طرح رشته‌های جدید از سوی 5 دانشگاه برتر ایران/ ایجاد رشته های مشترک در 25 دانشگاه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس کمیسیون همگرایی وزارت بهداشت از ایجاد رشته‌های مشترک در 25 دانشگاه از وزارت‌های علوم و بهداشت خبر داد.

به گزارش ایسنا، در نشست “برگزاری دوره مشترک کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایران”(STIUC) که امروز پنج شنبه، 6 خرداد در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران برگزار شد، دانشگاه‌های عضو، رشته‌های پیشنهادی خود را ارائه دادند.

در ابتدای نشست برگزاری دوره مشترک مشترک کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایران، دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در ابتدا کار ما همکاری با دانشجویان خارج از کشور بود اما به این نتیجه رسیدیم که باید در ابتدا در این رابطه تمرین کنیم و این تمرین  باید با دانشجویان داخلی شروع می‌شد. با تشکیل کنسرسیوم پنج دانشگاه برتر ایران، کارهای خوبی در این کنسرسیوم انجام شد.
اگر ما نتوانیم با دانشگاه‌های ایران، صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر کارهای مشترک انجام دهیم، پس با دانشگاه‌های خارجی نیز نمی‌توانیم‌.

پارک‌های علم و فناوری در اختیار دانشگاه‌ها باشند

در ادامه دکتر محمد جوان، رئیس کمیسیون همگرایی وزارت علوم اظهار کرد: مسئله همگرایی سال‌های زیادی است که مورد توجه قرار گرفته است. در اولین سطح آن، زمانی مسئله رشته‌های بین‌رشته‌ای مطرح می‌شد و حرکات خوبی در این زمینه انجام شد.

وی ادامه داد: باید رشته‌ها کنار هم بمانند و پیشرفت‌های خوبی را منجر شوند. همگرایی در آموزش نیز نیاز به تحلیل مسائل جامعه دارد و وزارت‌های علوم و بهداشت باید در کنار هم قرار گیرند و در جهت ارتقای کشور گام بردارند.

جوان افزود: در وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند . دستگاه‌ها نیز باید از پارک‌ها استفاده کنند  و علاوه بر آن، پارک‌های علم و فناوری در اختیار دانشگاه‌ها باشند.

وی خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه‌های جدیدی که ابلاغ شده نیز اعضای هیات علمی وزارتخانه‌ها می توانند به وزارتخانه‌ی دیگر بروند و همکاری‌های مشترک شکل دهند. این کنسرسیوم اتفاق خوبی است که دانشگاه‌ها در کنار هم باشند. البته ما باید این را هم مورد توجه قرار دهیم که دانشگاه‌های بزرگ شهرهای دیگر نیز می‌توانند در این کنسرسیوم قرار گیرند.

در بحث فناوری، رشته‌هایی باید مجددا همگرایی شوند

دکتر رضایت، رئیس کمیسیون همگرایی وزارت بهداشت نیز در این رابطه گفت: همگرایی در حوزه علمی، سیاسی و فناوری،‌باید در نهایت مشکلات جامعه را حل کند که این نیازمند ساختارهایی است. بنابراین به نظر می‌رسد این امر نیازمند ریل‌گذاری است. بخشی از این ریل‌گذاری نیز با رشته‌های میان رشته‌ای حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: در رویکردهای همگرایی، تجربیات قبلی شامل تک‌ رشته‌ای‌ها بود ولی پس از آن با ادغام رشته‌ها و ایجاد رشته‌هایی مانند بیوشیمی و زیست فناوری ایجاد شد.

رئیس کمیسیون همگرایی وزارت بهداشت افزود: به نظر می‌رسد در بحث فناوری، رشته‌هایی نیاز مجدد به همگرایی دارند.

وی در نهایت تصریح کرد: از زمانی‌که دبیرخانه‌های وزارت علوم و بهداشت با هم دبیرخانه مشترک ایجاد کردند، 25 دانشگاه از وزارت‌های علوم و بهداشت با هم رشته‌های مشترک ایجاد کردند.

باید در کشور بازار آزاد دانش ایجاد کنیم

در بخش بارش افکار نشست مشترک کنسرسیوم 5 دانشگاه برتر ایران، هیات‌های نمایندگی دانشگاه‌های عضو کنسرسیوم نیز توضیحات خود را ارائه کردند.

در این بخش، دکتر امیرعلی سهراب‌پور، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: ما با ورود دانشگاه‌های دیگر به این کنسرسیوم مخالفیم. امروز در دنیا، در دانش به سمت غیرمرکزی کردن دانش می‌رویم. در حال حاضر بازار آزاد دانش به جریانی تبدیل شده که حتی در فتح مریخ هم دیده می‌شود. ما نیز باید در کشور بازار آزاد دانش درست کنیم.

وی ادامه داد: ما باید کارگزار استعدادها باشیم. برای گردآوری استعدادها در کنار هم،‌ سیاستمداران باید خودشان از بهترین استعدادها باشند و سرمایه اجتماعی داشته باشند. مدیران دانش در وزارت‌های علوم و بهداشت باید نقطه تماس باشند و استعدادها را کنار هم جمع کنند.

سهراب‌پور تصریح کرد: آمریکا، آمریکاست چون دانش‌بنیان است. آنها به حرف دانشمند گوش می‌کنند، نه اینکه به او امر و نهی کنند.

ما در مجموعه تصمیمات خود باید قوانین را بازنگری کنیم

دکتر سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز گفت: دانشگاه می‌تواند محور خوبی برای همه حوزه‌ها باشد. در موضوع همگرایی نیز، یک موضوع، بحث تبدیل و تسهیل رشته‌ها است و به نظرم، ما در مسئله فراهم کردن شرایط آموزش دانشجویان در حوزه‌های بین رشته‌ای،‌ غفلت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه تهران، تجربه‌ای را آغاز کرده‌ایم  که در بخشی از آن، دانشجو می‌تواند یک ششم برنامه‌ درس‌های عمومی  از رشته‌های دیگر کسب کند. در بحث بین رشته‌ای، اصلاح مقررات و ایجاد مشوق‌ها برای فعالیت‌های بین رشته‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در مجموعه تصمیمات خود باید قوانین را بازنگری کنیم، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد که برای این کنسرسیوم، با توجه به جایگاه این دانشگاه‌ها مجوزهای خاص گرفته شود و اختیارات شوراهای برنامه‌ریزی و گسترش وزارت‌های علوم و بهداشت برای مدتی، برای این دانشگاه‌ها تحفیظ شود. دانشگاه‌های ما می‌توانند با اختیارات ویژه،  از ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

پیشنهاد رشته‌های میان رشته‌ای از جانب 5 دانشگاه برتر کشور

در ادامه ، دکتر سید محمد حسین کریمیان، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز اظهار کرد: دانشگاه امیرکبیر از کار مشترک حمایت می‌کند. کار مشترک تحت هر شرایطی از کار انفرادی بهتر است. ما نیز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، از سال‌های قبل، کارهای مشترک را آغاز کرده‌ایم. کار مشترک هم‌افزایی خواهد داشت و فضای جدیدی را برای دانشجویان فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: ما در سال در بازنگری دروس کارشناسی، بسته‌های 15 واحدی اختیاری رشته‌ها را تعریف کردیم و پنج رشته را برای کار مشترک در این کنسرسیوم اولویت‌بندی کردیم که شامل رشته‌های مهندسی صنایع-سیستم‌های سلامت،‌ مهندسی پزشکی-مهندسی توانبخشی،  مهندسی پلیمر-بیوپلیمر، مهندسی مکاترونیک و مهندسی هسته‌ای-پرتوپزشکی می‌شود.

رشته‌های پیشنهادی دانشگاه تهران که از سوی دکتر حریریان،‌رئیس مرکز آموزش زیست مواد دانشگاه تهران و دکتر ضرغامی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تهران ارائه شد، شامل :بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، مهندسی پزشکی باز ساختی، مهندسی پزشکی بیو مکانیک، نانوتکنولوژی، فاماسیوتیکس، مهندسی بافت است.

دکتر عبدالرضا سیم چی، مدیر امور بین الملل دانشگاه صنعتی شریف نیز رشته‌های پیشنهادی این دانشگاه را اینگونه عنوان کرد: فناوری‌های همگرا در علوم نانو، مهندسی اعضای بدن، علوم اعصاب و مهندسی مغز و اعصاب، رباتیک پزشکی و بیومکانیک، فیزیک پزشکی.

دکتر حسین قنبری، رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علم پزشکی تهران نیز رشته‌های پیشنهادی این دانشگاه در این کنسرسیوم را به شرح ذیل اعلام کرد: دکتری تخصصی برنامه آموزشی زیست مواد (Biomaterials)، دکتری تخصصی برنامه آموزشی نظارت بر تجهیزات پزشکی (Medical Device Regulatories)، دکتری تخصصی برنامه آموزشی علم داده ها در پزشکی (Data science in medicine) و دکتری تخصصی برنامه آموزشی نانوفناوری پزشکی (Medical nanotechnology).

رشته‌های پیشنهادی دانشگاه علوم پزشکی ایران که از سوی دکتر مهدی مقتدائی، معاون بین‌الملل این دانشگاه مطرح شد، شامل رشته‌های : رباتیک جراحی، علوم داده های بهداشتی، مهندسی سیستم بهداشت، کارآفرینی زیست، فناوری توانبخشی، روانشناسی شناختی، هوش مصنوعی و فلسفه پزشکی می‌شود.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار