طرح “روستا تعاون” چقدر شغل ایجاد می‌کند؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید با اجرای طرح روستا تعاون، ایجاد حداقل یک میلیون و ۹۱۴ هزار فرصت شغلی در روستاها توسط بخش های تعاونی و خصوصی پیش بینی شده است.

البرز محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح روستا تعاون در کشور، گفت: طرح روستا تعاون در دو مرحله با هدف کمی هر مرحله در ۱۰۰۰ تعاونی ۱۰۰۰ روستا در هر سال طی برنامه ششم توسعه اجرا می شود. بر اساس بندهای یک، چهار و هفت ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه، اهداف کمی مناسبی برای توسعه روستاها به ویژه عمران و آبادی و اشتغال روستایی پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح روستا تعاون چقدر شغل ایجاد می‌کند؟ گفت: در اهداف متصوره، ایجاد و توسعه ۵۴ خوشه کسب و کار روستایی، ساخت ۹۸ ناحیه صنعتی روستایی و ایجاد حداقل یک میلیون و ۹۱۴ هزار فرصت شغلی در روستاها پیش بینی شده تا از طریق بخشهای تعاونی و خصوصی ایجاد شود.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از اجرای طرح روستا تعاون، هر تعاونی روستایی به طور متوسط قادر به ایجاد ۱۳ تا ۱۴ شغل در گرایشهای مختلف نظیر تولید محصولات، تولیدات روستایی، خدمات روستایی، دهیاری، صنایع دستی، فرش، بوم گردی و معدن است و بسته به ظرفیت هر استان، طرح مذکور می‌تواند همه ساله در دو مرحله از طریق ساماندهی و تشکیل ۲۰۰۰ تعاونی در روستاها، برای ۲۷ هزار نفر فرصت شغلی جدید در بیش از ۹ رسته فعالیت تعاونی ایجاد کند.

محمدی درباره تاثیر اجرای این طرح در بهبود وضع تولید ملی نیز گفت: محصولات و تولیدات روستایی همیشه جزو اولین نهاده‌ها و مواد اولیه صنایع و تولیدات کارخانه‌ها به شمار می‌روند و جوامع روستایی با استفاده از منابع خدادادی و ظرفیتهای موجود نسبت به تولید و ارائه محصولات زیربنایی و استراتژیک در هر کشور اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: بر پایه ظرفیتهای تولید و سرمایه‌گذاری در روستاهای کشور در کنار رشد اقتصادی، فقرزدایی،‌ اشتغال ‌مولد، تقویت کارآفرینی و بهره‌وری سرمایه‌های کوچک از اهم کارکردهای تعاونی در روستاها به شمار می‌رود که در این طرح سعی شده موارد پیش گفته منجر به ایجاد واحدهای اقتصادی خرد در روستاها شود که قطعا تمامی آنها منجر به تولید کالا و خدمات در روستاها می شوند.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، هدف از اجرای طرح روستا تعاون را مقاومتی کردن اقتصاد روستا عنوان کرد و گفت: روستاییان با اجرای این طرح می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت تولیدی روستا در حوزه صنایع پایه غذایی و کشاورزی محصولاتی با کیفیت و دارای ارزش افزوده بالا و رقابت‌پذیر را در سطح بازارهای ملی و فراملی تولید کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار