌کند زیرا نتیجه یک عمر تلاش خود را در این آزمون ۴ ساعته می‌بینند و اگر شکست بخورند تمام تلاششان از بین می‌رود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر کنکور این است که سنجش از پذیرش جدا نیست یعنی بلافاصله به جای اینکه داوطلب نمره علمی خودش را دریافت کند رتبه علمی را دریافت می‌کند و در شهریور ماه که این نتایج را می‌گیرد در مهر ماه باید به هر رشته‌ای که قبول شده است برود.

دکتر کبگانیان ادامه داد: درصد زیادی از این جوانان به رشته مورد علاقه خود نمی‌روند. بر اساس تصمیمات پیشنهادشده که تعداد امتحانات بیش از یک بار در سال شود و این نمره علمی همسان‌سازی می‌شود تا ۲ سال اعتبار داشته باشد و این طور نباشد که داوطلب احساس کند فرصت طلایی را از دست می دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: کنکور آسیب‌های روانی بسیار زیادی دارد؛ آسیب‌های روشی و سنجش بسیار زیادی هم در کنکور وجود دارد و جوانان به سمت تکنیک تست‌زنی رفته‌اند.

وی افزود: آسیب دیگر کنکور آسیب اقتصادی است؛ برخی کلاس‌های کنکور هزینه بسیار بالا برای هر ساعت آموزش دریافت می‌کنند. کنکور به قشر متوسط به پایین فشار زیادی وارد می‌کند و در این کلاس‌ها هزینه زیادی گرفته می‌شود.

دکتر کبگانیان ادامه داد: یکی از این سیاست‌های پیشنهادی برای اصلاح کنکور، تغییر نحوه ورود دانشجویان به رشته پزشکی است. البته کنکور تحصیلات تکمیلی در دستور کار و کار کارشناسی هنوز تمام نشده و مذاکرات ما پیرامون کنکور سراسری است.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: کارگروهی متشکل از نمایندگان ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، سازمان سنجش و مرکز سنجش آموزش و پرورش تشکیل شده است؛ البته مجلس هم می‌تواند نماینده‌ای داشته باشد.

دکتر کبگانیان افزود:ایرادی که به طرح ساماندهی کنکور وارد شده، این است که اختلاف معدل استان‌های محروم و غیرمحروم زیاد است ولی با بررسی‌هایی که صورت گرفت مشخص شد این اختلاف‌ها کم و قابل عبور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: علاوه بر این، این معدل‌ها برای سال‌های گذشته است و هنوز تحول و اقدامی در شیوه برگزاری این کنکورها رخ نداده است. از طرفی چون جوانان تاکنون فکر می‌کردند این معدل نقشی ندارد، آن را جدی نمی‌گرفتند ولی جوانان بدانند که تحصیلشان و معدلشان برای ورود به دانشگاه مؤثر است.

وی تصریح کرد: توجه به کلاس و آموزش و پرورش باید بیشتر باشد. اگر بخواهیم سوابق تحصیلی را بگیریم تعداد معدل‌های ۱۹ و ۲۰ زیاد است ولی آموزش‌وپرورشی‌ها هم اعلام کردند که رنج نمره از ۰ تا ۱۰۰ باشد و سوالات تغییرات محتوایی پیدا خواهد کرد و جای نگرانی نیست.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی،دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: تصمیم بر این شد که ۶۰ درصد وزن به وضعیت تحصیلی در آموزش و پرورش و ۴۰ درصد به کنکور داده شود تا توجه به کلاس و آموزش و پرورش افزایش پیدا کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار