طرح توانمندسازی جوانان بیکار روستایی به درستی اجرا نشده است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح توانمندسازی جوانان بیکار روستایی به درستی اجرا نشده است

مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان گفت:طرح توانمند سازی نیروی جوان و با انگیزه در مناطق روستایی این استان به خوبی اجرا نشده و این ضعف ناشی از فقدان بانک اطلاعاتی از وضعیت بیکاری در مناطق روستایی خوزستان است.
به گزارش خبرنگار ایرنا عبدالله حسینی دوشنبه شب در نشست هم اندیشی اشتغال روستاییان در فرمانداری اندیمشک گفت:فقدان برنامه ریزی و نداشتن بانک اطلاعاتی از وضعیت بیکاری موجب ضعف جدی در این حوزه شده است.
وی اظهار کرد:هنوز کارشناسی درستی برای اینکه چه شغلی متناسب و دارای بازدهی در روستاها است ، انجام نگرفته لذا بسیاری از طرح ها به عدم موفقیت ختم شده است.
وی گفت:این عدم کار کارشناسی موجب شده تزریق پول به بسیاری از طرح ها نیز خروجی مطلوبی نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد:در وضعیت کنونی با توجه به جمعیت بیکار روستاها و به منظور جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها ، باید به توانمندسازی جوانان روستایی توجه جدی داشته باشیم.
حسینی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات بدون خروجی فقط موجب آسیب به اقتصاد کشور است گفت:باید بررسی کنیم در این سال ها چه میزان تسهیلات به مناطق روستایی پرداخت شده و به چه خروجی مثبتی منجر شده است.
وی اضافه کرد:برخورداری از یک اطلاعات جامع بیکاری یک ضرورت انکار ناپذیر است و بسیاری از آمار بیکاری ها واقعی نیست.
وی گفت:امروز موضوع بیکاری در کشور جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است و به عنوان امتیازی برای تبلیغات مطرح می شود.
مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان گفت:به منظور ساماندهی وضعیت بیکاری در روستاها ، طرح های دارای توجیه اقتصادی که می تواند خروجی مثبت داشته باشند جمع بندی می شوند.
وی گفت:یک هزار و 250 طرح تاکنون جمع آوری شده که این طرح ها پس از پالایش و بررسی در کمیته مربوطه تصمیم گیری نهایی می شوند.
حسینی با اشاره به اینکه در بخش تولید به شبکه سازی نیازمندیم افزود:آموزش ، تولید و فروش باید به هم وصل باشند تا خروجی خوبی در حوزه اشتغال روستایی و خانگی داشته باشیم.
وی گفت:آموزش حلقه مفقوده در بخش کشاورزی و صنعت است و با کار علمی می توان تولید را افزایش داد.
وی گفت:12 تا 18 اسفندماه امسال همایش توانمند سازی روستایی برگزار می شود که باید حضور فعال در این همایش داشته باشیم.
پیمان جهانگیری فرماندار اندیمشک در این نشست با اشاره به ظرفیت های این شهرستان گفت: باید از این ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال بهره بیشتری گرفته شود.
وی اظهار کرد:طرح های مختلفی در شهرستان اندیمشک به منظور ایجاد مشاغل خانگی و روستایی آماده شده است که نیاز به حمایت دارند.
وی تصریح کرد: توانمند سازی روستاییان یکی از مهمترین و محوری ترین مسائل در حوزه اشتغال و رفع محرومیت در مناطق روستایی است.
جهانگیری گفت:این موضوع شامل مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نیز می شود و باید با ایجاد مشاغل و توانمند سازی آنها،سطح معیشت این قشر را افزایش داد.
وی اذعان کرد:ستاد مشاغل خانگی و حمایت از سرمایه گذاری شهرستان راه اندازی شده و برای این حوزه برنامه ریزی شده است.اندیمشک روند رو به جلویی را آغاز کرده است و نباید از داشته ها و ظرفیت های منطقه غفلت کرد. فقدان برنامه ریزی برای فروش محصولات تولیدی روستاییان نباید موجب بی انگیزه شدن آنان در فعالیت ها شود لذا در این زمینه نیاز به شناخت بازار هدف و جذب مشتری احساس می شود.
وی گفت:در بخش های روستایی شهرستان فعالیت های خوبی به منظور تقویت مشاغل خانگی و توانمند سازی روستاییان آغاز شده است و سرمایه گذارهایی نیز برای راه اندازی طرح های محوری در این روستاها اعلام آمادگی کرده اند.
جهانگیری گفت:در زمینه مشاغل خانگی تلاش های خوبی انجام شده اما نیاز به ایجاد رابطه بهتر بین تولید و بازار مصرف داریم ضمن اینکه بخشی از طرح های تدوین شده نیاز به حمایت های تسهیلاتی دارند.
عباس پاپی بخشدار الوار گرمسیری هم گفت:2 مرکز ثابت برای ارائه محصولات مشاغل خانگی و صنایع دستی در بخش الوار گرمسیری تعیین شده ضمن اینکه با راه اندازی نمایشگاههای مختلفی ، صنایع دستی و محصولات تولیدی بانوان به عموم عرضه شده است.
سیدناصر حسینی رئیس اداره کار اندیمشک هم گفت:35 طرح روستایی با قابلیت اشتغالزایی هفت تا 200 نفر در این شهرستان تهیه شده که می توانند در این حوزه موثر باشند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار