شبکه «شما» حامی محیط‌ زیست و گردشگری

دسته ها: اخبار

محمدمهدی قاسمی، مدیر شبکه شما در نشست خبری گفت: رویکرد شبکه شما تغییر کرده است.

تا امروز این شبکه نگاه تامینی داشت و آنتن آن به واسطه تولیدات مراکز پر می‌شد، اما قرار است تولیدات خود را آغاز کند. وی ادامه داد: پیش از این جدول پخش به‌گونه‌ای بود که برنامه‌های در حال پخش با هم هماهنگی و ارتباط نداشت، اما اکنون تلاش می‌کنیم هماهنگی و انسجام برنامه‌ها بیشتر شود.

ما 33 مرکز با مدیریت و سلایق متفاوت داریم و همین موضوع سبب تفاوت شبکه شما با دیگر شبکه‌ها می‌شود، اما امسال تصمیم داریم سیاست واحد و یکدست در تولیدات مراکز داشته باشیم.

مدیر شبکه شما عنوان کرد: برای مرتبط کردن بخش‌های مختلف برنامه‌های این شبکه که تولید مراکز است، دنبال یک‌نخ تسبیح مناسب بودیم، بنابراین تصمیم گرفتیم از مجری استفاده کنیم تا قبل از پخش هر برنامه، مجری توضیحاتی درباره آن ارائه کند. به عنوان مثال او با تهیه‌کننده، کارگردان و دیگر عوامل برنامه‌ها صحبت می‌کند.

قاسمی افزود: برنامه شبانگاهی چمدان هر شب ساعت 21 با محوریت گردشگری و برنامه شمعدونی صبح‌ها ساعت 9 با محوریت معرفی اقوام و اقلیم‌های ایران پخش می‌شود و ما مبحث گردشگری را در اولویت قرار دادیم. توجه ویژه به موضوع محیط زیست از موضوعات مهمی است که در برنامه‌های مختلف به آن می‌پردازیم. همچنین ترویج کشاورزی از دیگر رویکردهای جدید شبکه شما در سال جاری است.

مدیر شبکه شما در پاسخ به پرسش جام‌جم مبنی بر این‌که آیا قصد دارید در راستای یکسان‌سازی تولیدات مراکز چهارچوب‌هایی برای تولیدات مشخص کنید؟ توضیح داد: تاکنون مراکز بیشتر سلیقه‌ای آثاری را تولید می‌کردند. ما برای این‌که آثار مراکز استان از نظر محتوایی یکدست شود، به مراکز سفارش کار دادیم. بدون تردید سلایق باز هم دخیل خواهد بود، اما چهارچوب‌هایی مشخص کردیم تا بر این اساس محتوای برنامه‌ها منسجم باشد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به دیگر پرسش جام‌جم مبنی بر این‌که از سال گذشته اعلام شد که شبکه شما به عنوان شبکه گردشگری فعالیت می‌کند، در این باره چه راهکاری دارید؟ گفت: از زمانی که مدیریت این شبکه را به عهده گرفتم، این ماجرا را پیگیری کردم و جلساتی هم با آقای سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی گذاشتیم تا بتوانیم برنامه‌ها را تقویت کرده و بیشتر به موضوع گردشگری بپردازیم. البته هنوز تفاهم‌نامه‌ای امضا نشده است.

وی عنوان کرد: ما تصمیم داریم جاذبه‌های گردشگری نقاط مختلف ایران را در شبکه شما نشان بدهیم که تاکنون کمتر دیده شده است. این سیاست کلان را پیگیری می‌کنیم، اما برای تولید برنامه‌های تخصصی نیاز به هماهنگی‌های بیشتر است. قصد داریم با ترویج گردشگری، مردم را در فصل زمستان به سفر ترغیب کنیم که سفرها فقط در فصل تابستان انجام نشود.

مدیر شبکه شما درباره برون‌سپاری تولیدات شبکه شما گفت: ما از تولیدات فاخر که طبق سیاست‌های شبکه باشد، استقبال می‌کنیم و مانعی در این باره وجود ندارد.

قاسمی درباره بهره بردن از نیروهای انسانی مراکز برای تولیدات نمایشی به جام‌جم گفت: یکی از سیاست‌های ما استفاده از نیروی مراکز برای تولید آثار است. این اقدام از برنامه سال تحویل با عنوان «ساده بگم دهاتی‌ام» آغاز شد. قصد داریم از تهران خارج شویم و با شناسایی استعدادهای موجود در شهرهای‌ کوچک و روستاها نشان بدهیم ظرفیت‌های زیادی در شهرهای مختلف داریم.

قاسمی درباره تولیدات این شبکه با توجه به شعار سال گفت: از مراکز خواسته‌ایم تا در این باره تولیدات خود را شروع کنند و در قالب برنامه با ساختارهای متنوع پیام‌های مردم را به دولتمردان منتقل کنیم و پاسخ مسئولان را هم دریافت کنیم.

وی در پاسخ به دیگر پرسش جام‌جم مبنی بر این‌که آیا از مجریان شبکه‌های سراسری هم برای اجرای برنامه‌های شبکه شما استفاده می‌کنید؟ توضیح داد: شبکه شما زیرمجموعه معاونت استان‌هاست، اما قصد داریم از مجریان معاونت سیما هم استفاده کنیم تا بضاعت ما به جایی برسد که بتوانیم سکان برنامه‌های شبکه شما را به مجریان زبده و کاربلد بسپاریم.

قاسمی درباره پخش برنامه‌های عروسکی و انیمیشن گفت: برخی مراکز در حوزه عروسک و بعضی دیگر در حوزه انیمیشن قوی هستند و آثار خوبی تولید می‌کنند، اما هنوز زمان مشخصی برای پخش این آثار طراحی نشده است، ولی یکی از برنامه‌های ما در سال جاری استفاده از این تولیدات در شبکه شما است.توجه و پخش ورزش‌های بومی و مستندهای جذاب که در مراکز استان تولید می‌شود از دیگر برنامه‌های شبکه شما در سال جاری است.

سایه سلطان در شبکه شما

شبکه شما از امشب سریال «سایه سلطان» به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم را ساعت 19 بازپخش می‌کند. این سریال در سه دوره گذشته، حال و آینده روایتگر زندگی شخصیتی به نام ظل‌السلطان است. در این سریال بهزاد فراهانی، هوشنگ حریرچیان، یوسف تیموری، شهرام قائدی، بابک انصاری و… بازی می‌کنند.پخش سریال هویت گمشده تولید مرکز کرمانشاه از اواسط اردیبهشت ساعت 19 آغاز می‌شود. این سریال به کارگردانی حمیدرضا لوافی داستان دختری به نام رها است که پس از گرفتن مدرک وکالت به دنبال بازخوانی پرونده‌ای مربوط به خاندان خودش است و همین منجر به ماجراهایی می‌شود. همه بازیگران این سریال کرمانشاهی هستند.

این شبکه به مناسبت مصادف شدن روز معلم و روز پدر آثار متنوعی در حوزه نمایش و مستند پخش می‌کند. فیلم در انتظار ناخدا به کارگردانی ابوالفضل شکیاب تولید مرکز بندرعباس در این روز پخش خواهد شد. همچنین برای این روز مرکز اصفهان ویژه‌برنامه متنوعی تدارک دیده است. در این روز مستند ترنج تولید مرکز زنجان هم پخش می‌شود.

شبکه شما در روز جهانی کارگر مستند یه لقمه نون تولید مرکز اصفهان و به مناسبت درگذشت زنده‌یاد قیصر امین‌پور هم مستند حرف آخر عشق تولید مرکز خوزستان را پخش می‌کند. مستند سفر به آمادای تولید مرکز همدان هم بزودی از این شبکه پخش خواهد شد.

این شبکه قصد دارد از اردیبهشت مستندهایی با محوریت گلاب‌گیری با نام‌های راز رز، گل قلطان، شورگل، گل رز و کویر سبز را پخش کند که تولید کاشان و سمنان است.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون جام‌جم

اخبار