شانه‌خالی کردن صندوق فرهنگیان برای رهایی از باتلاق فساد/انتشار نتایج تحقیق و تفحص تا خرداد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

شانه‌خالی کردن صندوق فرهنگیان برای رهایی از باتلاق فساد/انتشار نتایج تحقیق و تفحص تا خرداد

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه و این صندوق به صورت زنجیره‌ای با هم در ارتباط است از احتمال اعلام نتایج تحقیق و تفحص در خرداد ماه خبر داد.

به گزارش تسنیم، معوقه 8هزار و 300 میلیارد تومانی 30 نفر در بانک سرمایه در ماه‌های اخیر منجر به احضار و بازداشت برخی افراد شده است و در این رابطه مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به‌دلیل انجام برخی تخلفات در دوران سرپرستی‌اش در بانک سرمایه از بازداشت شدگان است.

در همین رابطه محمدرضا خانی مدیرعامل سابق بانک سرمایه می‌گوید: سهم مطالبات مشکوک‌الوصول که در دست 31 نفر بدهکار عمده بود و از این 31 نفر هم 10نفر دانه‌درشت‌تر هستند، 8 هزار میلیارد تومان است.همچنین فقط یک نفر 600 میلیارد تومان بدهکار است.

در این پرونده آنچه حائز اهمیت این است که هیچ کدام از 30 نفر طبق ضوابط و مقررات، تسهیلات دریافت نکرده‌اند و وام‌های نجومی با زدوبند و بدون دریافت وثایق لازم به این 30 فرد خاص اعطا شده است. طبق گفته‌های برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بین 30 نفری که 8هزار میلیارد تومان تسهیلات نجومی را گرفته‌اند برخی افراد 500 تا 1000 میلیارد تومان وام برای شرکت‌های صوری دریافت کرده‌اند، این افراد با پشتوانه یک چک وام‌های کلان گرفته‌اند و آن را برای ساخت‌‌وساز و اهداف شخصی خود هزینه کرده‌اند.

بخشی از تخلفات صورت‌گرفته بدین شرح است:‌ بیش از 90 درصد تسهیلات پرداختی به اشخاص و مطالبات غیرجاری بانک مربوط به کمتر از 30 ذی‌نفع واحد است. سهم تسهیلات خرد و متوسط از مجموع تسهیلات پرداختی به اشخاص کمتر از 10 درصد است.

در موارد دیگر چند هزار میلیارد تومان در اختیار برخی افراد قرار گرفته بود بدون اینکه از آنها هیچ ضمانتی بگیرند، آنها نیز این مبالغ را گرفته‌ استفاده کردند اما چرا مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان معتقدند که تخلفات صورت‌گرفته مربوط به بانک سرمایه است و از زیر بار تخلفات بانک سرمایه شانه خالی می‌کنند؟

در همین رابطه جبار کوچکی نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا تخلفات صورت‌گرفته صرفاً مختص به بانک سرمایه است، اظهار کرد: طولانی شدن روند تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، به دلیل حجم بالای کار است چرا که این صندوق، تعداد زیادی شرکت اقتصادی، بانک و بیمه دارد و حجم تخلفات صورت گرفته نیز وسیع است از سوی دیگر بر روی هر موضوعی ذیل تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان دست گذاشته می‌شود، معضلی جدید خود را نشان می‌دهد و حجم پرونده را افزایش می‌دهد.

وی افزود: کارشکنی‌هایی نیز در مسیر تحقیق و تفحص وجود دارد به عنوان مثال در این شرایط مدیرعامل بانک سرمایه را تغییر می‌دهند. در حقیقت صندوق ذخیره فرهنگیان را به صورت باندی اداره می‌کنند و مدیر عامل بانک سرمایه نیز با فشار این افراد برکنار و فرد جدیدی منصوب می‌شود.

کوچکی نژاد گفت: در برخی موارد می‌شنویم، مسئولان صندوق ذخیره می‌گویند که تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه به آنها ارتباطی ندارد، بیان این سخن به دلیل گرفتار شدن آنها در باتلاق بزرگ فساد است و برای دور نگه داشتن خود از فساد بزرگ بانک سرمایه این سخنان را می‌گویند اما باید سوال کرد که مدیرعامل بانک سرمایه را چه فردی معرفی می‌کند، آیا مدیرعامل صندوق ذخیره، مدیرعامل جدید بانک را معرفی نکرده است؟

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: بانک سرمایه مشکلات متعددی دارد که عمده آنها سوءاستفاد مالی است از سوی دیگر در شرکت‌های زیرمجوعه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز شاهد تخلفات و سوءاستفاده‌های مالی هستیم چرا که پول‌هایی را به اسم سرمایه‌گذاری پرداخت کرده‌اند اما این کار صورت نگرفته است در حقیقت تخلفات بانک سرمایه و صندوق ذخیره به صورت زنجیره‌ای به هم وابسته است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار