طرح‌های صنایع‌دستی و گردشگری متقاضی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی وضعیت مناسبی ندارند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح‌های صنایع‌دستی و گردشگری متقاضی تسهیلات اشتغال پایدار روستایی وضعیت مناسبی ندارند

نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی مجلس از نامناسب بودن وضعیت طرح‌های صنایع‌دستی و گردشگری متقاضی استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی انتقاد کرد.

شهاب نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ضرورت جذب حداکثری اعتبارات حوزه اشتغال روستایی همچون صنایع دستی و گردشگری، گفت: مطابق قانون، مناطق مرزی باید با کارمزد 4 درصد و مناطق روستایی با 6 درصد از این اعتبارات استفاده کنند اما تاکنون این اعتبارات آن‌طور که باید به آن‌ها تعلق نگرفته است.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تخصیص اعتبار به این مناطق در نهایت بی‌عدالتی صورت می‌گیرد در حالی که به‌عنوان مثال در صورت اجرا طرح فوق و تعلق درست‌ اعتبارات در جایی همچون اورامانات علاوه بر حل مشکلات زیست محیطی، ایجاد اشتغال نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه وام‌ها با کارمزد 4 درصد معمولا به نورچشمی‌ها تعلق می‌گیرد نه روستاییان و مرزنشینان که جوانان مستعد و علاقه‌مند بسیاری برای راه‌اندازی شغل دارند لذا دهیاری‌ها و شوراهای روستایی این مسئله را پیگیری تا تسهیلات به مناطق محروم با ظرفیت بالای گردشگری تعلق بگیرد.

نادری با گلایه از کم‌کاری بانک‌ها و ادارات در تخصیص این اعتبارات، افزود: اگر مردم روستا به صورت زنجیره‌ای وام و تسهیلاتی را دریافت نکنند تقریبا هیچ کدام نمی‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند، چراکه آن‌ها باید ضامن هم شوند و در ایجاد مشاغل به یکدیگر کمک کنند اما اگر این وام‌ها صرفا به تعداد محدودی داده شود نتیجه‌ای باعنوان درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای‌شان به دنبال نخواهد داشت.

نادری با بیان اینکه طرح‌های صنایع‌دستی و گردشگری متقاضی استفاده از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی وضعیت مناسبی ندارند و اگر غیر از این بود تاکنون شاهد تحولاتی در وضعیت اقتصادی مردم بودیم، گفت: این طرح‌ها در حد حرف مانده‌ و تاکنون اجرایی نشده‌اند ضمن آنکه پشت سر گذاشتن بروکراسی اداری برای مردم روستایی و مرزی بسیار سخت‌تر است و کسی به فکر حل مشکلات آن‌ها نیست.

نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی بیتن کرد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد مشوق‌ها برای فعال صنایع‌دستی روستایی می‌تواند سبب توسعه بیش از پیش اشتغالزایی می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار