معرفی آزمون زبان وزارت علوم (MCHE یا MSRT)

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

معرفی آزمون زبان وزارت علوم (MCHE یا MSRT)

آشنایی با آزمون زبان MSRT

معرفی آزمون زبان وزارت علوم (MCHE یا MSRT)

آزمون MSRT در واقع همان MCHE است که نام آن توسط اداره­ بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم تغییر پیدا کرده است. MCHE، مخفف وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود که به MSRT مخفف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر یافته است. اين آزمون يک آزمون سنجش سطح زبان است که معاونت دانشجويي وزارت علوم برگزار مي‌کند و براي داوطلبان متقاضی اعزام با هزینه‌ شخصي و بورسـيه­ خارج از کشور و نیز دکتراي داخل وزارت علوم و وزارت بهداشت و نیز داوطلبان دکترای دانشگاه آزاد اسلامی معتبر است. آزمون MSRT، در مقايسه با امتحانات TOEFL و IELTS، ساده‌تر و كم‌هزينه‌تر است.

آزمون 10 بار در سال برگزار می‌شود. شرکت در آزمون محدودیت ندارد و در صورت عدم قبولی در یک دوره می‌توان در دوره‌های بعدی نیز ثبت‌نام کرد. ولی داوطلبانی که نمرات آنها بالاتر از 75 باشد، تا یک سال نمی‌توانند در آزمون شرکت نمایند. چون ظرفیت آزمون فوق برای مراکز دانشگاهی و آموزشی بوده و آخرین حد نصاب مراکز فوق نمره 70 می‌باشد. ضمناً در ثبت‌نام‌های هم‌زمان چون فاصله بین دو آزمون نزدیک به هم می‌باشد داوطلبان فقط اجازه شرکت در یک آزمون را دارند.

 اعتبار مدرک آزمون MSRT دو سال پس از برگزاری آزمون است.

اين آزمون، نمره منفی ندارد و نمره­ قبولی در آن 50 به بالا (از 100 نمره) است، البته در مواردی بسته به دانشگاه موردنظر متغیر است.

ساختار آزمون

برای قبولی در این آزمون، باید توانایی خود را در چهار مهارت تقویت کنید: Vocabulary ،Reading ،Listening و Structure.

اين آزمون به صورت تستی برگزار می‌شود، دارای 100 سؤال است و از سه قسمت تشکیل شده است:

۱- Listening Comprehension: این قسمت از ۳۰ تست تشکیل شده است و در آن از مکالمات کوتاه، بلند و نیز درک مطلب شفاهی سؤال پرسیده می‌شود. مدت زمان پاسخگویی به این بخش از آزمون بین 30 تا 35 دقیقه بوده و دفترچه سؤالات آن به صورت مجزا از دفترچه دو بخش دیگر توزیع می‌شود.

۲- Structure and Written Expression: این قسمت شامل ۳۰ تست است که ۱۵ مورد آن مربوط به Structure و ۱۵ تست دیگر مربوط به Written Expression می‌باشد. مدت زمان پاسخگویی به این بخش 20 دقیقه است. زمان لازم جهت پاسخگویی به این بخش از آزمون 45 دقیقه در نظر گرفته شده است.

۳- Reading Comprehension: از ۴۰ تست تشکیل شده که معمولاً شامل ۴ متن جداگانه می‌باشد که برای هر قسمت 10 سؤال مطرح شده است.

لازم به ذکر است که دفترچه سؤالات آزمون در یک مرحله توزیع می‌شود.

جدول زیر تعداد سؤالات هر بخش و مدت زمانی که به آنها اختصاص داده شده را نشان می‌دهد:

عنوان بخش آزمون

تعداد سؤالات

زمان پاسخ‌دهی

بخش شنیداری

۳۰ پرسش

30 – 35 دقیقه

بخش ساختار

۳۰ پرسش

۲۰ دقیقه

درک مطلب و لغت

۴۰ پرسش

50 دقیقه

نحوه ثبت‌نام در آزمون

ثبت‌نام این آزمون به صورت اينترنتي و پرداخت هزینه­ آن، به‌صورت آنلاین است. هزینه شرکت در این آزمون در حال حاضر 600,000 ریال است.

جهت ثبت‌نام برای این آزمون باید به آدرس https://msrt-exam.msrt.ir مراجعه کنید و در صفحه اصلی سامانه بر روی گزینه «ثبت‌نام» کلیک نموده و فرم ثبت‌نام را به دقت تکمیل نمایید.

  شروع ثبت‌نام آزمون MSRT از هشتم فروردین

پس از ثبت‌نام اولیه و تکمیل مشخصات، لازم است تصاویر مدارک خود شامل عکس (جدید، تمام‌رخ و زمینه روشن)، صفحه اول اصل شناسنامه، کارت ملی و آخرین مدرک تحصیلی  یا کارت دانشجویی را اسکن نموده و از قسمت «ارسال مدارک» در پروفایلتان بارگذاری نمایید.

 شروع ثبت‌نام آزمون MSRT از هشتم فروردین

توجه داشته باشید که لازم است مدارک شما توسط مدیر سامانه تأیید شود. بنابراین لازم است پیش از تاريخ شروع ثبت‌نام آزمون، پروفايل خود را بسازيد. امکان ساخت پروفایل 16 ساعت قبل از شروع ثبت‌نام و 6 ساعت پس از پایان ثبت‌نام وجود دارد. در نظر داشته باشید که ظرفیت این آزمون در بسیاری حوزه‌ها به علت محدودیت ظرفیت، در ساعت اولیه تکمیل می‌شود.

جهت ثبت‌نام در آزمون باید روی گزینه «ثبت‌نام در آزمون» کلیک کنید. در صورتی که آزمونی جهت ثبت‌نام وجود داشته باشد، آزمون مورد نظر و حوزه انتخابی را رزرو نموده و طبق مهلتی که سامانه به شما جهت پرداخت هزینه آزمون می‌دهد اقدام کنید. پس از پرداخت هزینه به‌صورت آنلاین، لازم است کد رهگیری را یادداشت نمایید.

شروع ثبت‌نام آزمون MSRT از هشتم فروردین

دریافت کارت

جهت دریافت کارت آزمون می‌توانید سه روز قبل از هر آزمون وارد پروفایل خود شده و آن را در قسمت «دریافت کارت»، مشاهده و پرینت نمایید. همچنین لازم است جهت شرکت در آزمون، اصل کارت ملی را همراه داشته باشید.

 شروع ثبت‌نام آزمون MSRT از هشتم فروردین

نحوه انصراف یا جابه‌جایی در آزمون

باید توجه داشت که انصراف از آزمون و استرداد هزینه پرداختی امکان‌پذیر نیست. اما جابه‌جایی تاریخ این آزمون و به تأخیر انداختن آزمون به آزمون بعدی با ثبت درخواست در سامانه آزمون تا 15 روز قبل از برگزاری آزمون امکان‌پذیر است.  داوطلبان می‌توانند از طریق بخش «ارسال و دریافت پیام» در پروفایل خود، درخواست خود را در این رابطه با مدیر سامانه مطرح نمایند.

 شروع ثبت‌نام آزمون MSRT از هشتم فروردین

دریافت کارنامه

معمولاً کارنامه این آزمون یک هفته پس از برگزاری آزمون در پروفایل داوطلبان در دسترس خواهد بود، در این باره در روز برگزاری آزمون اطلاع‌رسانی می‌شود.

جهت دريافت كارنامه‌ آزمون نياز به مراجعه‌ حضوري نمي‌باشد. داوطلبان مي‌توانند بعد از دريافت كارنامه از داخل پروفايلشان، قسمت «دريافت كارنامه» آن را به دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي ارائه نمایند و دانشگاه‌ها مي‌توانند طبق شماره باركد 15 رقمي كه در پايين كارنامه درج گرديده است و از طريق سامانه­ آزمون زبان (قسمت صحت كارنامه) تأیيديه­ نتيجه­ شما را مشاهده نمايند.

شروع ثبت‌نام آزمون MSRT از هشتم فروردین

منابع آزمون

منابعی که برای این آزمون معرفی شده، منابع آزمون تافل است. داوطلبان اغلب خواندن منابع زیر را برای این آزمون مفید دانسته‌اند:

– کتاب 504 واژه ضروری

– کتاب لغات ضروری تافل

– کتاب تافل دکتری مرجع کامل آزمون‌های زبان، انتشارات کتابخانه فرهنگ

– کتاب Longman Preparation Course for the TOEFL Test

– کتاب Toefl Test Preparation Kit

– کتاب Barron’s Toefl

 تقویم زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌های msrt سال 97

ردیف روز و تاریخ برگزاری ازمون تاریخ شروع ثبت نام تاریخ پایان ثبت نام تاریخ اعلام نتایج شهرهای برگزاری آزمون
1 جمعه 21 اردیبهشت 1397 (صبح) چهار شنبه 1397/1/15 از ساعت 10 صبح مهلت ثبت نام تمام و آزمون بسته شد پنج شنبه 97/2/27 از ساعت 10 صبح تهران، اهواز، اصفهان، اراک، اردبیل، بابلسر، بیرجند، تبریز، خرم آباد، رشت، زاهدان، سنندج، شیراز، کرمانشاه، کرمان، قم، قزوین، مشهد، همدان، یزد، ایلام، گرگان، کیش
2 جمعه 1 تیر 1397 (صبح) یکشنبه 1397/2/30 از ساعت 10 صبح شنبه 97/03/12 ساعت 18

توجه: حوزه های برگزاری دارای ظرفیت بوده و ظرفیت تعدادی از حوزه ها تا قبل از تاریخ پایان ثبت نام تکمیل خواهد شد.

پنج شنبه
97/4/7 از ساعت 10 صبح
تهران، اهواز، اصفهان، اراک، اردبیل، بابلسر، بیرجند، تبریز، خرم آباد، رشت، زاهدان، سنندج، شیراز، کرمانشاه، کرمان، قم، قزوین، مشهد، همدان، یزد، ایلام، گرگان
3 جمعه 5 مرداد 1397 (صبح) یکشنبه 1397/4/10 از ساعت 10 صبح شنبه 97/04/16 ساعت 18

توجه: حوزه های برگزاری دارای ظرفیت بوده و ظرفیت تعدادی از حوزه ها تا قبل از تاریخ پایان ثبت نام تکمیل خواهد شد.

پنج شنبه
97/5/11 از ساعت 10 صبح
تهران، اصفهان، اراک، اردبیل، بابلسر، بیرجند، تبریز، خرم آباد، رشت، زاهدان، سنندج، شیراز، کرمانشاه، کرمان، قم، قزوین، مشهد، همدان، یزد، ایلام، گرگان
4 جمعه 9 شهریور 1397 (صبح) یکشنبه 1397/5/14 از ساعت 10 صبح شنبه 97/05/20 ساعت 18

توجه: حوزه های برگزاری دارای ظرفیت بوده و ظرفیت تعدادی از حوزه ها تا قبل از تاریخ پایان ثبت نام تکمیل خواهد شد.

پنج شنبه
97/5/16 از ساعت 10 صبح
تهران، اهواز، اصفهان، اراک، اردبیل، بابلسر، بیرجند، تبریز، خرم آباد، رشت، زاهدان، سنندج، شیراز، کرمانشاه، کرمان، قم، قزوین، مشهد، همدان، یزد، ایلام، گرگان، کیش
اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار