شرایط تنفس بازپرداخت وام‌های دانشجویی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به بیان توضیحاتی درباره تنفس بازپرداخت وام‌های دانشجویی برای دختران و پسران پرداخت.

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط تنفس وام‌های دانشجویی، گفت: تنفس وام‌های دانشجویی به صورت کلی ۹ ماه بعد از فراغت از تحصیل است. البته بازپرداخت وام‌های دانشجویی دانشجویان پسر که سربازی دارند بعد از فراغت از تحصیل و گذراندن ۲ سال خدمت سربازی شروع می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم توضیح داد: به طور کلی پس از فراغت از تحصیل به دانشجو یک سال زمان داده می‌شود تا شغل پیدا کند.

او گفت: دانشجویانی که در هر مقطع تحصیلی مشغول به تحصیل بوده و از وام یا تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان استفاده کرده اند، باید پس از فراغت از تحصیل نسبت به پرداخت کل بدهی به حساب صندوق رفاه و یا اخذ دفترچه اقساط اقدام کنند.

مطیعی توضیح داد: در صورتی که پس از ۹ ماه برای گرفتن دفترچه قسط مراجعه نشود، دیگر امکان قسط بندی بدهی وجود ندارد و دانشجو باید کل بدهی را یک جا پرداخت کند. صندوق مجاز است از زمان دریافت وام تا شروع اولین سررسید بازپرداخت، ۴ درصد کارمزد به صورت روز شمار از وام‌های دانشجویی دریافت کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه تعداد و مبلغ اقساط بهره‌مندان از مزایای صندوق رفاه دانشجویان با توجه به میزان بدهی حداقل یک سال و حداکثر پنج سال توسط صندوق تعیین خواهد شد، افزود: بهره‌مندان از وام‌های دانشجویی صندوق در صورتی که یک یا بیش از یک قسط معوق داشته باشند و یا در زمان تعیین شده نسبت به تعیین وضعیت بدهی و دریافت دفترچه اقساط اقدام نکنند، در فهرست بدهکاران بانک مرکزی قرار خواهند گرفت.

سایر شرایط بازپرداخت وام دانشجویی

بهره‌مندان از وام‌های دانشجویی صندوق که دفترچه بازپرداخت اقساط را دریافت کرده اند در صورتی که بیش از ۱۰ قسط متوالی در پرداخت اقساط خود تأخیر داشته باشند، کل بدهی آنان (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) به دین حال تبدیل شده و باید به صورت یکجا و در یک مرحله واریز شود.

معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محل تحصیل دانش آموختگان موظف هستند پس از استعلام از معاونت دانشجویی و فرهنگی و اداره رفاه دانشگاه‌ها در خصوص آخرین وضعیت بدهی آنان و احراز عدم وجود اقساط معوق نسبت به صدور هر گونه تأییدیه و یا گواهی تحصیلی حسب مورد برای ارائه به دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و سایر نهاد‌ها و سازمان‌های متقاضی اقدام کنند.

صدور تسویه حساب برای هر مقطع تحصیلی، منوط به پرداخت کل بدهی در آن مقطع تحصیلی و مقاطع تحصیلی قبلی است.

تسلیم اصل مدرک تحصیلی و ریز نمرات استفاده کنندگان از وام صندوق، بعد از پرداخت کل بدهی و انجام تعهدات قانونی دیگر امکان پذیر است.

دانشجویان بهره‌مند از وام‌های دانشجویی صندوق که بر اساس قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه، امکان ادامه تحصیل و فراغت (در مقطع تحصیلی پذیرش شده) را نداشته، ولی واجد شرایط اخذ مدرک در دوره معادل و یا پایین‌تر از مقطع تحصیلی قبولی قبلی باشند همانند دانشجوی انصرافی تلقی شده و ملزم به تسویه کل بدهی به صورت یکجا به صندوق هستند.

در خصوص دانشجویان انتقالی و همچنین در صورت تغییر دوره تحصیلی دانشجو از روزانه به نوبت دوم طبق ضوابط آموزشی دانشگاه، کل بدهی دانشجو به پایان فارغ التحصیلی او در همان مقطع منتقل خواهد شد.

صندوق مجاز است نسبت به وصول مطالبات دولت و هزینه‌های متعلقه در مورد دانشجویان و یا دانش آموختگانی که از پرداخت اقساط وام خود خودداری کرده اند در مراجع قانونی از اولین تا آخرین مرحله اقامه دعوی کند.

دانش آموختگان فاقد بضاعت مالی که بدهی آنان به دین حال تبدیل شده است در صورت ارائه دلایل، مدارک و مستندات کافی مبنی بر عدم بضاعت مالی، به تشخیص رئیس صندوق مجموع بدهی آنان (اعم از اصل، کارمزد و خسارات متعلقه) حداکثر تا ۳۶ قسط متناسب با میزان بدهی قابل تقسیط مجدد است.

در صورتی که دانشجویان مقطع کاردانی به مدت ۴ نیمسال، کارشناسی پیوسته به مدت ۸ نیمسال، کارشناسی ناپیوسته به مدت ۴ نیمسال، کارشناسی ارشد پیوسته به مدت ۸ نیمسال، کارشناسی ارشد ناپیوسته به مدت ۴ نیمسال، دکتری ناپیوسته به مدت ۸ نیمسال و دکتری تخصصی پیوسته به مدت ۱۶ نیمسال از آغاز تحصیل آنان گذشته باشد و شامل گروه‌های منصرف از تحصیل، ترک و یا اخراج از تحصیل نیز نشوند، باید حداکثر تا ۹ ماه بعد از مدت زمان فوق با بازپرداخت بدهی خود به صورت یکجا و یا دریافت دفترچه اقساط مطابق قوانین صندوق رفاه دانشجویی نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود اقدام کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار