شوک اسکاری

دسته ها: اخبار

اهل فن می گویند این مساله به شیرینی مراسم اسکار افزود و آن را تا حدی از مراسم سال های قبل جدا کرد. تحلیلگران هنری هم روی این نکته تاکید می کنند که مراسم امسال با شوک ها و شگفتی هایی همراه بود و جوایز اهدا شده بحث ها و جدل هایی را به همراه خواهد داشت. جوایز اصلی مراسم امسال به فیلم ها و نام های زیر داده شد و به صورت طبیعی، منتقدان و تحلیلگران سینمایی نظرات و تحلیل های خاص خود را نسبت به آنها دارند.

بردمن / مرد پرنده ای

تا یک ماه قبل کمتر کسی شانس زیادی برای این فیلم قائل بود. با آن که منتقدان تازه ترین فیلم آلخاندرو گونزالس ایناریتو را پسندیده و از آن به عنوان یکی از محصولات برتر سال 2014 اسم می بردند، ولی عموم نظرها بر «پسربچگی» ریچارد لینکلیتر بود. بسیاری از انجمن ها و گروه های منتقدان سینمایی این فیلم و کارگردان آن را به عنوان بهترین فیلم و کارگردان سال انتخاب و معرفی کرده بودند. مراسم سالانه گلدن گلوب (کره طلایی) هم جایزه بهترین فیلم درام خود را به این اثر خانوادگی شرح حال گونه داد و لینکلیتر را به عنوان کارگردان سال برگزید. به همین دلیل، عموم تحلیل ها حکایت از موفقیت بی چون و چرای پسربچگی در مراسم اسکار می کرد. اما در سه هفته پایانی رقابت هایی که به برپایی مراسم اسکار ختم می شد، ناگهان ورق برگشت و «بردمن» به صورت گزینه اصلی چند انجمن منتقدانی درآمد که هنوز بهترین های سال خود را معرفی نکرده بودند.

این درام اجتماعی یکباره به صورت انتخاب اصلی تعداد زیادی از منتقدان سینمایی درآمد. در این شرایط تحلیل ها هم عوض شد و رنگ تازه ای به خودش گرفت. حالا همه از رقابت دو فیلم بردمن و پسربچگی در شب برپایی مراسم اسکار اسم می بردند. یکی دو روز مانده به مراسم، بسیاری از منتقدان می گفتند رقابت ها فشرده است و نمی توان به صورت قاطع در این باره اظهار نظر کرد که کدام فیلم، به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب خواهد شد.

تعداد زیادی از منتقدان سینمایی بردمن را شرح حال تلخ بازیگر اصلی آن مایکل کیتن می دانند. این بازیگر دقیقا وضعی شبیه کاراکتری دارد که در فیلم نقش او را بازی می کند. داستان فیلم درباره بازیگر میانسال و تقریبا بازنشسته ای است که در حاشیه قرار گرفته است. او تلاش دارد با روی صحنه بردن یک نمایش تئاتری، کارنامه هنری خود را احیا کند و با این کار بحث هایی را برمی انگیزد. این در حالی است که وی در دوران اوج کاری اش، در نقش یک ابرقهرمان فیلم های کمیک استریپی محبوبیت زیادی داشته است.

مایکل کیتن هم در دهه هشتاد میلادی و در دوران جوانی، برای تیم برتن دو بار نقش کاراکتر ابرقهرمان بتمن را بازی کرد و به کمک آن، تبدیل به یک ستاره شد. به گفته منتقدان، بردمن نه تنها به روان کاوی یک موقعیت خاص می پردازد، بلکه نگاهی طنزآمیز هم به هالیوود و دنیای بازیگری دارد.

آلخاندرو گوانزالس ایناریتو

ماه قبل اتحادیه کارگردانان آمریکا، جایزه بهترین کارگردان سال را به ایناریتوی مکزیکی تبار اهدا کرد. بنابر این پیش بینی می شد که وی اسکار بهترین کارگردانی را هم بگیرد. این در حالی بود که لینکلیتر رقیب سرسختی برایش بود. این اولین اسکاری است که آلخاندرو گوانزالس ایناریتو می گیرد. اما فیلم های قبلی انگلیسی زبان او هم با تحسین منتقدان روبه رو و نامزد دریافت جایزه اسکار هم شده بودند. منتقدان می گویند موفقیت اسکاری ایناریتو و بردمن، موفقیت سینمای مستقل و کشورهای در حال رشد به حساب می آید. ایناریتو اصلیتی مکزیکی دارد و دریافت اسکار بهترین کارگردانی توسط او، یک بار دیگر نشان می دهد که هالیوود روی دوش هنرمندان خارجی قرار دارد و بدون آنها، قادر به ادامه حیات خود نیست. این دومین اسکار بهترین کارگردانی برای یک فیلمساز مکزیکی است. سال قبل هم آلفونسو کارون برای «بی وزنی» همین جایزه را گرفت. موفقیت پی درپی دو ساله فیلمسازان مکزیکی در مراسم اسکار، بشدت به مذاق رسانه های گروهی مکزیک خوش آمده است. آنها می گویند هنرمندان مکزیکی این روزها نقش بزرگ و موثری در صنعت سینمای آمریکا دارند. ذکر این نکته لازم است که جایزه بهترین فیلمبرداری هم به فیلمبردار مکزیکی تبار بردمن یعنی امانوئل لوبزکی اهدا شد. وی سال قبل، مدیر فیلمبرداری «بی وزنی» هم بود. جایزه بهترین فیلمنامه اصیل و غیراقتباسی هم به ایناریتو و همکاران فیلمنامه نویس وی تعلق گرفت.

ادی ردماین

حالا دیگر این یک جمله نخ نما و تکراری شده که اعضای آکادمی اسکار علاقه خاصی به نقش ها و کاراکترهای شرح حال گونه دارند و بهترین بازیگران مرد و زن سال را از بین بازیگران این نقش ها انتخاب می کنند. بر همین اساس، خیلی ها می گفتند ادی ردماین انگلیسی تبار جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به خانه ببرد. البته او یک رقیب سرسخت داشت. بندیکت کامبرباخ همکار انگلیسی تبار هم در درام تاریخی «بازی تقلید» یک نقش شرح حال گونه را بازی کرده بود. اما از قرار معلوم دیوانه بازی های ردماین بیشتر از رقیبش بود و او را در جایگاه بالاتری قرار می داد. اعضای آکادمی اسکار به جز نقش های شرح حال گونه علاقه خاصی هم به کاراکترهای بیمار و روان پریش دارند و ردمارین با نقش خود در «تئوری همه چیز»، این یکی را هم با خودش داشت! در یک کلام، جنس این بازیگر جور بود و برای اعضای آکادمی اسکار جایی برای چانه زنی انتخاب دیگر نمی گذاشت. ردماین در درام شرح حال گونه خود در نقش استفن هاوکینز بازی کرد. هاوکینز فیزیکدان معروف در داستان این فیلم، در زندگی خانوادگی و اجتماعی خود با دردسرها و مسائل زیادی روبه رو می شود و در صدد حل آنها برمی آید.

رد ماین قبل از برگزاری مراسم اسکار در گفت وگویی گفت: «از نوجوانی مراسم اسکار را نگاه می کردم و شیفته نوع اهدای جوایز آن بودم. هیچ وقت تصورش را هم نمی کردم خودم روزی به این بازی پیوسته و نامزد دریافت جایزه شوم. همین که به این مرحله رسیده ام برایم کافی است و اگر جایزه را نگیرم، تاسف نخواهم خورد.» رد ماین برعکس بسیاری از دریافت کنندگان و نامزدهای جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد، نه خوش تیپ است و نه ستاره!

جولین مور

خیلی ها می گفتند وقت آن رسیده که جولین مور هم یک اسکار بگیرد. یکی از شانس های بزرگ این بازیگر پنجاه و پنج ساله این بود که در سال 2014، فیلم زیادی به روی پرده سینماها نرفت که کاراکترهای زن در آنها حضور و بازی قوی و تعیین کننده ای داشته باشند. یک شانس دیگری جولین مور هم غیبت و عدم حضور مریل استریپ در نقش اصلی یکی از همین فیلم ها بود! در این هفت فیلمی که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال شدند، حتی یک فیلم هم حضور نداشت که زن ها نقش کاراکتر محوری آن را داشته باشند. جولین مور برای آلیس بی تحرک جایزه خود را گرفت. وی در این فیلم در قالب زن خانه داری ظاهر شد که با بیماری آلزایمر و حواشی مربوط به آن درگیر است. چهار رقیب او هم نام های بزرگی نبودند و این نکته، تا حدودی از ارزش جایزه ای که گرفته می کاهد. یک منتقد سینما در این رابطه می گوید: «بازیگرانی که با مور برای دریافت جایزه رقابت می کردند، نام هایی جوان و نه چندان مهم مثل ریس ویترزپون، روزماند پایک و فلیسیتی جونز بودند. این مساله در کل نشان می دهد که کارآکترهای زن حضوری کم رنگ و کم اهمیت در فیلم های سینمایی سال 2014 داشتند. این وضع در فهرست نامزدهای بازیگران مرد نقش اول کمتر به چشم می خورد. حتی در مقایسه با نامزدهای بهترین بازیگر زن نقش مکمل (که افرادی مثل مریل استریپ، لورا درن، کایرا نایتلی و پاتریشیا آرکت در آن حضور داشتند) هم فهرست بهترین بازیگران زن فهرستی کم اهمیت به نظر می رسد.»

6 قهرمان بزرگ

بیش از دو دهه است که مراسم اسکار، بهترین فیلم انیمیشن سال را هم انتخاب می کند. با توجه به تولید تعداد زیادی فیلم انیمیشنی در طول سال، جوایز اسکار این بخش هم محبوبیت خاصی پیدا کرده است. نکته جالب این است که آکادمی اسکار هر سال در کنار انیمیشن های آمریکایی، انیمیشن های کشورهای دیگر را هم در فهرست نامزدها قرار داده و حتی بعضی وقت ها آنها را به عنوان بهترین انیمیشن سال انتخاب می کند. امسال هم «افسانه شاهزاده خانم کاگویا» از کشور ژاپن در فهرست نامزدهای این رشته بود. هایانو میازاکی تهیه کننده فیلم است. این والت دیزنی کشور ژاپن، حدود یک دهه قبل با «شهر ارواح» خود اسکار بهترین انیمیشن سال را دریافت کرد. تحلیلگران سینمایی بر این باورند هستند که رقابت های رشته بهترین فیلم انیمیشن، معمولا بین دو کمپانی والت دیزنی و دریم ورکز در جریان است. واحد انیمیشن این دو کمپانی همیشه بهترین و پرفروش ترین انیمیشن های سال را تولید می کنند و برنده اصلی رقابت های اسکاری هستند. با آن که والت دیزنی در مقایسه با دریم ورکز کمپانی فیلمسازی قدیمی تری است، اما واحد انیمیشن کمپانی دریم ورکز را جنری کازنبرگ می چرخاند که یکی از مدیران مهم کمپانی والت دیزنی بود. وی با جدایی از این کمپانی و تبدیل شدن به یکی از سه موسس اصلی دریم ورکز (در کنار استیون اسپیلبرگ) واحد انیمیشن کمپانی خود را از نظر سطح کاری به سطح تولیدات کمپانی والت دیزنی رساند.

«6 قهرمان بزرگ» در حالی اسکار بهترین انیمیشن سال را گرفت که کمتر کسی فکر می کرد این جایزه به فیلم دیگری تعلق بگیرد. فروش 546 میلیون دلاری این اکشن خانوادگی در آمریکا و بقیه کشورهای جهان، حکایت از محبوبیت بسیار زیاد آن در بین تماشاگران سینما می کرد. با این رقم فروش بود که فیلم نه تنها در فهرست پنج فیلم اول پرفروش سال 2014 سینماهای آمریکا (با فروشی 220 میلیون دلاری) قرار گرفت، بلکه لقب پرفروش ترین انیمیشن سال را هم از آن خود کرد. برخلاف دو انیمیشن قبلی کمپانی والت دیزنی که قهرمانان و شخصیت های دختر را در راس ماجراهای خود داشتند، «6 قهرمان بزرگ» با یک پسر نوجوان سر و کار دارد. نکته جالب در رابطه با این انیمیشن حال و هوای ژاپنی آن است. طراحی فیلم به گونه ای است که گویی داستان آن در یک شهر ژاپنی دارد اتفاق می افتد و نام کاراکترهای آن هم ژاپنی است. گفته می شود علت این اقدام کمپانی والت دیزنی، جذب تعداد بیشتری از تماشاگران چشم بادامی در نقاط مختلف قاره آسیا بوده است.

موخره

برمبنای تعداد جوایزی که فیلم های سینمایی در مراسم اسکار امسال گرفتند، فیلم «بردمن» با دریافت چهار جایزه مقام اول را گرفت و برنده اصلی رقابت ها معرفی شد. البته گراند هتل بوداپست نیز که بیشترین تعداد نامزدها را داشت، توانست چهار جایزه اسکار بگیرد. اما اهمیت اسکارهای فیلم «بردمن» بسیار بالاتر و بیشتر از اسکارهای این فیلم است. در حالی که فیلم ایناریتو اسکارهای اصلی مراسم را دریافت کرد، گراند هتل بوداپست توانست اسکارهای کم اهمیت تر فنی را از آن خود کند. درام مستقل «شلاق» هم اگرچه سه جایزه فنی گرفت، اما سومین فیلم موفق مراسم بود. «پسربچگی» فقط یک جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را دریافت کرد. به گفته منتقدان سینمایی «تک تیرانداز آمریکایی» کلینت ایستوود بازنده اصلی مراسم بود و فقط موفق به دریافت یک جایزه شد. اهل فن می گویند اعضای آکادمی اسکار امسال کاملا و به شکلی عیان، به ایستوود و فیلم او کم توجهی و کم محلی کردند. «ایدا» محصول لهستان هم به صورت اولین ساخته سینمایی این کشور اروپای شرقی درآمد که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد. قبل از این صنعت سینمای قوی لهستان و نیز فیلمسازان مطرح آن مانند آندره وایدا و کریستف کیشلوفسکی، نتوانسته بودند موفقیتی اسکاری برای مردم کشور خود به ارمغان ببرند.

کیکاووس زیاری / جام جم

اخبار