شرایط نقل و انتقال و مهمانی دانشگاه‌های سراسری ۹۹

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشجویانی که متقاضی استفاده از تسهیلات نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه‌های سراسری هستند باید برای ثبت نام، دارای شرایط و ضوابطی باشند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشجویان دانشگاه‌های سراسری که بنا به دلایلی قصد ادامه تحصیل در دانشگاه خود را ندارند، می‌توانند هر ساله در زمانی که توسط وزارت علوم در نظر گرفته می‌شود، نسبت به تغییر دانشگاه خود و ثبت نام در فرصت نقل و انتقال و مهمانی اقدام کنند.

این مهلت بر اساس اعلام سازمان امور دانشجویان از ابتدای اردیبهشت سال ۹۹ آغاز و مقرر بود ۳۱ اردیبهشت به پایان برسد که در جهت فراهم کردن تسهیلاتی برای آن دسته از دانشجویان که موفق به ثبت نام نشده بودند تا ۱۰ خرداد ۹۹ تمدید شد.

پس از اتمام ثبت نام، دانشجویان متقاضی از اول خرداد تا ۱۵ تیر نسبت به بررسی درخواست‌ها اقدام کرده و از ۱۶ تیر تا ۳۱ مرداد دانشگاه‌های مقصد درخواست‌های موافقت شده توسط دانشگاه مبدا را بررسی می‌کنند.

به دلیل تقاضای زیاد دانشجویان برای انتقال و مهمانی، توصیه می‌شود در همان روز‌های اول، تا ظرفیت دانشگاه مورد نظرتان تکمیل نشده برای ثبت نام خود اقدام کنید.

متقاضیان واجد شرایط به مدت یک ماه فرصت دارند تا با فراهم کردن مدارک مورد نیاز، با مراجعه به سامانه امور دانشجویان نسبت به نام نویسی خود اقدام کنند.

 

چگونه درخواست انتقالی یا مهمانی خود را در سامانه ثبت کنیم؟

اگر پس از ورود به سامانه، منوی انتقالی و مهمانی را مشاهده نمی‌کنید، یکی از حالت زیر امکان‌پذیر است:

– در مرحله ورود سوابق تحصیلی، مقطع دانشگاهی خود را وارد نکرده اید.

– در یکی از مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و دکترای حرفه‌ای شاغل به تحصیل نیستید.

– بازه زمانی ثبت درخواست هنوز شروع نشده یا به اتمام رسیده است.

– سپس نام کاربری، کد ملی و رمز عبور را که در زمان ثبت نام انتخاب کرده اید را وارد کنید.

دانشجویان می‌توانند پس از ثبت درخواست و دریافت کد پی‌گیری، نتیجه درخواست خود را از طریق سامانه سجاد پی‌گیری کنند. از مراجعه حضوری به دانشگاه‌ها و سازمان با توجه به شرایط موجود، خودداری شود.دانشجویانی که از احراز کلیه شرایط مربوط به انتقالی و مهمانی اطمینان حاصل کرده اند باید در زمان مقرر با مراجعه به سامانه جامع امور دانشجویان درخواست‌های خود را به ثبت برسانند.

پس از تکمیل فرم با کلیک بر روی کلید تماس، به صورت سیستمی با شما تماس گرفته می‌شود و کد فعال سازی برایتان خوانده می‌شود. همچنین با کلیک بر روی کلید پیامک، کد فعال سازی به شما، پیامک می‌شود. این مرحله به جهت صحت سنجی شماره موبایل وارد شده توسط شما، تعریف شده است.

لازم ذکر است که مهلت زمانی وارد کردن کد فعال سازی، از لحظه زدن کلید تماس یا کلید ارسال کد، ۵ دقیقه است. درصورت اتمام مهلت زمانی تعیین شده، باید مجددا بر روی کلید تماس یا ارسال کد کلیک کرده و نسبت به دریافت کد فعال سازی، اقدام کنید. کد فعال سازی را وارد کنید، در انتها کد امنیتی را وارد کرده و بر روی کلید ارسال کلیک کنید.

پس از انتخاب کلید ارسال، نام کاربری (همان کد ملی وارد شده شما است) و رمز عبور (تعیین شده توسط شما) به آدرس پست الکترونیک (آدرس پست الکترونیک وارد شده) ارسال می شود.

در صورتی که بخواهید می‌توانید در همان لحظه نسبت به تکمیل پروفایل خود اقدام کنید، در غیر این صورت، می‌توانید بعدا نسبت به تکمیل اطلاعات و ثبت درخواست اقدام کنید. توجه داشته باشید که در صورت عدم مراجعه به پورتال، جهت تکمیل اطلاعات، پس از مدت یک ماه، حساب کاربری شما باطل شده و از بین می‌رود.

شما با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود، می‌توانید به پورتال مراجعه کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات ثبت نامی خود و گذراندن مراحل تکمیلی ثبت نام اقدام کنید.

 

شرایط ثبت نام مهمانی دانشگاه سراسری ۹۹

– ظرفیت پذیرش دانشجوی میهمان در دانشگاه‌های پذیرنده، ۵ درصد تعداد کل دانشجویان ورودی همان سال تحصیلی است.

– دانشجویانی که دارای معدل ۱۳ و بالاتر هستند، می‌توانند درخواست خود را برای میهمان شدن ثبت کنند.

– حداکثر مدت زمان مهمانی برای مقطع کارشناسی پیوسته ۴ ترم و برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ۲ ترم است.

– مدرک فارغ التحصیلی دانشجوی میهمان توسط دانشگاه مبدا صادر می‌شود.

– انتقالی از دانشگاه‌های روزانه به مراکز علمی کاربردی ممنوع است.

– در صورتی که دانشجویان دوره کارشناسی به مدت ۴ نیمسال تحصیلی و دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به مدت دو نیمسال تحصیلی، معدل بالای ۱۳ کسب کنند، می‌توانند درخواست مهمانی دائم داشته باشند.

شرایط ثبت نام نقل و انتقالی

– دانشجویان متقاضی نقل و انتقالی، باید دارای معدلی بالاتر از میانگین معدل دانشجویان دانشگاه مقصد باشند. (بالاترین معدل در همان سال ورود و همان رشته).

– دانشجویانی که قصد دارند همزمان با انتقالی، تغییر رشته نیز انجام دهند، بایستی درخواست خود را در دانشگاه مبدا مطرح کنند.

– انتقال از دانشگاه‌های روزانه، به دانشگاه‌های غیرانتقاعی و پیام نور انجام پذیر است.

– انتقال از دانشکده‌های فنی حرفه‌ای به دانشگاه‌های غیر دولتی بلامانع است.

– مدرک فارغ التحصیلی دانشجویان انتقال یافته توسط دانشگاه مقصد ارائه می‌شود.

– دانشجویان ترم یک مجاز به ثبت درخواست نقل و انتقالی نیستند.

– رشته و گرایش دانشجو باید در دانشگاه مقصد ارائه شده باشد.

– انتقال دانشجو در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار امکان پذیر است.

 

اولویت پذیرش مهمانی یا نقل و انتقالی با کدام دانشجویان است؟

– دانشجویانی که به دلیل فوت سرپرست و یا از کار افتادگی پدر یا مادر، سرپرستی خانواده خود را بر عهده دارند.

– دانشجویان دارای بیماری خاص، صعب العلاج یا لاعلاج که بیماریشان به تایید رسیده باشد.

– دانشجویان معلولی که تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند.

– دانشجوی دختری که ازدواج کرده است و محل اشتغال همسرش نزدیک به دانشگاه درخواستی باشد.

– دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد.

مدارک لازم برای ثبت نام نقل و انتقالات و مهمانی دانشگاه سراسری

متقاضیان ثبت نام نقل و انتقال و مهمانی باید مدارک لازم را فراهم آورند تا علاوه بر بارگذاری آنها در سایت وزارت علوم، پس از پذیرفته شدن در دانشگاه مقصد نیز آنها را ارائه دهند.

– تکمیل فرم درخواست انتقالی یا مهمانی و کپی از آن

– بارگذاری مدرک معدل کل

– بارگذاری گواهی عدم تخلف انضباطی

– بارگذاری کارت ملی و صفحات اول و دوم شناسنامه

دانشجویانی که دارای یکی از شرایط خاص زیر هستند، باید مدرکی که مشخص کننده وضعیت آنها است را در زمان ثبت نام ارائه دهند از جمله:

– گواهی فوت یا معلول شدن سرپرست درصورتی که دانشجو کفالت خانواده را بر عهده دارد.

– گواهی نشان دهنده بیماری صعب العلاج یا معلولیت دانشجو

– سند ازدواج برای دانشجویان دختر

– شهریه نقل و انتقالات و مهمانی دانشگاه سراسری

– دانشجویانی که با درخواست انتقالی یا مهمانی آنها موافقت شده است، موظف به پرداخت شهریه در دانشگاه مقصد هستند.

نرخ شهریه هر دانشگاه روزانه برای دانشجویان انتقال یافته، برابر با میزان شهریه دوره‌های نوبت دوم همان دانشگاه است. به عبارت دیگر این دسته از دانشجویان باید شهریه ثابت و متغیر هر نیمسال تحصیلی را به واحد دانشگاهی مقصد پرداخت کنند. (مطابق با شهریه ثابت و متغیر دوره نوبت دوم همان دانشگاه). البته لازم ذکر است دانشجویان انتقالی چنانچه نمره قبولی دانشگاه مقصد را کسب کرده باشند، از پرداخت شهریه معاف هستند. میزان شهریه ثابت بر اساس شهریه ثابت دانشجویان نوبت دوم ورودی همان سال تعیین می‌شود و شهریه متغیر نیز وابسته به تعداد واحد‌های اخذ شده دانشجو است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار