شروع کسب‌وکار در ۱۰ استان دیگر ۳ روزه می‌شود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار که فرایند اخذ مجوز را از متوسط ۷۲.۵ روز به ۳ روز کاهش داده است، در گام دوم در ۱۰ استان دیگر افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان، به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط بخش‌های مختلف پرداخت. در این بین یکی از مؤلفه‌های مهم در فضای کسب و کار مربوط به «شروع کسب و کار» است؛ در ایران به دلیل تعدد قوانین و دستگاه‌های تصمیم گیرنده و مجوزدهنده، فرایندی که یک فعال اقتصادی برای شروع کسب و کار خود باید طی کند به طور میانگین ۷۲.۵ روز محاسبه شده است.

یعنی فرد ۷۲.۵ روز باید بین دستگاه‌های مختلف پاسکاری شود تا بتواند کسب و کار خود را آغاز کند. البته این ۷۲.۵ روز عدد میانگین بوده و قطعاً تعداد روزهای انتظار برای شروع کار، بیشتر از این عدد هم می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود فرد انگیزه خود را برای ورود به کار از دست بدهد. از سویی دیگر نیز طولانی بودن فرایند شروع کسب و کار باعث شده رتبه ایران در شاخص «شروع کسب و کار»، ۱۷۸ از بین ۱۹۰ کشور باشد.

پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار چه فرایندهایی را یکپارچه می‌کند؟

در این بین به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، فقدان پنجره واحد کسب و کار مانعی برای تسهیل صدور مجوز کسب و کار و آغاز به کار سریع شرکتهاست که در این راستا مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار طی ماه‌های گذشته به دنبال راه اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار با همکاری دستگاه‌های همجوار بوده است تا با متمرکز کردن فعالیت‌ها، روند صدور مجوز کسب و کار از متوسط ۷۲.۵ روز به سه روز کاهش یابد که در نهایت پس از بررسی‌های همه جانبه، دهم خرداد ماه این پنجره واحد در اتاق بازرگانی برای استان تهران آغاز به کار کرد.

منظور از شروع کسب و کار نیز ثبت یک شرکت مسئولیت محدود و انجام امور اولیه مالیاتی، دریافت کد کارگاهی از سازمان تأمین اجتماعی، انجام امور انتشار آگهی روزنامه رسمی، انتشار آگهی روزنامه کثیر الانتشار و ثبت درخواست دفاتر پلمب شده از شرکت پست است که با بهره گیری از پنجره واحد، این فرایندها یکپارجه می‌شود.

بر این اساس، پس از تقریباً دو ماه، پنجره واحد در ۴ استان دیگر شامل اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد افتتاح شد که جمع شهرهای دارای پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار به ۵ شهر رسید.

شروع کسب‌وکار در ۱۰ استان دیگر ۳ روزه می‌شود

بر پایه این گزارش، پیگیری‌های خبرنگار مهر از وزارت امور اقتصادی و دارایی حاکی از آن است که دوشنبه هفته آینده سوم شهریور ماه پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در ۱۰ استان دیگر نیز افتتاح خواهد شد تا به این ترتیب فرایند صدور مجوزها برای آغاز به کار شرکت‌ها، به ۳ تا ۴ روز کاهش یابد.

این ۱۰ استان شامل آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، همدان، خوزستان، البرز، لرستان، گیلان، مرکزی و بوشهر می‌شود.

گفتنی است، در حال حاضر در پنجره واحدها، هنوز برای ثبت شرکت‌های سهامی خاص خدمات ارائه نمی‌شود اما طبق مصوبه هیأت مقررات زدایی، ثبت شرکت سهامی خاص تا قبل از پایان فصل تابستان، به خدمات پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار اضافه خواهد شد.

لازم به ذکر است، اجرای مراحل ثبت نام مالیات مستقیم و دریافت کد اقتصادی و همچنین ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده در فرآیند پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در استان‌های فوق الذکر صرفاً مطابق با بخشنامه شماره ۱۹۴۸۷ مورخ ۱۳۹۹/۲/۲۰ وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص اصلاحیه مواد فصل دوم آئین نامه اجرایی موضوع تبصره ۳ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحی ۹۴/۴/۳۱) و همچنین دستور العمل شماره ۵۰۶/۲۰۰/۹۹ مورخ ۱۳۹۹/۲/۲۱ سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص ماده ۱۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده” کشور صورت می‌گیرد.تمامی ادارات سازمان امور مالیاتی کشور مکلفند اطلاع رسانی لازم در این زمینه را از طریق نصب تخته اعلانات، آگهی و درج در وبگاه سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاع مودیان برسانند. همچنین سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، اطلاع رسانی لازم را در خصوص در بخشنامه فوق الذکر به مراجع و سازمان‌هایی که برای ارئه خدمت نیازمند کد اقتصادی هستند، انجام دهد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار