شرایط استفاده از سهمیه شاگرد اولی در کنکور ارشد ۹۹

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ که مجاز به انتخاب رشته شده باشند در صورت برخوردار بودن از ویژگی‌های شاگرد اولی، از تسهیلاتی برای پذیرش در دانشگاه برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، داوطلبان دارای شرایط ذیل حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی ( صرفا برای یک بار) به شرط شرکت در آزمون و کسب حدنصاب علمی حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در هر کدرشته محل، توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه ها معرفی می شوند.

– دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم ‌رشته و هم‌ ورودی که طی هشت نیمسال دانش‌آموخته شده است.

– دانش آموخته رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم‌ رشته و هم ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

– حداکثر مدت تحصیل برای دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی پیوسته، هشت نیمسال و برای دانش آموختگان دوره کارشناسی ناپیوسته چهار نیمسال است. به لحاظ میانگین کل، داوطلب باید حائز بالاترین میانگین در مقایسه با دانشجویان هم‌ رشته و هم‌ ورودی موسسه محل تحصیل خود باشد.

– دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظفند یک بار در هر سال به ازای هر رشته، از بین فارغ‌التحصیلان رتبه اول کلیه رشته‌های آموزشی خود در مقطع کارشناسی که حداکثر تا یک سال تحصیلی از تاریخ فراغت از تحصیل آنها نگذشته باشد، فقط یک نفر را که بالاترین معدل کل را کسب کرده باشد، در موعد مقرر به سازمان سنجش آموزش کشور معرفی کنند.

– داوطلب باید در کنکور ارشد مجاز شده باشد‌.

– چنانچه ده درصد برتر دانشجویان حائز شرایط این ماده به دلیل انصراف یا عدم تقاضا از تسهیلات مربوط استفاده نکردند یا ظرفیت ده درصد دوره کارشناسی ارشد رشته‌ای تکمیل نشد، دانشگاه مجاز به جایگزینی صرفا ده درصد برتر بعدی همان دانشگاه با اولویت رتبه متقاضیان در آن رشته است.

– دانشگاه اختیار دارد درخواست دانشجویانی که طول مدت تحصیلشان به دلایلی خارج از اختیار خود مانند بیماری ماموریت والدین یا همسر و یا به دلیل زایمان حداکثر دو نیمسال تحصیلی بیش از مدت مجاز مذکور در این آیین نامه بشود را پس از تائید کمیسیون موارد خاص دانشگاه محل تحصیل برای استفاده از تسهیلات این آئین نامه بررسی کند.

– دانشگاه اختیار دارد برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم نهایی المپیاد‌های علمی دانشجویی را برای ورود به همان رشته یا رشته‌های مرتبط به تشخیص شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت با ارائه معرفی نامه از دبیرخانه المپیاد به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون پذیرش کند.
تغییر رشته یا محل تحصیل افراد پذیرفته شده بر اساس این سهمیه مجاز نیست.

دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، غیر دولتی غیر انتفاعی، علمی کاربردی و پردیس‌های بین المل خودگردان مجاز به استفاده از این آیین نامه برای پذیرش استعداد درخشان نیستند.

مهلت ارسال فرم سهمیه شاگرد اولی

افرادی در امتیاز رتبه اول گزینش خواهند شد که ضمن واجد شرایط بودن، اطلاعات آنان براساس مندرجات فرم تاییدیه رتبه اول توسط معاونت آموزشی دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل آنان از تاریخ ۱۵ تا ۲۴ شهریور ۹۹ منحصرا از طریق پرتال اینترنتی به سازمان سنجش اعلام شود. در غیر این صورت سهمیه رتبه اول برای آنان لحاظ نخواهند شد.

لازم است کلیه داوطلبان متقاضی از این امتیاز که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، فرم صفحه ۴۲۴ دفترچه انتخاب رشته ارشد ۹۹ را تکمیل و تحویل معاونت آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دهند. ضمنا مشمولان این آیین نامه مجاز هستند حداکثر تا یک سال تحصیلی بعد از تاریخ فراغت از تحصیل و صرفا برای یک بار از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.

نکته مهم: افرادی که با توجه به امتیاز رتبه اول پذیرفته نشوند، ادامه تحصیل آنان همانند سایر داوطلبان و از طریق شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات بعد میسر خواهد بود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار