شرایط بازنشستگی با کمتر از 10 سال سابقه چیست؟

دسته ها: مطالب آموزشی

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی شرایط بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه در تامین اجتماعی را تشریح کرد و گفت: اگر فردی با بهره‌مندی از شرایط سنی، زیر ۱۰ سال سابقه داشته باشد می‌تواند کسری سابقه خود را تا ۱۰ سال بخرد.

به گزارش ایسنا، محمدحسن زدا در صفحه اینستاگرامی خود مطالبی ویدئویی تحت عنوان “دانستنی‌های تامین اجتماعی” منتشر می‌کند و به مرور برخی قوانین تامین اجتماعی می‌پردازد.

وی درباره شرایط بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه در تامین اجتماعی اظهار کرد: مردان با ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن در صورت برخورداری از ۱۰ سال سابقه بیمه پردازی می‌توانند با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اگر  فردی با بهره مندی از شرایط سنی، زیر ۱۰ سال سابقه داشته باشد می‌تواند کسری سابقه خود را تا ۱۰ سال بخرد، ولی ما توصیه می‌کنیم که افراد بیمه پردازی خود را ادامه دهند تا با حقوق بهتری بازنشسته شده و مستمری بهتری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، آن دسته از بیمه شدگان متقاضی دریافت مستمری که دارای حداقل ۶۰ سال سن تمام برای مردان و ٥٥ سال سن تمام برای زنان باشند و همچنین ۱۰ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، از مستمری بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند خواهند شد.

چنانچه بیمه شده متقاضی کمتر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد؛ با پرداخت یک جای حق بیمه سنوات کسری تا ۱۰ سال، می‌تواند از مزایای این قانون بهره‌مند شود.

همچنین طبق ماده ٧٨ قانون تأمین اجتماعی کارفرما می‌تواند بازنشستگی بیمه شدگانی که حداقل پنج سال پس از رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون به کار خود ادامه داده‌اند را از سازمان تقاضا کند.

بر این اساس کارفرما می‌تواند بازنشستگی بیمه شده مرد را با ۶۵ سال سن و زن را با ۶۰ سال سن از سازمان تأمین اجتماعی تقاضا کند (به شرط داشتن سابقه موردنظر). اشخاصی که ۳۰ سال تمام کار کرده‌اند و حق بیمه مربوطه را به سازمان پرداخت کرده‌اند، در صورتی که سن مردان به ۵۰ سال و سن زنان به ۴۵ سال تمام برسد، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

مستمری اینگونه از بیمه شدگان بر اساس ۳۰ سال سابقه محاسبه و پرداخت خواهد شد. در این حالت به طور کلی درخواست بازنشستگی تنها از طریق فرد بیمه شده و احراز شرایط بازنشستگی از طرف سازمان قابل پذیرش خواهد بود

مطالب آموزشی