صلاحیت مهارتی متقاضیان وام اشتغال روستایی چگونه سنجیده می‌شود؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

صلاحیت مهارتی متقاضیان وام اشتغال روستایی چگونه سنجیده می‌شود؟

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره نقش سازمان فنی و حرفه ای در تسهیلات روستایی گفت:ماموریت اصلی سازمان در جریان اجرای این برنامه ها این است که بررسی کنیم افراد متقاضی دریافت تسهیلات صلاحیت های مختلف برای استفاده از منابع را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بخشی از مشکلات بیکاری را ناشی از عدم مهارت نیروی کار می دانند کسب مهارت می تواند در حل معضل نیروی کار برای حضور در کارگاه موثر باشد.

در حالی که در اغلب کشورهای دنیا مهارت آموزی بسیار مورد توجه است و بخشی از نیروی مورد نیاز بازار کار از این طریق تربیت و تأمین می شود، در کشور ما هنوز آن طور که باید و شاید دوره های آموزش عملی جدی گرفته نمی شود.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند توجه به دوره های مهارت آموزی می تواند ضمن ایجاد زمینه برای اشتغال زایی، کمک شایانی به حل مشکل بیکاری کند و همچنین منجر به افزایش میزان تولید شود و حرکتی رو به جلو در این زمینه باشد. البته مشروط به آنکه نوع مهارت ها و دوره های آموزشی براساس برنامه ریزی کامل و جامع و با نگاه دقیق به نیاز بازار کار و همچنین براساس آمایش سرزمینی باشد.

سلیمان پاک سرشت، معاون وزیر کار 3استراتژی جدید آموزشهای مهارتی را بر می شمارد.معاون وزیر کار بااشاره به اینکه آموزشهای هدفمند، فعالانه واثربخش 3استراتژی جدید سازمان در ارائه آموزش های مهارتی هستند،از توافق با وزارت علوم برای حضور دانشجویان در کارگاه های آموزشی خبرداد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: یکی از موضوعات مدنظر ما تاکید بر تمرکز زدایی بود که در این زمینه نیز توفیقاتی حاصل شده است. چرا که یکی از نقدهای وارده به سازمان، همواره این بود که سیاست ها و تصمیماتی که گرفته می شود متمرکز بر ستاد است و استان ها صرفاً مجری هستند اما در دوره مدیریت جدید تاکید ما این است که تهیه هر برنامه و سیاست در توسعه محلی مناطق مختلف کشور باید مبتنی بر اقتضائات همان استان و منطقه باشد؛ بنابراین سیاست ها و مراکز تصمیم گیری در حوزه ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی و مداخلات توسعه ای از ستاد به 31 استان تامیم داده شده است.

وی با اشاره به 3 استراتژی جدید سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ارتقاء مهارت آموزی گفت: معتقدیم آموزش های مهارتی باید مبتنی بر3 ویژگی «هدفمند»، «فعالانه» و «اثربخش» باشد.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در ویژگی «هدفمند» ما مشخص خواهیم کرد که چه کسانی در جامعه نیاز به آموزش های مهارتی دارند. به این ترتیب که در این مرحله باید جامعه مورد نیاز را شناسایی کنیم. ضمن اینکه باید محتوای آموزشی در کارگاه های فنی و حرفه ای متناسب با نیاز بازار کار هر منطقه از کشور متغیر باشد؛ در ویژگی آموزش های مهارتی بتنی بر «فعالانه» نیز قرار نیست ما صرفاً به عنوان متولی ارائه آموزش های فنی و حرفه ای مسئولیت آموزش را برعهده داشته باشیم بلکه باید پیگیری شود آیا پس از ارائه آموزش های مهارتی، اهداف تعیین شده یعنی اشتغال و کاهش فقر محقق شده است یا خیر. بنابراین در این زمینه حلقه های مکمل با سیاست های آموزشی مدنظر قرار دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با تاکید بر اینکه علاوه بر آموزش باید به دنبال مداخلات توسعه ای به عنوان سیاست گذار در بازار کار باشیم افزود: در این زمینه باید اسناد بالادستی و طرح های اشتغال نیز به خوبی مورد توجه قرار گیرند.

وی به ویژگی «آموزش های اثربخش» به عنوان یکی دیگر از سه استراتژی جدید این سازمان اشاره کرد و گفت: در این فاز باید پیگیری کنیم آیا آموزش های ارائه شده در همان مسیر پیش بینی شده هدایت شده اند یا خیر و آیا اگر هدف از آموزش ایجاد اشتغال و اتصال به بازار کار بود این مهم تحقق یافته است؛ بنابراین اگر یک نظام هدفمند برای آموزش های مهارتی وجود نداشته باشد، نمی توانیم مدعی باشیم آموزش های ما فعالانه و اثربخش بوده است.

* نقش سازمان فنی و حرفه ای در تسهیلات روستایی

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در اجرای برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی نیز گفت: ماموریت اصلی سازمان در جریان اجرای این برنامه ها این است که بررسی کنیم که افراد متقاضی دریافت تسهیلات صلاحیت های مختلف برای استفاده از منابع را داشته باشند. که این صلاحیت ها صرفاً مهارت های فنی نیست بلکه بررسی صلاحیت متقاضی از جنبه های مهارت های بازار کار، مهارت های کارآفرینی، مهارت های عمومی و… نیز خواهد بود.

پاک سرشت ادامه داد: در همین راستا به زودی دستورالعملی به استان ها ابلاغ می شود تا در هر استان به تفکیک نیازهای آموزشی شناسایی و بر اساس آن آموزش های مهارتی ارائه شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های جامعه، فقدان مهارت در بین جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی است، گفت: در حال حاضر بخشی از فارغ التحصیلان برای دریافت آموزش های مهارتی در کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای شرکت می کنند. در همین راستا در جهت ساماندهی و ارتقاء مهارت دانشجویان در حین تحصیل طبق مذاکره و توافق با وزارت علوم، دانشجویان در هنگام تحصیل خود می توانند در کارگاه های آموزشی و مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای شرکت کنند که این موضوع در مرحله نخست کنترل شده خواهد بود.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: علاوه بر این، طبق توافق صورت گرفته با وزارت علوم قرار است رشته مدیریت آموزش های فنی و حرفه ای به مجموعه رشته های آموزش عالی اضافه شود؛ در حال حاضر بالغ بر 10 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در کشور فعالیت می کنند که از این حیث ضرورت ارتقاء مهارت های آموزشی مدیران این آموزشگاه ها احساس می شود. بنابراین اضافه شدن این رشته آموزشی به مجموعه رشته های آموزش عالی می تواند در جهت ارتقاء سطح علمی مدیران آموزشگاه ها کمک کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار