شرایط ناعادلانه استخدامی پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

شرایط ناعادلانه استخدامی پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و ماه‌ها انتظار جوانان جوایای کار در چند روز اخیر اقدام به اعلان استخدامی از سوی این ابر پروژه کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهبهان، پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که از آن به عنوان ابر پروژه نام به میان آورده می‌شود و تامین کننده میعانات گازی خاورمیانه نیز محسوب می‌شود پس از ماه‌ها انتظار جوانان جوایای کار اقدام به جذب نیروی کار از طریق برگزاری آزمون در تهران و شهرستان بهبهان کرد.

این استخدامی که از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای جوانان جویای کار بهبهانی دارد و تنها امید متولدین دهه 60 و پنجره‌ای روشن برای متولدین دهه 70 است با حواشی جالب و قابل توجهی همراه است که در ذیل به آن اشاره خواهد شد.

1. مشخص نبودن تعداد پذیرفته شدگان در رشته‌های آزمون؛ برای مثال مشخص نیست چند نفر مهندس شیمی استخدام می‌شوند و چند نفر کاردان برق و….

2. سن کسانی که در آزمون شرکت می‌کنند مثلا سن 28 سال برای متولدین دهه شصت مناسب نیست کسانی که متولد 1360 تا 1367 هستند نمی‌توانند در این آزمون شرکت نمایند و اجحاف زیادی به متولدین دهه شصت شده که این پالایشگاه آخرین امید شاغل شدن شان در شهر بهبهان بود.

3.در تبصره شماره 9 ذکر شده که اگر مشخص شود آزمون دهنده در حال تحصیل باشد در صورت قبولی هم نمی‌تواند شاغل شود، در بین کسانی که در آزمون شرکت می‌کنند بسیاری از کسانی که مدرک تحصیلی لیسانس دارند هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد هستند و در صورت قبولی به علت اینکه در حال تحصیل هستند شاغل نخواهند شد در صورتی که می‌توانستند این بند را اضافه نمایند که اگر کسی در مقطع بالاتر دانشجو است در صورت قبولی در آزمون باید از دانشگاه خود انصراف دهد.

کور سوی تحصیل کنندگان رشته‌های مدیریت و حسابداری خاموش شد!

4. یکی از بزرگترین اشکالات وارده به شرایط آزمون برای جذب رشته‌های نیروی انسانی است رشته‌های حسابداری و بازرگانی 4 سال سابقه کار همراه با بیمه است سوالی در اینجا مطرح می‌شود که جوان 28 ساله از کجا چهار سال سابقه کار داشته باشد؟ مگر این استخدام برای اشتغال جوانان بیکار شهر بهبهان نیست!؟

طبق تبصره 4 سال سابقه کار عملا جوانان بیکار را حذف می‌کنیم و به جای آن اشتغال برای کسانی ایجاد می‌کنیم که بیش از چهار سال شاغل هستند یعنی در واقع این استخدام برای شاغلین است که ارتقا شغلی بگیرند و نه استخدام برای بیکاران!

5.مشکل دیگر سهمیه استخدامی بومی‌ها است. سهمیه ضریب 1.7 بسیار ناچیز است و متاسفانه اختلاف سهمیه بومی شهرستان و بومی استان خوزستان فقط 0.5 درصد است که این 0.5 درصد بسیار کم است و فرق چندانی بین نیروهای بومی شهرستان بهبهان با نیروهای بومی استان خوزستان ندارند.

6.در مورد سهمیه بومی و ایثارگران نکته مهم دیگری وجود دارد و آن هم این هست که این سهمیه در “مرحله آخر” محاسبه می‌شود یعنی اینکه مرحله اول آزمون است و همه در شرایط یکسان باید رقابت کنند و در مراحل بعد که مصاحبه و معاینات پزشکی صورت می‌گیرد سهمیه بومی بین قبول شدگان بومی و غیر بومی تاثیر دارد! اگر سهمیه بومی و ایثارگران در مرحله اول که مرحله آزمون است تاثیر داشت در قبول شدن تعداد آزمون دهنده‌های بومی تاثیر بیشتری می‌گذاشت ولی در حال حاضر اینچنین نیست.

معلولین از شرکت در آزمون منع شدند

7.طبق قانون معلولین شهرستان بهبهان باید از سهمیه 3% استخدامی بهره می‌بردند، سهمیه استخدامی که حق قانونی معلولین شهرستان بهبهان است در این آزمون دیده نشده و حق قانونی معلولین در این آزمون پایمال شده است.

8.با توجه به وعده‌های داده شده ازسوی نماینده محترم بهبهان که پیش تر در خبرگزاری‌ها منتشر شد، عدم لحاظ شرط معدل برای جوانان بومی شهرستان و استفاده از این امتیاز ویژه بوده که این مورد به انضمام از قلم افتادن بسیاری رشته‌های فنی دیگر دال دیگری بر نارضایتی عموم جوانان شهرستان بهبهان از کمیت و کیفیت این آزمون بوده که بعد از مدتها دلخوشی وانتظار جوانان اکنون موجبات سرخوردگی و ناامیدی بسیاری از خانواده ها شده است.

قول مساعدت وزیر نفت به نایب رئیس کمیسیون انرژی

چندی پیش نماینده مردم دهدشت در مجلس شورای اسلامی نشست مشترکی با وزیر نفت برگزار کرد که اخبار آن در کانال تلگرامی وی منتشر شد که جای بسی تامل دارد.

در این دیدار عدل هاشمی در گفت‌و گو با وزیر نفت ضمن اشاره به همجواری شهرستان بهمئی، وجود 80 حلقه چاه نفت و تحصیل کنندگان در مقاطع عالی نفت و گاز خواستار اعطای سهمیه به جوانان این شهرستان شد که وزیر نفت قول مساعدت و همکاری را به نماینده مردم دهدشت داد.

وجود چند حلقه چاه برای اخذ سهمیه بومی عقلانی نیست!

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری اظهار داشت: تمام قومیت‌ها و شهرستان‌ها برای ما قابل احترام هستند اما به صرف داشتن چند حلقه چاه در مجاورت هر شهرستان نباید شرایط استفاده از سهمیه بومی لحاظ شود. اگر این منطق حکم فرما شود باید شهرهای استان هرمزگان و بوشهر که دارای چاه‌های نفت هستند نیز جزو سهمیه بومی خوزستان و بهبهان محسوب شوند.

وی افزود:تخصیص سهمیه بومی صرفا بر مبنای شرایط جغرافیایی استانی و شهرستانی در نظر گرفته می‌شود.

واکنش عضو هئیت علمی دانشگاه بهبهان به شرایط آزمون

همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه بهبهان گفت: اخیرا صحبت‌هایی در مورد استخدامی پالایشگاه گاز بیدبلند مطرح می‌شود که چند سالی است برای انجام آزمون مانورهایی بسیاری می‌دهند که متاسفانه برای بهبهان در این استخدامی 30 درصد لحاظ شده است.

پاداش درباره این مسئله که این یک علامت سوال بزرگ را در ذهن ما ایجاد می‌کند که چرا باید برای یک پالایشگاه 30 درصد لحاظ شود، توضیح داد: در بوشهر هم برای هر پالایشگاه 30 درصد در نظر گرفته می‌شود و مربوط به پالایشگاه‌های مختلف است.

عضو هئیت علمی دانشگاه بیان کرد: رشته‌های مدیریت و حسابداری را با شرط 4 سال سابقه کار اعلام کرده‌اند.کارهایی که روتین هستند و با یک ماه آموزش می‌توان حداکثر بهره‌وری را از پذیرفته شدگان کرد.

4 سال دانشگاه دود شد!

یکی از معترضین به مفاد آزمون استخدامی عنوان کرد: تبصره ی 2 آزمون استخدامی پالایشگاه خلیج فارس (بیدبلند 2) بهبهان یا همان فقط پذیرش با سابقه کار برای رشته‌های منابع انسانی، بازرگانی و حسابداری که ورودی زیادی در دانشگاه‌ها پذیرا است و متعاقبا بیکاران بسیاری نیز دارد، موجب اعتراض بسیاری از افراد تحصیل‌کرده در این رشته‌ها شده است.

وی افزود: بندی که عملا خانواده‌ها را بخاطر هزینه‌های سرسام آوری که چندین سال به جهت تحصیل فرزندشان کرده‌اند، اکنون با نومیدی همراه نموده است. استخدام مشروط برای گروه‌هایی که شرط سابقه کار لحاظ شده دل ما را به درد آورد چرا که سالیان درازی منتظر استخدامی در شهر محل سکونتمان هستیم.

امید؛ در دولت تدبیر و امید خاموش نشود

بسیاری از جوانان بهبهانی با نگاه به پالایشگاه و امید به استخدام در آن سخت کوشانه به تحصیل علم مشغول بود‌ه‌اند لذا باید نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با ورود جدی به موضوع استخدام و تصحیح صد در صدی ایرادات این آزمون و جلوگیری از سهم خواهی شهرهای همجوار برای اخذ سهمیه‌های گونان در این استخدامی موجبات آرامش آزمون دهندگان بومی را فراهم و حداکثر تلاش خود برای جذب حداکثری بومی را بکار ببندد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار