شریفی‌نیا : «هفت» بخشی از مشکلات سینما را حل کرده است

دسته ها: اخبار

جشن پنج سالگی برنامه «هفت» شب گذشته یکشنبه ۳۰ فروردین با حضور عوامل این برنامه، جمعی از منتقدان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان، بازیگران و مسئولان سینمایی و البته اهالی رسانه در تالار نارون هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

این مراسم با اجرای زنده موسیقی و پیانونوازی همراه بود و بیشتر جنبه دورهمی به صرف شام داشت اما در بخشی از مراسم نیز چند نفر به سخنرانی پرداختند.

محمود گبرلو مجری و تهیه‌کننده «هفت» در سخنانی گفت: زمانی که برنامه را آغاز کردیم، با شرایط خاصی مواجه بودیم و تلاش کردیم طوری جلو برویم که آرامش بین مخاطبان و اهالی سینما برقرار و تفاهمی بین همه اهالی سینما ایجاد شود.

وی افزود: آنچه در ابتدای برنامه به عنوان هدف در نظر گرفتیم، دغدغه‌های فرهنگی کشور بود که براساس استراتژی‌های نظام جمهوری اسلامی، دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و مسئولان صداوسیما شکل گرفته بود و ما اینگونه جلو رفتیم. همواره تلاش کردیم با وجود ضعف‌ها و مشکلاتی که داریم سعی کنیم موفق باشیم و سینمای ایران و مخاطبان آن را ارتقا دهیم.

پخش ۱۶۵ قسمت از هفت با تیم «گبرلو»

مجری «هفت» با هدف دانستن برقراری تعامل بین اهالی سینما، مردم و مسئولان، تأکید کرد: تاکنون ۲۶۵ قسمت از برنامه «هفت» گذشته است که البته ۱۰۰ برنامه حاصل زحمات گروه قبلی برنامه بود و جا دارد مراتب سپاسگزاری خودم از آنها را اعلام کنم. البته آنها را به این جشن نیز دعوت کرده بودیم اما لابد گرفتار بودند که نتوانستیم در خدمتشان باشیم.

گبرلو یادآور شد: ۱۶۵ قسمت از برنامه حاصل تلاش ما بود که در مجموع ۱۵ هزار دقیقه برنامه می‌شد. در این مدت ۶۰ میزگرد در ۹ هزار دقیقه برگزار کردیم، ۶۵ برنامه نقد داشتیم که ۱۰هزار دقیقه را شامل می‌شد، گفتگوهای ویژه ما نیز ۳هزار دقیقه بود و آیتم‌های مختلف دیگر نیز ۳هزار دقیقه دیگر از برنامه را دربرمی‌گرفت.

تلاش برای جا افتادن جریان نقد درست و سازنده

وی ادامه داد: من سعی کردم ۱۵۰ سرمقاله داشته باشم که در ابتدای هر برنامه به واسطه آن استراتژی‌هایمان را با مخاطب درمیان می‌گذاشتیم. ۴۰۰ مهمان سینمایی در این دوره به برنامه آمدند که ۵۰ نفر از آنها منتقد سینما بودند و به واسطه حضور آنها سعی شد جریان نقد درست و سازنده در برنامه جا بیفتد، از اندیشه‌های گوناگون استفاده کنیم و بر حضور منتقدان تأکید داشته باشیم.

تهیه‌کننده «هفت» افزود: همچنین ۱۰۰ بازیگر سینما، ۱۲۰ کارگردان، ۵۰ مسئول سینمایی مهمان ما بودند. ضمن اینکه ۸۰ گفتگوی ویژه نیز با سایر عزیزان سینمای ایران داشتیم که سعی کردیم مطالبات مردم و سینماگران را با حضور آنها مطرح کنیم.

مراسم پنجمین سالگرد آغاز به کار برنامه تلویزیونی هفت

گبرلو با تشکر از گروه قبلی و گروه فعلی «هفت» که اکثرا جوان هستند، اظهار کرد: مدیران سازمان صداوسیما ما را همراهی کردند و حمایت هنرمندان سینما و مسئولان سینمایی نیز با ما بود. مردم هم بسیار تاثیرگذار بودند.

ما را تخریب هم بکنید

وی در پایان تصریح کرد: ما را نقد کنید. من درخواست نقد و تحلیل دارم. به ما کمک کنید تا بهتر شویم. حتی گاهی نیشی بزنید. برخی دوستان هم ما را تخریب می‌کنند، عیبی ندارد ما را تخریب هم بکنید اما نه آنطور که به سینمای ایران لطمه بزند.

در ادامه علیرضا رئیسیان کارگردان نیز در سخنانی گفت: امشب طیف‌های مختلفی از دوستان سینمایی اینجا هستند، فقط قدری دوز فراستی کم داریم، هم در برنامه و هم در شب‌نشینی‌های این چنینی.

وی با اشاره به اهمیت اعداد در فرهنگ‌ها اظهار کرد: عدد هفت در فرهنگ‌ها دارای مراتب مادی و معنوی عجیب و رمزآلودی است. در این برنامه نیز تلاش زیادی برای تمرکز روی مفاهیم درونی می‌شود و ما خوشحالیم که با این برنامه از سینما حمایت می‌کنیم.

مراسم پنجمین سالگرد آغاز به کار برنامه تلویزیونی هفت

کارگردان «چهل سالگی» تأکید کرد: در شرایطی که سینمای ایران فشارهای زیادی را تحمل می‌کند بسیار خوب است پخش چنین برنامه‌ای ادامه پیدا کند و نگاه جدی به معضلات سینما داشته باشد.

گبرلو قدری جسورتر باشد

رئیسیان یادآور شد: خوب است گبرلو در چارچوب اهدافی که طرح کرده، قدری جسارت آمیزتر حرکت کند. من به تلویزیون و سینمای ایران بابت این برنامه تبریک می‌گویم.

پس از او، سعید راد بازیگر سینمای ایران نیز در سخنانی گفت: بر این باورم که مملکت ما همیشه شادی را کم داشته است، اما امشب خوشبختانه دوستان در فضای شادی کنار هم قرار گرفته‌اند. آن هم در روزهایی که با جامعه عصبی و صداوسیمای عصبی طرف هستیم، وجود برنامه «هفت» یک نعمت به حساب می‌آید.

مراسم پنجمین سالگرد آغاز به کار برنامه تلویزیونی هفت

وی افزود: من وقتی دوستان را به واسطه این برنامه می‌بینیم خوشحال می‌شوم. به ویژه که برخی از آنها را سال‌ها است که ندیده‌ام.

خودم را مدیون «هفت» می‌دانم

این بازیگر برنامه «هفت» را مدافع سینمای ایران دانست و ادامه داد: این برنامه به حرف‌های سینمای ایران گوش می‌دهد. من هم خودم را مدیون این برنامه می‌دانم و معتقدم ۹۰درصد دست اندرکاران سینما آن را تماشا می‌کنند. مردم هم همینطور.

راد یادآور شد: اعتباری که در سینما وجود دارد، از برنامه «هفتی» که مردم آن را تماشا می‌کنند کسب می‌شود و «هفت» پایگاه خوبی برای ما در سینما است و ما در آن پشتیبان یکدیگر هستیم.

در ادامه، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر نیز با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم، تأکید کرد: به گبرلو و همکارانش به خاطر پایمردی و ممارستی که در این چند سال داشتند، تبریک می‌گویم. وقتی یک برنامه بیش از یک سال در تلویزیون پخش می‌شود، معلوم است تیم آن از خودگذشتگی‌های بسیاری به خرج داده‌اند.

انگار اوضاع تلویزیون خوب است

وی افزود: این جشن نشان‌دهنده این است که اوضاع تلویزیون خوب است یا گبرلو تهیه‌کننده خوش انصاف و خوش حسابی است که پول همه را داده است. این روزها هر کس در تلویزیون کار می‌کند کاسه چه کنم چه کنم به دست گرفته اما به گبرلو تبریک می‌گویم که سرش بالا است.

مراسم پنجمین سالگرد آغاز به کار برنامه تلویزیونی هفت

رضاداد تصریح کرد: با شناختی که از تلویزیون دارم می‌دانم پرداختن به موضوعی مثل سینما که التهاباتی در آن است، در تلویزیون مشکل است و درگیر ملاحظات متفاوت و متعددی خواهد بود. جامعه نیز انتظارهای بسیاری از برنامه‌سازان دارد. این پایمردی در پرتو یک درایت و هوشیاری بوده در غیر این صورت ساخت چنین برنامه‌ای امکان پذیر نیست.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان اظهار کرد: از دوستان سابق این برنامه فریدون جیرانی و همکارانش و گبرلو و تیمش تشکر می‌کنم. این برنامه حافظ منافع کلی سینما است و امیدوارم در مسیری که در پیش گرفته، روز به روز جدی‌تر و پویاتر به فعالیت ادامه دهد و موفق باشد.

در ادامه رضا درستکار منتقد نیز با بیان اینکه به جای تعریف کردن از سینما باید آن را نقد کنیم، تأکید کرد: نقد یعنی شفاف کردن سینما و منتقدان متهم‌ترین صنفی هستند که همواره با دستان خالی فعالیت می‌کنند. در این سینما، سیمای منتقدان البته به جز من می‌درخشد که با پول‌های اندک با دلشان حضور دارند.

گبرلو طلب مرا بدهد!

محمد خزاعی تهیه‌کننده سینما نیز در سخنانی اظهار کرد: من طلبی از گبرلو دارم که او باید آن را نقدا پرداخت کند و من بعد درباره برنامه حرف بزنم! چند وقت پیش در فرودگاه بلیت به دست منتظر سوار شدن به هواپیما بودم که بلیت من دچار مشکل شد و با وجود اینکه تقصیری نداشتم از من می‌خواستند پولی واریز کنم و خسارت هم بدهم! من از انجام این کار امتناع می‌کردم که ناگهانی خانمی با من سلام و علیک کرد و گفت شما آقای خزاعی هستید؟ من در برنامه هفت همیشه شما را می‌بینم.

مراسم پنجمین سالگرد آغاز به کار برنامه تلویزیونی هفت

وی ادامه داد: حرف‌های او باعث شد خجالت بکشم و در معذوریت قرار بگیرم و هم دوباره پول بدهم هم خسارت! منظورم این است که مردم «هفت» را می‌بینند و این برنامه به شدت مخاطب دارد. البته اگر در تلویزیون‌های کشورهای منطقه رصد کنید می‌بینید هر کشور بالای ۲۰ برنامه سینمایی دارد و ما فقط «هفت» را داریم.

خزاعی در پایان بیان کرد: طبیعتا همه نقدهایی به سینما دارند اما بهتر است با وجود همه نقدها به سینما ضربه نزنند.

در ادامه غلامرضا موسوی تهیه‌کننده با بیان اینکه سینما یک بخش شو و نمایش دارد، یادآور شد: از طریق برنامه «هفت» این اتفاق برای سینمای ایران می‌افتد. حتی بیان نکات مثبت و منفی سینما هم فرقی نمی‌کند و پخش «هفت» همواره می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

وی افزود: این برنامه توانسته به دل مردم راه پیدا کند و گرچه دست و پایش بسته بوده اما توانسته بدون شکستن خطوط قرمز جذاب باشد و جلو برود. مجری آن هم که هر روز خوش پوش‌تر می‌شود.

«هفت» مشکلات سینمای ایران را حل کرده است

آخرین سخنران این مراسم محمدرضا شریفی‌نیا بود که در سخنانی گفت: پنجمین سالگرد برنامه «هفت» را تبریک می‌گویم. این برنامه یک اتفاق در سینمای ایران است و به این خاطر مبارک است که توانسته بخشی از مشکلات سینمای ما را حل کند. یکی از این مشکلات تبلیغات و اطلاع‌رسانی است که گریبانگیر بسیاری از فیلم‌ها است.

مراسم پنجمین سالگرد آغاز به کار برنامه تلویزیونی هفت

وی افزود: برنامه «هفت» برای تبلیغ سینما پیش‌قدم شد و به اطلاع‌رسانی و تبلیغ رایگان فیلم‌ها پرداخت. از سوی دیگر این برنامه به منزله کانال ارتباطی فیلمسازان و مردم است و خود اهالی سینما را نیز به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند.

شریفی‌نیا در پایان گفت: برنامه «هفت» اگر این دو نکته را ادامه بدهد و همواره در این راستا حرکت کند، بزرگ‌ترین اتفاق در سینمای ایران است و جایی است که تلویزیون برای سینما باز کرده است.

چهره‌هایی چون احمد طالبی‌نژاد، طهماسب صلح‌جو، سعید راد، چنگیر جلیلوند، رضا درستکار، علیرضا رئیسیان، سعید الهی، محمدتقی فهیم، غلامرضا موسوی، علیرضا زرین دست، حسین فرحبخش، جهانگیر الماسی، مسعود مسعودشاهی، علیرضا رضاداد، محسن علی‌اکبری، حبیب‌الله کاسه‌ساز، محمد خزاعی، جواد نوروزبیگی، سیدجمال ساداتیان، محمدرضا شریفی‌نیا، ضیاءالدین دری، خسرو دهقان، حسین مسافرآستانه و… در این مراسم حضور داشتند. (خبرگزاری مهر)

اخبار