شناسایی علت درد در قسمت های مختلف شکم

دسته ها: اخبار سلامت اخبار

شناسایی علت درد در قسمت های مختلف شکم

درد در قسمت پایین ناف می تواند نشانه ای از عفونت دستگاه ادراری یا بیماری التهابی روده باشد.

به گزارش عصر ایران، بسیاری از عملکردهای ضروری بدن انسان در ناحیه شکم رخ می دهند و پایانه های عصبی متعددی نیز در این قسمت وجود دارند که به معنای آن است اگر بتوانیم محل درد را دقیق مشخص کنیم، می توانیم تا حدود زیادی به علت آن پی ببریم. در ادامه برخی نکات که به شناسایی علت درد در ناحیه شکم کمک می کنند، ارائه شده اند.

چپ میانه

اگر در سمت چپ قسمت میانی ناحیه شکم خود احساس درد می کنید، این می تواند نشانه ای از عفونت کلیه یا سنگ کلیه باشد. افزون بر این، اگر درد با یبوست یا دفع ادرار دردناک همراه است باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. اگر این گونه نیست درد می تواند با قسمت کمری ستون فقرات مرتبط باشد.

مرکز میانه

آپاندیسیت می تواند موجب درد مبهم درست در بالای ناف شود، و همچنین ممکن است احساس تهوع و ناتوانی در خروج گاز را تجربه کنید. از سوی دیگر، اگر استفراغ می کنید ممکن است با پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) مواجه باشید.

راست میانه

درد در سمت راست قسمت میانی شکم می تواند نشانگر بیماری کلیوی یا یبوست باشد. با این وجود، این درد می تواند به دیورتیکولیت، رشد زوائدی روی دیواره روده بزرگ، اشاره داشته باشد.

چپ پایین

اگر در سمت چپ قسمت پایینی شکم خود احساس درد می کنید، این شرایط می تواند به واسطه مشکلات روده ای شکل گرفته باشد. درباره بانوان، آنها گرفتگی های عضلانی قاعدگی را نیز در این ناحیه تجربه می کنند.

مرکز پایین

درد در قسمت پایین ناف می تواند نشانه ای از عفونت دستگاه ادراری یا بیماری التهابی روده باشد. درباره بانوان، آنها ممکن است با یک بیماری مربوط به اندام های تناسلی مواجه باشند.

راست پایین

اگر در سمت راست قسمت پایینی شکم خود درد احساس می کنید، این می تواند نشانه ای از فشردگی عضله باشد، اما اگر اغلب با آن مواجه می شوید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. از سوی دیگر، اگر با دردی تیز که با گذشت زمان وخیم‌تر می شود در این قسمت از شکم مواجه هستید احتمال آپاندیسیت وجود دارد و بر همین اساس، باید نشانه های دیگر این شرایط بررسی شود.

چپ بالا

تجربه درد در سمت چپ قسمت بالایی شکم می تواند با مشکلی در معده مرتبط باشد و همچنین می تواند نشان دهنده اولسر یا مشکلاتی در لوزالمعده باشد. گرفتار شدن سنگ کیسه صفرا در مجرای صفراوی نیز می تواند محرک دردی شدید در این ناحیه باشد که به سرعت وخیم‌تر می شود.

مرکز بالا

بازگشت اسید معده به مری به طور معمول درد در قسمت بالای شکم را موجب می شود. همچنین، این درد می تواند نشانه ای از اولسر یا سنگ کیسه صفرا باشد.

راست بالا

زخم دوازدهه، زخمی که در روده کوچک شکل می گیرد، می تواند درد در سمت راست قسمت بالایی شکم را موجب شود و به طور معمول ترشح بیش از اندازه شیره معده را به همراه دارد.

در صورتی که درد در ناحیه شکم به مدت چند روز ادامه یافت برای بررسی دلیل و کشف علت دقیق آن مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

اخبار سلامت اخبار