شرایط و ضوابط پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری اعلام شد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پیش‌نویس خودکار

رییس سازمان امور دانشجویان شرایط و ضوابط پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری را اعلام کرد.
مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر اینکه دانشجویان دکتری به عنوان سرمایه‌های علمی کشور با حمایت و هدایت اساتیدشان کار تحقیقاتی کشور را دنبال می‌کنند، اظهار داشت: باید پیش‌بینی‌های لازم برای اینکه این دانشجویان از حداقل‌های معیشتی مناسب برخودار باشند، در نظر گرفته شود. در سال‌های قبل تا سال ۹۲ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش بینی کرده بود که به دانشجویانی که به مرحله تدوین رساله رسیده‌اند، به آن‌ها کمک پژوهشی کند؛ به همین منظور فقط برای یک بار هر دانشجو در طول دوره تحصیل از ۵ میلیون تومان وام برخوردار می‌شد که حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر تحت پوشش قرار می‌گرفتند. این چیزی بود که به عنوان پژوهانه معروف شده بود.
وی افزود: در سال ۹۳ وزارت علوم به این فکر افتاد که برای حمایت بیشتر از این دانشجویان از طریق صندوق رفاه دانشجویان، وام خاص دانشجویان دکتری را پیش بینی کند که خوشبختانه طرح به تصویب رسید و از اواخر سال ۹۳ پرداخت وام آغاز شد. برای سال ۹۳ حدود ۴ میلیارد تومان، سال ۹۴، ۲۰ میلیون تومان، سال ۹۵، ۶۰ میلیارد تومان و برای سال ۹۶، ۱۶۶ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام پژوهانه اختصاص یافت.
معاون وزیر علوم اضافه کرد: البته در این زمینه با بانک توسعه تعاون هم‌افزایی داشتیم و در این بانک، سرمایه‌گذاری کردیم تا اعتبار بیشتری را برای پرداخت پژوهانه به دست بیاوریم که خوشبختانه با این تمهیدات همه دانشجویان دکتری روزانه غیربورسیه در دانشگاه‌های دولتی را تحت پوشش قرار دادیم؛ در حال حاضر ماهیانه به طور متوسط ۷۰۰ هزار تومان به این دانشجویان پرداخت می‌شود و بازپرداخت‌ها ۶۰ ماهه خواهد بود.
رییس سازمان امور دانشجویان با اعلام اینکه در سال ۹۷ ماهیانه به طور میانگین ۷۰۰ هزار تومان با بازپرداخت ۶۰ ماهه، پرداخت خواهد شد، از احتمال افزایش این وام خبر داد و گفت: بعد از هماهنگی با بانک و همچنین بررسی منابع و اعتبارات، اعلام خواهیم کرد که آیا میزان وام افزایش خواهد یافت یا خیر؟
وی با اشاره به اینکه پرداخت وام ویژه دکتری فقط تا نیمسال هشتم صورت می‌گیرد و دانشگاه موظف است از ادامه پرداخت به دانشجویان نیمسال غیرمجاز جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: کارمزد بانکی وام ۴ درصد است و دانشجویان بورس و دریافت‌کنندگان پژوهانه و یا افرادی که بدهی معوقه به صندوق رفاه دارند، نمی‌توانند از این وام بهره‌مند شوند.
صدیقی به موضوع ضامن برای دریافت این وام اشاره کرد و گفت: برای دریافت وام نیاز به یک ضامن معتبر است؛ منظور از ضامن معتبر، شخصی است؛ حقیقی یا حقوقی از جمله کارمند رسمی، پیمانی، قراردادی، کسبه و… که طبق مقررات بانک می‌تواند بازپرداخت تسهیلات اعطایی را تضمین کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار