شش گام کلیدی در نگارش محتوای رزومه

دسته ها: مطالب آموزشی

شش گام کلیدی در نگارش محتوای رزومه

امروزه روند رزومه نویسی به سرعت تغییر پیدا می کند. بنابراین اگر به دنبال موقعیت شغلی جدیدی هستید یا صرفا می خواهید رزومه خود را به روز نگه دارید، برخی موارد کلیدی باعث بهبود و ارتقای رزومه تان می شود. با استفاده از شش گامی که در این مقاله ارائه می شود، می توانید نشان دهید که چرا رزومه تان ارزش جذب حرفه ای را دارد:
1 –  با خلاصه ای از خودتان شروع کنید
قالب های قدیمی رزومه معمولا با مشخص کردن نوع شغلی که به دنبال آن هستید، شروع می شدند. اما الان، مدیران و کارشناسان جذب و استخدام انتظار معرفی خودتان در پاراگرافی کوتاه و جذاب دارند که شما و بهترین عملکردتان را به صورت خلاصه تشریح کند. به عبارت دیگر، شما باید در قالب جمله های کوتاه به این سوال که “چرا باید شما را جذب کنیم”، پاسخ دهید و اطمینان حاصل کنید که شایستگی های مرتبط شما برای ایفای نقش نیز در این خلاصه توضیح داده شده.
 2 – مهارت های نرم (رفتاری) را نیز نشان دهید
هنگام نگارش رزومه به یاد داشته باشید که مهارت های رفتاری (نرم) برای موفقیت در شغل حرفه ای تان ضروری هستند. بنابراین، مشخصه ها و ویژگیهایی رفتاری خودتان را، مانند ارتباط موثر، نظم و نگرش مثبت و یا توانایی هایی از این دست که در خودتان حس می کنید، برجسته کنید.
رزومه شما باید مواردی از این نوع مهارت ها که قبلا از آنها به خوبی بهره برده اید، منعکس کند. برای مثال، ممکن است از مهارت های ارتباطی و سازمانی خود که در برنامه ریزی یک رویداد استفاده کرده اید، یاد کنید. در واقع، جزییات معناداری از مسئولیت هایتان را مثل کار کردن با بیست نفر از واحد فروش، برنامه ریزی سفر برای 50 نفر و هماهنگی برای بازدید از مجموعه ای را توضیح دهید. سپس به صورت شفاف منافع آن را برای کارفرما مشخص کنید- برای مثال، این کار شما منجر به افزایش 100 سفارش فروش شرکت شده بود.
3 – دانش فنی خود را برجسته کنید
در ادامه، باید بدانید که چطور مهارت های نرم افزاری (سخت) خودتان را نشان دهید. طبق راهنمای Office Team Salary، داشتن تخصص فنی برای موفقیت در شغل حرفه ای ضروری است. امروزه آشنایی با برنامه هایی مانند آفیس مایکرو سافت (مجموعه ای از ورد، اکسل، پاورپوینت و …) و شبکه های مجازی اهمیت خاصی دارند. پس رزومه شما باید به طور مشخص تسلط شما را در این حوزه نشان داده و همراستا با نیازهای برنامه ریزی، مدیریت پروژه و یا هر نرم افزار مورد نیاز مربوط به شغل باشد. پس باید مشخص کنید که دانش کار کردن با این نرم افزارها را دارید. تعهد خود را برای توسعه یادگیری دانش فنی از طریق آموزش و دوره های حرفه ای با اخذ گواهینامه نشان دهید. تجربه تحقیقاتی را با توضیح مختصر از سهم افزایی تان در موفقیت پروژه های گذشته اضافه کنید. همانطور که می دانید، توانایی جست و جوی اینترنتی (Search) از نظر هر کارفرما یک دارایی با ارزش محسوب می شود.
4 – ارزش افزوده خودتان را نشان دهید.
وقتی که وظایف و مسئولیت های قبلی تان را لیست می‌کنید، با رویکرد نتیجه-محور این کار را انجام دهید. به این معنی که جزییات معناداری از نقش تان که پروژه یا شرکتی از آن بهره مند شهد، ذکر کنید. برای نشان دادن این نتایج، تا جایی که ممکن است از داده های کمی و عددی استفاده کرده و نمونه های مرتبط را ارائه کنید. برای مثال، به جای اشاره ساده به “تحلیل گزارش های مربوط به هزینه”، می توانید با بیان این عبارت ارزش کارتان را نشان دهید: تحلیل 60 گزارش در ماه برای ده نفر. تحقیق و پیاده سازی نرم افزار گزارش هزینه که باعث صرفه جویی 5 ساعت در ماه و کاهش ده درصد از خطاهای حسابداری شده است. یادگیری نحوه نگارش رزومه با استفاده از رویکرد نتیجه-محور یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید انجام دهید.
5 – مهارت ها و دانش تخصصی تان را به معرض نمایش بگذارید.
همه تفریح ها و یا علاقه مندی های شخصی تان را در رزومه نیاورید. به جای آن، یکی از مرتبط ترین آن به موقعیت شغلی، یا با ارزش ترین را بنویسید. مهارت ها و تجربه های تخصصی مانند تسلط بر زبان خارجی یا دانش پیشرفته آن همچنین باعث تمایز رزومه تان می شود- به ویژه اگر زمینه کارفرما در بخش بین الملل یا محیط کار متنوع باشد.
6 – کلیدواژه ها را بنویسید.
بسیاری از شرکت ها هنگام بررسی رزومه افراد به دنبال کلیدواژه هایی هستند که با شرح شغلی موقعیت شغلی اشتراک دارد. بنابراین استفاده از کلمات و عبارتهایی که کلید واژه های این دو (شرح شغل و رزومه) را به بهترین شکل تطبیق دهد، عنصر کلیدی در بالا بردن شانس مرور اولیه رزومه تان خواهد بود. برای مثال اگر کارفرما به دنبال کارجویی باشد که تجربه “هماهنگی برنامه زمانی مدیران” را دارد، به جای عبارتی مثل “پیگیری برنامه ها” به دقیق ترین شکل ممکن از همان کلمات ( برای مثال: پیگیری و هماهنگی برنامه زمانی و ملاقات مدیران ارشد ) استفاده کنید. با این کار نشان می دهید که به جزییات توجه داشته و رزومه تان را بر اساس موقعیت شغلی نوشته اید. ولی فراموش نکنید که حتما تجربه مرتبط شرح شغل را داشته باشید، در غیر این صورت مرتبط ترین تجربه ها را بنویسید.
با توجه به این که نیاز به وظایف اداری در حال افزایش است، کارفرمایان به دنبال جذب کسانی هستند که بتوانند اثر سریع بر آنها داشته باشند. کارجویان حقیقی کسانی هستند که صنعت مرتبط با رشته شان را درک کرده و پیش زمینه و یا ابتکار آن را بتوانند نشان دهند. در نتیجه ایجاد رزومه اولین قدم در اثبات این تناسب است.

مطالب آموزشی