طرح ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي

دسته ها: مطالب آموزشی

طرح ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي

مقدمه :
امروزه كسب و كارهاي خانگي به عنوان راهكاري مهم براي ايجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب مي گردند. قابليت انجام اين نوع كسب و كار در «منزل» سبب ايجاد مزاياي بسياري براي شاغلين آن ها مي شود، كه از جمله مي توان به ايجاد توازن بين مسئوليت خانوادگي زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه هاي مربوط به خريد، رهن و اجاره كارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروي كار ساير اعضاي خانواده و ايجاد زمينه هاي كار خانوادگي، امكان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمي به شيوه استاد- شاگردي بين اعضاء خانواده و… اشاره نمود.
بايد توجه داشت كه در ساليان اخير به دليل تحولات عظيم در بخش فناوري اطلاعات در جهان و ايجاد مشاغل جديد، امكان اشتغال خانگي براي بسياري از افراد در زمينه هاي IT نيز فراهم گرديده است. اين مشاغل كه روزانه در سراسر جهان تعداد آن ها رو به فزوني و تنوع
مي باشد اين امكان را فراهم مي آورد تا افراد بتوانند در محيط خانه با استفاده از رايانه و وسايل جانبي مورد نياز، به انجام كسب و كارهاي گوناگون در اين حوزه بپردازند.

راهنما:

– متقاضيان مشاغل خانگي لازم است متناسب با نوع فعاليت مورد نظر خود يكي از فرم هاي ثبت نام (مستقل – تحت پوشش – پشتيبان ) را تكميل نمايند . فرمهاي تكميلي توسط دستگاه اجرائي ذيربط بررسي شده و در صورت تائيد طرح در دستگاه اجرائي ، مجوز مربوطه صادر خواهد شد.
– فهرست رشته هاي مشاغل خانگي – اطلاعات تعدادي از رشته هاي مشاغل خانگي – فرم ثبت نام متقاضيان به تفكيك مستقل- تحت پوشش – پشتيبان در سايت وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعي ( ( www.irimlsa.irبخش مشاغل خانگي موجود و قابل مشاهده مي باشد .
– متقاضيان مشاغل خانگي بايد از مهارت و تخصص كافي جهت انجام شغل خانگي مورد نظر برخوردار باشند.
– در صورتيكه شغل مورد نظرمتقاضي در فهرست مشاغل خانگي موجود نباشد، متقاضي مي تواند شغل مد نظر خود را پيشنهاد نمايد .مشاغل پيشنهادي متعاقباً بررسي و در صورت تصويب ، به فهرست مشاغل خانگي اضافه خواهند شد.
– اشخاصي كه در قالب فرم افرادتحت پوشش ثبت نام مي نمايند، در صورت داشتن شرايط لازم و وجود پشتيبان متناسب با شرايط آنان، به شخص پشتيبان معرفي خواهند شد.
– ثبت نام افراد تحت پوشش به معناي اشتغال قطعي يا فوري فرد ثبت نام شده نمي باشد.
– انجام فعاليت توسط ساير اعضاي خانوار منوط به موافقت و رضايت سرپرست خانوار مي باشد .
– متقاضيان انجام فعاليت در قالب “تعاوني تامین نیاز مشاغل خانگی”لازم است گزينه “تعاوني” را انتخاب و در صورت تشکیل تعاونی تامین نیاز،میتوانند در قسمت پشتیبان حقوقی ثبت نام کنند.
– پس از تكميل فرم ثبت نام ، درصورت اطمينان از صحت اطلاعاتي كه در فرم وارد نموده ايد ، با كليك بر روي علامت ثبت نام خود را قطعي نماييد .
– سئوالات مربوط به هزينه و تسهيلات مورد نياز فعاليت ، صرفاً براي اطلاع از نقطه نظر شما بوده و تعيين ميزان تسهيلات مورد نياز بر عهده دستگاه هاي اجرايي ذيربط مي باشد

تعاريف:
– مشاغل يا كسب و كار خانگي: آن دسته از فعاليت هايي است كه توسط عضو يا اعضا خانواده در فضاي مسكوني در قالب يك طرح كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحد هاي مسكوني همجوار شكل مي گيردو منجر به توليد خدمت يا و يا كالاي قابل عرضه به بازار خارج از محيط مسكوني مي گردد. شاغلين كسب و كار مذكور براي كسب منافع به صورت هاي ذيل فعاليت مي نمايند:
1- انجام فعاليت به صورت كارمزدي براي كارفرماي خارج از محيط مسكوني
2- انجام فعاليت مستقل اعم از تامين مواد اوليه تا عرضه و محصول به خارج از محيط مسكوني
3- انجام فعاليت به صورت تعاوني ،اتحاديه ويا مشاركت با بنگاه هاي بالا دستي تامين كننده مواد اوليه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجيحا به صورت كسب و كار خوشه اي
– پشتيبان : منظور اشخاص حقيقي يا حقوقي هستند كه مسئوليت حمايت از تعدادي از شاغلين خانگي را در كل فرآيند توليد و ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهيه و توزيع مواد اوليه و ابزار كار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طرحي ، نوآوري ، بسته بندي ، بازاريابي و فروش به عهده بگيرند.
– افراد تحت پوشش : افرادي كه متقاضي انجام فعاليت زيرمجموعه يك فرد حقيقي يا حقوقي ديگر مي باشند . بديهي است اين موضوع با تحت پوشش نهادهاي حمايتي بودن ارتباطي نداشته و متفاوت مي باشد.
– مستقل (خوداشتغالي) : نوعي اشتغال است كه فرد مي تواند با اتكاء به توان شخصي، خلاقيت و ابتكار ، به شكل خويش فرمايي به فعاليتهاي توليدي و خدماتي بپردازد كه در نتيجه منجر به كسب در آمد و ايجاد فضاي كسب و كار مي شود.
– كسب و كار مجازي: كسب و كاري است كه در آن از اينترنت جهت انجام تبليغات و فروش كالا و خدمات استفاده مي گردد.
-پشتیبان تامین نیاز مشاغل خانگی:شرکت تعاونی متشکل از افرادی که دارای مشاغل خانگی در یک گرایش و یاچند گرایش همسو و نزدیک به هم باشند.

توجه:متقاضیان با استفاده از کد رهگیری (شماره بعد از خط تیره ) که در انتهای ثبت نام در اختیارشان قرار میگیرد، می توانند ثبت نامشان را پی گیری کنند

جهت مشاهده راهنمای متقاضیان مشاغل خانگی اینجا کلیک نمایید

جهت مشاهده فهرست رشته های مشاغل خانگی اینجا کلیک نمایید

جهت مشاهده قانون و دستورالعمل های مربوط به مشاغل خانگی اینجا کلیک نمایید

جهت ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی اینجا کلیک نمایید

مطالب آموزشی