طرح اشتغال زایی دانش آموختگان تدوین شد/ حذف رشته های کم متقاضی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح اشتغال زایی دانش آموختگان تدوین شد/ حذف رشته های کم متقاضی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طرح مهارت افزایی و اشتغال زایی دانش آموختگان دوره کارشناسی تدوین شده و به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی شریعتی نیاسر ظهر امروز در نشست خبری در وزارت علوم گفت: شعار سال تحصیلی آینده مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانش آموختگان است.

وی افزود: این شعار در چهار محور اجرا خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در این راستا طرح جامع مهارت افزایی و اشتغال زایی دانش آموختگان تبیین شده و به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: عملی کردن دروس کاربردی رشته ها در کلیه دانشگاه های کشور یکی از محورهای اجرای این طرح جامع است که بر این اساس نظارت جدی، عملی و حقوقی بر فعالیت دانشگاه ها خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: اجرای دروس اختیاری در دانشگاه ها از دیگر محورهای اجرای طرح مهارت افزایی است که در دو سطح مهارت های تخصصی پایه و مهارت های عمومی اجرا خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: افزایش سطح مهارت های تخصصی و عمومی توانمندی دانش آموختگان برای پیدا کردن شغل را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: در برخی موارد شاهد آن هستیم که دانش آموختگان دانشگاه های برتر ما نمی توانند مهارت های خود را در بازار کار ارائه کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: موضوع کارورزی از دیگر برنامه های این وزارتخانه است که پیگیری خواهد شد.

شریعتی نیاسر اظهار داشت: رصد دانش آموختگان موضوع دیگری است که در اجرای طرح مهارت افزایی عملیاتی خواهد شد که این موضوع بیشتر باید از سوی دانشگاه ها اجرایی شود.

وی تاکید کرد: تمامی برنامه هایی که در زمینه مهارت افزایی تدوین شده مربوط به دانشجویان مقاطع کارشناسی است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح از سازمان برنامه و بودجه درخواست اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی کردیم که قول هایی داده اند و امیدواریم عملیاتی شود.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: این اعتبار برای کمک به اجرای این طرح به دانشگاه ها اختصاص داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیکاری دانش آموختگان از دغدغه های مقام معظم رهبری و مسئولان نظام است که اجرای طرح مهارت افزایی در دانشگاه ها می تواند بخش زیادی از این دغدغه را رفع کند و ضمانت اجرای این طرح پیوند معاونت های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه هاست.

دانشگاهیان توطئه های استکبار جهانی را خنثی می کنند

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اکنون شاهد فشارهای سنگین استکبار جهانی به کشور هستیم که بر اساس گفته مقام معظم رهبری وارد جنگ اقتصادی شده ایم و ما معتقدیم جامعه دانشگاهی کشور به طور قاطع و جدی در راستای خنثی سازی توطئه استکبار جهانی گام برمی دارد.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی به پیام مقام معظم رهبری و صحبت های رئیس جمهور لبیک می گویند و مانند گذشته پشت نظام ایستاده اند.

وی اضافه کرد: دانشگاه ها با حساسیت موضوع را دنبال می کنند چرا که معتقدیم سیاست های قلدرمابانه استکبار جهانی و تحریم ها زمینه ایجاد فرصت های جدید را برای کشور فراهم می کند.

برنامه های وزارت علوم برای صرفه جویی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: شرایط فعلی کشور بستری را فراهم کرده تا با اعتبار و بودجه های اندک کارهای بزرگ انجام دهیم که در این راستا وزارت علوم نیز برنامه هایی برای صرفه جویی تدوین کرده است.

شریعتی نیاسر عنوان کرد: هدایت پروژه های دانشجویی و رساله های دکتری در راستای نیازهای جامعه و حضور بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی از جمله این برنامه هاست.

وی تاکید کرد:ساماندهی موسسات آموزش عالی که یکی از اولویت های آمایش آموزش عالی است از برنامه هایی است که می تواند به صرفه جویی کمک کند.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: همچنین در شرایط فعلی باید تمامی زیرنظام های آموزشی با یکدیگر هم افزایی داشته باشند تا از هدر رفت نیرو و سرمایه جلوگیری کنیم.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: اگر همه دنیا به کشور فشار بیاورند اما دانشگاهیان در خط مقدم نظام و دولت پای کار ایستاده اند.

حذف رشته های کم متقاضی

وی تاکید کرد: حذف و جمع شدن رشته های کم متقاضی و رشته هایی که با بازار کار انطباق ندارد از دیگر برنامه های وزارت علوم برای صرفه جویی در فعالیت هاست.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: رشته هایی که سربار دولت هستند و در دانشگاه های سطح سه و چهار وجود دارند بازنگری می شوند و راهکاری تدوین می شود که کمتر از اعتبار دولتی استفاده کنند.

وی اظهار داشت: جلوگیری از تکثیر پایان نامه ها و رساله ها از دیگر برنامه های وزارت علوم است که بخشنامه ای نیز در این زمینه به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: بر اساس این بخشنامه به دانشگاه ها تکلیف شده که از چاپ پایان نامه ها و رساله ها جلوگیری شود و این موارد به صورت نسخ الکترونیکی ارائه شود.

وی اضافه کرد: فرصت های مطالعاتی داخل مربوط به استادان در حال توسعه است و آموزش عالی نیز از این موضوع حمایت می کند.

وی اظهار داشت: حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص دانشجویان مقطع دکتری از دیگر برنامه های وزارت علوم است که میزان وام مربوط به دانشجویان این دوره از ۶۰ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده است و این بودجه همه دانشجویان متقاضی را تحت پوشش قرار می دهد.

جزئیات کارگروه حذف کنکور

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ما در دوره جدید رابطه جدی و هدفمند با مجلس داریم و در زمینه حذف کنکور نیز در کارگروه مربوطه فعال هستیم.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در کارگروه حذف کنکور موضوع حذف مرحله پشت کنکوری ها مطرح شده که اگر این طرح مراحل تصویب را طی کند مورد استقبال واقع خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای تحقق شعار سال و توسعه مهارت افزایی به دانشگاه ها ابلاغ کردیم که دو درصد از درآمدهای اختصاصی خود را به موضوع مهارت افزایی اختصاص دهند.

شریعتی نیاسر اظهارداشت: این موضوع باید در هیئت امنای دانشگاه ها مطرح و مصوب شود که تاکنون برخی از دانشگاه ها آن را تصویب کرده اند.

اجرای کامل مصوبه شورای عالی اداری از سال آینده

وی تاکید کرد: از سال آینده مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر اینکه مراکز آموزشی دستگاه های اجرایی نمی توانند دوره های منجر به مدرک را برگزار کنند، از سوی وزارت علوم اجرا خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: این مصوبه امسال پس از چاپ دفترچه کنکور ابلاغ شد که در برخی موارد اصلاح شد تا داوطلبان با مشکل مواجه نشوند اما از سال آینده به طور کامل اجرایی می شود.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: به طور مثال رشته های مهندسی کامپیوتر و IT هر دو دارای گرایش شبکه ها بودند که بر اساس قانون نمی توانستیم پذیرش دانشجو در دو رشته با یک گرایش را داشته باشیم اما برای اینکه در سال جاری مشکلی ایجاد نشود، اصلاحات و اجازه های لازم اخذ شد و ظرفیت این دو رشته گرایش مانند سال گذشته حفظ شد.

وی گفت: آموزش عالی مجری مصوبات نهادهای بالادستی است.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: شورای عالی اداری در سال ۹۰ مصوبه منع دستگاه های اجرایی برای دوره های آموزشی منجر به مدرک را در سال ۹۰ تصویب کرده بود که در آن زمان اجرایی نشد و موضوع به دولت یازدهم رسید.

شریعتی نیاسر بیان کرد: در بهمن ماه سال ۹۶ این مصوبه مجدداً ابلاغ شد و تنها دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از موضوع مستثنا شدند.

وی اضافه کرد: بر اساس این مصوبه آموزش عالی و سازمان سنجش مجاز به ارائه ظرفیت به مراکز آموزشی مربوط به دستگاه های اجرایی نیستند.

معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد: بر این اساس ظرفیت ۳۰۰ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی نیز صفر شد.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: در برخی موارد دستگاه های اجرایی ادعاهایی داشتند که این مصوبه مشمول آنها نمی شود بنابراین ما به دستگاه های اجرایی اعلام کردیم که این مراکز باید ابهامات خود را با شورای عالی اداری رفع کنند و اگر ابلاغ جدیدی به وزارت علوم ارائه شد، آن ابلاغیه اجرا می شود.

وی گفت: نامه ای نیز تنظیم کردیم و به دستگاه های اجرایی ارسال کردیم تا مانند امسال در زمان کنکور با مشکل مواجه نشویم.

تقویت دیپلماسی علمی در شرایط تحریم

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در شرایط تحریم باید دیپلماسی علمی خود را بیشتر از گذشته تقویت کنیم و دانشگاه ها، کشورهای هدف خود را در منطقه و جهان اسلام مشخص کنند تا ایران به عنوان کانون کمک به این کشورها در حوزه علمی و آموزشی معرفی شود.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: موضوع ارتقاء ۵ دانشگاه و پژوهشگاه کشور در جایگاه ۱۰۰ دانشگاه برتر در دست انجام است و بازه زمانی ۱۰ ساله برای اجرای آن تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه برای اجرای این برنامه انتخاب شده اند که هفته آینده با روسا و معاونین این دانشگاه ها جلسه داریم تا فعالیت آنها در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: مراکزی که نتوانند شاخص های لازم برای اجرای این طرح را عملیاتی کنند، از پروسه این برنامه حذف می شوند.

شریعتی نیاسر عنوان کرد: به طور طبیعی در شرایط تحریم تعاملات بین المللی دانشگاه ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت اما این مراکز باید مدیریت داشته باشند تا بتوانند از تمامی روزنه ها استفاده کرده و وجه مشترک ارتباطات بین المللی را پیدا کنند.

تدوین طرح پذیرش دانشجوی مشترک میان دانشگاه ها و پژوهشگاه ها

وی تاکید کرد: بخشنامه شورای عالی اداری، پژوهشگاه های وابسته، دستگاه های اجرایی را نیز مشمول می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه عنوان کرد: اما سایر پژوهشگاه ها که زیرمجموعه وزارت علوم هستند، ظرفیت آنها صفر نخواهد شد طرحی نیز در دست تدوین داریم که اگر تصویب شود، پژوهشگاه ها دیگر به طور مستقیم دانشجو پذیرش نخواهند کرد.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: اگر این موضوع تصویب شود، سهمیه اضافه به دانشگاه ها اختصاص داده می شود و بنابراین دانشگاه ها برای پژوهشگاه ها دانشجوی مشترک پذیرش می کنند.

تحقق آمایش آموزش عالی در گرو عزم همه ارکان نظام است

وی گفت: تحقق آمایش آموزش عالی در گرو عزم جدی در تمامی ارکان نظام است.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه عنوان کرد: در تحقق آمایش اموزش عالی لزوما نباید وزارت علوم همه ابعاد را پیاده کند بلکه بخشی از موارد به سایر مسئولین بر می گردد.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: به طور مثال وقتی موضوع ساماندهی مطرح می شود، تنها وزارت علوم دخیل نیست بلکه دیگر دستگاه های اجرایی نیز باید در این زمینه فعالیت کنند.

وی گفت: طرح مدیریت منطقه ای که امیدواریم مرحله اول آن پیاده شود نیز تنها مربوط به وزارت علوم نمی شود بلکه مسئولین استان های مختلف باید در این زمینه فعالیت کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار