شرایط نقل و انتقال فیش‌های حج/ احتمال اعلام اولویت‌های جدید

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

شرایط نقل و انتقال فیش‌های حج/ احتمال اعلام اولویت‌های جدید

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اعزام حجاج از اول مرداد آغاز و تا 26 مرداد ادامه خواهد شد. همچنین اولین گروه از حجاج 14 ذی الحجه به کشور بازخواهند گشت. ضمن اینکه مدت زمان اقامت آنان در مدینه و مکه بین 30 تا 33 روز خواهد بود.

به گزارش فارس،‌ حمید محمدی در خصوص روند ثبت نام از واجدین تشرف به حج سال جاری گفت: ثبت نام اولیه تشرف به حج تمتع سال جاری از 23 فروردین ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دارندگان اسناد ودیعه گذاری حج تا پایان شهریور ماه سال 1385 می‌توانند برای انجام این فرآیند به شعب بانک ملی سراسر کشور مراجعه کنند.

وی با اشاره به امضای دیر هنگام توافق‌نامه حج سال جاری و به دنبال آن اعزام با تاخیر تیم مسکن حج به عربستان، اظهار داشت: ایران آخرین کشوری است که برای عقد قرارداد خدمات حج در کشور عربستان اقدام می‌کند. در حوزه اجاره مسکن حجاج یکی از مهم‌ترین بخش‌های خدماتی حج است با این چالش مواجه بودیم که بخش عمده‌ای از هتل‌ها توسط دیگر کشورها اجاره شده بود و نگران این بودیم که نتوانیم برای همه جمعیت حجاج ایرانی تامین مسکن کنیم از این رو اولویت‌ها را محتاطانه اعلام کردیم. اما به دنبال روند خوب اجاره مسکن حجاج در مکه و مدینه اولویت های حج را تا 31 شهریور ماه سال 1385 افزایش دادیم.

رئیس سازمان حج ادامه داد: اگر بتوانیم هتل‌های بیشتری متناسب با استانداردها و شاخص‌هایی که در سازمان حج و زیارت تعریف شده را تامین کنیم، احتمال این وجود دارد که اولویت‌های بیشتری را برای حج امسال فراخوان کنیم.

محمدی در خصوص میزان سهمیه حجاج ایرانی یادآور شد: در چند سال گذشته بدلیل اجرای طرح توسعه مسجدالحرام 20 درصد از سهمیه حج همه کشورهای اسلامی کسر شده بود و در آخرین اعزام حجاج ایرانی، 64 هزار زائر به حج اعزام شدند اما با تکمیل بخش عمده‌ای از طرح توسعه، طرف سعودی امسال آن 20 درصد را جبران کرد از سویی با تلاش هیئت حج جمهوری اسلامی ایران موفق شدیم سهمیه حج را 35 درصد نسبت به سال 94 افزایش دهیم و امسال 86 هزار و 500 نفر به حج اعزام می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه یک میلیون و 350 هزار نفر در انتظار تشرف به حج تمتع هستند، عنوان کرد: با نهایی شدن فرآیند اجاره هتل‌های حجاج در عربستان احتمال اعلام اولویت‌های جدید برای اعزام به حج وجود خواهد داشت.

وی در خصوص چگونگی فرآیند ثبت نام اولیه تشرف به حج سال جاری توضیح داد: دارندگان فیش‌های اولویت‌دار حج به همراه سند ودیعه گذاری و شناسنامه و کارت ملی خود به یکی از شعب بانک ملی در سراسر کشور مراجعه می‌کنند که مبلغ ودیعه گذاری اولیه و سود متعلقه به آن محاسبه شده و متقاضیان بقیه این مبلغ را تا سقف حداقل 10 میلیون تومان تکمیل می‌کنند.

محمدی درباره زمان اعلام کاروان‌های حج سال جاری گفت: با نهایی شدن فرآیند اجاره هتل‌های زائران، لیست کاروان‌های حج و قیمت نهایی آنها متناسب با درجه کاروان اعلام خواهد شد و واجدین شرایط اعزام به حج که نسبت به ثبت نام اولیه تشرف در بانک‌ها اقدام کرده‌اند، می‌توانند در کاروان‌ها ثبت نام کنند.

اعلام قیمت نهایی کاروان‌های حج تا یک هفته آینده

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص قیمت کاروان‌های حج عنوان کرد: ما همه تلاش خود را بکار برده‌ایم تا افزایشی در قیمت کاروان‌های حج نسبت به سال 94 نداشته باشیم اما نرخ ارز نسبت به سال 94 تغییر کرده و از سوی دیگر بخشی از خدمات از جمله حمل و نقل و یا چادرهای زائران در عرفات تغییر کرده که می‌خواهیم خیمه‌های بهتری برای حجاج تهیه شود که این افزایش قیمت به دلیل افزایش کیفی خدمات خواهد بود.

محمدی در خصوص زمان اعلام هزینه نهایی کاروانها گفت: امیدواریم با نهایی شدن فرآیند اجاره هتل حجاج، قیمت نهایی کاروان‌های حج بر مبنای درجات آنها تا یک هفته آینده اعلام شود.

وی به واجدین شرایط تشرف به حج سال جاری تاکید کرد: حتما در این دوره نسبت انجام فرآیند ثبت نام اولیه تشرف به حج سالجاری در شعب بانک ملی اقدام کنند و این ثبت نام را به زمان اعلام کاروان‌های حج موکول نکنند.

حمید محمدی در خصوص فرآیند ثبت نام کاروان‌های حج بعد از نهایی شدن هتل‌های حجاج گفت: بصورت عمومی و همچنین از طریق رسانه‌های استانی زمان ثبت نام در کاروان‌های حج اعلام خواهد شد و واجدین شرایط اعزام به حج در شهرهای محل سکونت خود می‌توانند برای ثبت نام در کاروان ها اقدام کنند.

اطلاع رسانی به حجاج از طریق پیامک

وی در خصوص اطلاع رسانی فردی به زائران نیز بیان کرد: پس از ثبت نام زائران در کاروان‌های حج، اطلاع رسانی به زائران از طریق ارسال پیامک هم انجام خواهد شد.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص نقل و انتقال اسناد ودیعه‌های گذاری حج توضیح داد: دارندگان اسناد ودیعه گذاری اولویت دار حج می‌توانند نسبت به واگذاری فیش حج خود به دیگران اقدام کنند که برای این کار لازم است انتقال دهنده و انتقال گیرنده فیش حج به یکی از دفاتر زیارتی مجاز سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و هزینه این فیش بر مبنای توافق در 2 طرف هست و سازمان حج در این مقوله وارد نمی‌شود. این فرآیند ایجاد شده تا از حضور دلالان در این حوزه معنوی و ایجاد بازار سیاه برای فیش‌های حج جلوگیری شود.

محمدی در ادامه در خصوص آخرین برنامه‌ریزی‌های و اقدامات حج سال جاری گفت: عملیات حج فرآیند وسیعی است که برای اجرای آن کمیته‌ها و کارگروه‌های متعددی فعالیت می‌کنند و هر سال بعد از عملیات حج آسیب شناسی صورت می‌گیرد و در حوزه‌های مختلف عملیاتی همچون حمل و نقل، اسکان، امداد و … کارگروه‌های ویژه‌ای تشکیل می‌شود که این کارگروه‌ها از 3 ماه گذشته تشکیل شده و در حال برنامه‌ریزی امور هستند.

بازنگری در انتخاب مدیران کاروان‌های حج

وی در خصوص برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی حجاج گفت: بعد از ثبت نام زائران در کاروان‌های حج، این جلسات برگزار شده و سرفصل‌های آموزشی این جلسات بازنگری جدی شده و کاملا عملیاتی و کاربردی شده است به گونه‌ای که با توجه به اینکه حجاج تنها یک بار به حج مشرف می‌شوند پیش از اعزام نسبت به مکانی که به آنجا اعزام می‌شوند و همچنین فضای پرازدحام حج، آگاهی و آمادگی داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت در این خصوص اضافه کرد: علاوه بر جلسات آموزشی کاروان‌ها، همایش‌های متمرکز آموزشی و توجیهی نیز برای همه زائران هر استان برگزار خواهد شد. وی در ادامه بیان کرد: برای مدیران کاروان‌های حج آموزش‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده همچنین در انتخاب مدیران کاروان‌های حج شرایط انتخاب ویژه‌ای داشتیم و در ضوابط بازنگری کردیم. نشست‌های استانی با مدیران و کارگزاران حج برگزار می‌شود تا با یک آمادگی کامل به استقبال خدمات رسانی به حجاج برویم.

تعیین تکلیف حج عمره بعد حج تمتع

وی افزود: در حوزه تدارکات و تغذیه حج، تنوع در برنامه غذایی ضمن توجه به سلامت جسمانی حجاج در نظر گرفته شده است. در حوزه پزشکی حج نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص از سرگیری سفرهای عمره توضیح داد: با توجه به حادثه فرودگاه جده، ایران اعزام عمره گزاران را متوقف کرد و شرط ما برای از سرگیری عمره مجازات 2 پلیس خاطی فرودگاه جده بود که در مذاکرات حج رسما به ما اعلام شد که این 2 مامور در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند، از این رو شرط ما تامین شده است. لذا در صورتی که سعودی در حج به تعهدات خود عمل کنند عمره بعد از حج از سر گرفته خواهد شد.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار