شرایط برای جذب تمامی فارغ التحصیلان حقوق در کانون وکلا وجود ندارد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

شرایط برای جذب تمامی فارغ التحصیلان حقوق در کانون وکلا وجود ندارد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه دادسرای انتظامی کانون وکلا به ابهامات درنحوه جذی وکیل پاسخ دهد،گفت: نمی توان تمامی فارغ التحصیلان رشته حقوق را درکانون وکلا جذب کرد.
یحیی کمالی پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص شکایت 200 دانش آموخته رشته حقوق از کانون وکلا به دلیل ایجاد مانع برای کسب و کار، گفت: برای هراقدامی سازوکار تعریف شده و معینی وجود دارد، برای ورود به وکلات نیز درقانون موارد بسیاری پیش بینی شده و به میزان نیاز جامعه کانون وکلا باید سالانه با برگزاری آزمون نیروهای مورد نیاز را جذب کند.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه درحال حاضر در اکثر دانشگاه ها حتی درشهرهای کوچک رشته حقوق تدریس می شود، افزود: اگر قرار باشد که هرفارغ التحصیل رشته حقوق به شغل وکالت مشغول شود، به طورحتم هیچ سودی حاصل نخواهد شد؛ از سوی دیگر به همان میزان که نقش قاضی دربررسی یک پرونده بسیار مهم است، وکیل نیز به همان میزان دراحقاق حقوق موکل خواهد بود.
وی با بیان اینکه وکلا باید از دانش و شرایط کافی برای استخدام و فعالیت های حقوقی برخوردار باشد، تصریح کرد: اینکه تکلیفی بردوش کانون وکلا گذاشته شود، مبنی براستخدام تمامی وکلا با هرشرایطی به هیچ عنوان سازنده و قابل قبول نیست؛ البته کانون وکلا در جذب وکیل باید ظرفیت ها را افزایش دهد؛ اما نه میزانی که هر فردی به هرشرایطی به این شغل ورود کند، زیرا بسیاری ازافراد پس از ورود به شغل وکالت دچار مشکلات بسیاری می شوند.
کمالی پور با تاکید براینکه در جذب وکیل به طورحتم باید آزمون برگزار شود، گفت: می توان ظرفیت ها را براساس نیازجامعه دراین رشته افزایش داد، بنابراین با توجه به اینکه سالانه چندین هزار نفر دراین شغل جذب و فعال می شوند؛ نمی توان بحث انحصار را درنحوه عملکرد کانون وکلا مطرح کرد، اما می توان با رایزنی ها میزان ظرفیت ها را افزایش داد.
عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید براینکه ابهامات درنحوه جذب وکیل درکانون وکلا و اقدامات خارج قانون این نهاد قابل بررسی است،افزود: به طورحتم مراجع رسیدگی به شکایت ها اعم از دادسرای انتظامی کانون وکلا، قوه قضاییه و مجلس می توانند به این موضوع ورود کند، بنابراین بی قانونی ها به طورحتم مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رییس شورای رقابت گفت: شکایت 200 دانش آموخته رشته حقوق ازکانون وکلا به علت ایجاد مانع برای کسب و کار در دست بررسی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار