صندوق های اخذ آرا نمی تواند شیشه ای باشد

دسته ها: اخبار

دبیر شورای نگهبان:
صندوق های اخذ آرا نمی تواند شیشه ای باشد

دبیر شورای نگهبان با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره شیشه ای شدن صندوق های اخذ آرا گفت: گفته اند صندوق ها باید شفاف باشد که به نظر ما حق هم همین است اما مشکلی که وجود دارد اینکه اگر صندوق ها شفاف باشد نباید آرایی که به داخل آنها ریخته می شود، خوانده شود.

آیت الله احمد جنتی که پنجشنبه شب در آستانه 26 تیر (سالروز تأسیس شورای نگهبان) در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما شرکت کرده بود افزود: شیشه ای بودن صندوق انتخابات برخلاف محرمانه و محفوظ بودن آرای مردم است بنابراین صندوق های اخذ آرا نمی تواند شیشه ای باشد، چون آرای مردم محرمانه است، بنابراین باید در این زمینه بررسی بیشتری انجام شود.

شورای نگهبان تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد

دبیر شورای نگهبان وارد کردن برخی فشارها را دارای اغراض خاص عنوان کرد و گفت: برخی اوقات فشارهایی به این شورا وارد می شود اما در کار ما اثر نمی گذارد.

آیت الله جنتی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی ها با این شورا مشکل دارند و آن را خلاف مردمسالاری و دموکراسی می دانند، افزود: بسیاری از این شبهه ها ناشی از نبود شناخت از شورای نگهبان است. آنها حساب این را نمی کنند که اگر شورای نگهبان نبود بر سر احکام اسلام و قانون اساسی چه می آمد.

وی با بیان اینکه عمده وظیفه شورای نگهبان پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی است افزود: مشکل اصلی برخی از افراد، مساله انتخابات است زیرا عده ای در انتخابات خواسته هایی داشتند که مواضع قانونی شورای نگهبان اجازه نداد خواسته های آنها تأمین شود و آنها برانگیخته و ناراضی می شوند و چون نمی توانند صریحاً این علت را در مخالفت با شورای نگهبان مطرح کنند مخالفت خود را با این شورا به زبان های دیگری بیان می کنند.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به جایگاه این شورا در قانون اساسی گفت: بر اساس اصل 93 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان، اعتبار قانونی ندارد و شورای نگهبان وظیفه تفسیر و بازنگری در قانون اساسی را برعهده دارد بنا براین این شورا جنبه حاکمیتی هم دارد.

آیت الله جنتی با اشاره به اینکه شورای نگهبان 12 نفر عضو دارد، افزود: هر کدام از این اعضاء مستقل هستند و نظرات آنها هم متفاوت است و در نهایت موارد در این شورا با اکثریت آراء تصویب می شود.

وی گفت: تلاش ما این است که فقط بر اساس قانون عمل کنیم و نظرات شخصی را در مصوبات دخالت ندهیم.

آیت الله جنتی با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ مصلحت اسلام و مسلمین است تأکید کرد: تضعیف و توهین به شورای نگهبان برای کشور و اسلام خطرناک است.

بیشترین فشارها در دوره ششم مجلس بود

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان تحت تاثیر فشارها قرار نمی گیرد افزود: بیشترین فشارها در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به این شورا وارد شد.

آیت الله جنتی با اشاره به سختی کار شورای نگهبان گفت: تعداد مواد برخی از مصوبات مجلس شورای اسلامی بسیار زیاد است و گاهی به 700 ماده می رسد که باید حداکثر در 20 روز بررسی شود و این کار بسیار مشکلی است.

وی افزود: هزاران قانون مربوط به دوران پیش از انقلاب است که تعدادی از آنها شاید مخالف شرع باشد و باید این قوانین بررسی و قوانین خلاف شرع در آنها اصلاح شود.

دبیر شورای نگهبان اضافه کرد: این کار با تشکیل مجمع فقهی در قم که جنبه مشورتی شورای نگهبان را دارد در حال انجام است.

آیت الله جنتی گفت: لایحه تشکیل شورای آموزش و پرورش در سال 1373 تصویب شد که در آن الزام شده بود که از دانش آموزان برای مدارس پول بگیرند اما شورای نگهبان آن را خلاف قانون اساسی تشخیص داد و رد کرد زیرا بر اساس قانون اساسی تحصیلات باید رایگان باشد.

رد طرح استانی

وی با رد طرح استانی شدن انتخابات مجلس به مقید بودن رهبر معظم انقلاب بر عدم اظهار نظر در مورد این طرح اشاره کرد و افزود: برخی می خواهند به خبرگان رهبری رنگ سیاسی بدهند در حالی که خبرگان هیچ بعد سیاسی ندارد.

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب مقید بودند که نظری درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس ندهند تا این طرح سیر قانونی خودش را طی کند. در حالی که با ایشان درباره این طرح صحبت هایی شده بود.

وی افزود: این طرح مشکلاتی را برای انتخابات به وجود می آورد که از آن جمله می توان به کاهش مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد.

جتنی در ادامه این گفت و گو در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه چه تعداد رأی برای رد این طرح در شورای نگهبان داده شد، گفت: تعداد آن را نمی دانم اما تعداد کمی از اعضای شورای نگهبان موافق تصویب این طرح بودند.

وی افزود: بسیاری از نمایندگان دولت و مجلس با استانی شدن انتخابات مجلس مخالفند چون حضور مردم در انتخابات را باید در نظر گرفت، برخی چون شورای نگهبان خواسته های غیرقانونی آنها را تأمین نمی کند شورا را زیر سؤال می برند، برخی شورای نگهبان را نمی شناسند.

آیت الله جنتی با بیان اینکه وجود اختلاف نظر در میان اعضای شورای نگهبان طبیعی است، گفت: رییس مجلس با بنده درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس صحبتی نکرده اند اما در این زمینه رییس مجلس با افراد دیگری صحبت کرده اند.

معیار شورای نگهبان قانون است

آیت الله جنتی همچنین با اشاره به خط قرمز شورای نگهبان در تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: معیار ما همان قانون است حال اینکه یک انتخابات یا دو انتخابات برگزار شود.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به ابراز نگرانی برخی افراد درباره انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری، گفت: گزارشاتی به شورای نگهبان می رسد که این گزارشات برای ما نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

وی افزود: به نظر می رسد عده ای می خواهند رنگ سیاسی به خبرگان بدهند در حالی که خبرگان رهبری هیچ بعد سیاسی ندارند و وظیفه آنها تعیین رهبر است.

آیت الله جنتی خاطر نشان کرد: باید ببینند و بررسی کنند که آیا رهبر موجود شرایط لازم را دارد یا نه، شرایطی که در قانون برای رهبری آمده است مانند شجاع بودن، مدیر بودن و مدبر بودن است، بنابراین رنگ سیاسی اصلاً در اینجا معنا و مفهومی ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه گفته می شود فیلتر شورای نگهبان با توجه به شرایط فعلی جامعه برای انتخابات مجلس دهم بازتر است، توضیح داد: این جمله چه معنایی دارد یعنی ما خلاف قانون عمل کنیم، این جمله یعنی آنکه بخواهیم قانون را زیر پا بگذاریم، ما از ابتدا هم گفته ایم باید رفاقت ها و دوستی ها سرجای خودش و قانون هم سر جای خودش باشد.

دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان برای تنویر افکار عمومی، گفت: بنای ما این نبوده که مشروح مذاکرات شورای نگهبان را منتشر کنیم چون در جلسات شورای نگهبان مسائلی مطرح می شود که به صلاح نیست به خارج از شورا منتقل شود.

وی در تشریح این مطلب به ذکر مثالی پرداخت و افزود: در شورای نگهبان زمانی که صلاحیت داوطلبان را در انتخابات های مختلف بررسی می کنیم، راجع به اشخاص صحبت می کنیم و ادله های گوناگونی درباره صلاحیت افراد مطرح می شود. به عنوان مثال مانند التزام عملی فرد به قانون یا اسلام یا ولایت فقیه، این موارد یکی یکی مطرح می شوند بنابراین خوب نیست که آبروی اشخاص برود.

صلاح نمی دانیم در افکار عمومی مسائلی مطرح شود

دبیر شورای نگهبان گفت: ما نه تنها صلاح نمی دانیم که اینگونه مسائل در افکار عمومی منتشر شود بلکه حتی صلاح نمی دانیم در جمع اشخاص مختلف هم درباره این مسائل صحبت کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره هیأت رییسه جدید شورای نگهبان، گفت: چهارشنبه هفته آینده جلسه شورای نگهبان برای تعیین هیأت رییسه جدید این شورا تشکیل می شود البته روز گذشته در دستور کار شورای نگهبان قرار داشت اما در نشست روز گذشته شورای نگهبان آقای رحمانی فضلی وزیر کشور همراه با معاونان و کارشناسان این وزارتخانه حضور یافته بودند تا درباره الکترونیکی شدن انتخابات مجلس و خبرگان رهبری صحبت کنیم.

آیت الله جنتی افزود با بیان اینکه راجع به الکترونیکی شدن انتخابات در روز گذشته شورای نگهبان به طور مفصل بحث شد، تصریح کرد: آنچه از جانب شورای نگهبان در این جلسه مطرح شد این بود که به نظر ما مقدمات برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس فراهم نیست.

وی افزود: باید طوری انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود که امنیت آن محفوظ باشد و آرای مردم سالم به صندوق ها ریخته شود و سالم بیرون آید و نظارت کاملی بر همه مراحل انتخابات وجود داشته باشد.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به مذاکرات هسته ای و توافق وین گفت: بنده خیلی دورا دور مذاکرات هسته ای را پیگیری می کردم، حتی کارشناسان این موضوع هم نمی دانستند در مذاکرات چه می گذرد چرا که بسیاری از مسائل مذاکرات هسته ای محرمانه بود البته این موضوع طبیعی هم بود.

اخبار