طرح ضربتی وام ازدواج آغاز شد/بانک‎ها:به تمام متقاضیان وام می‌دهیم

دسته ها: اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار

طرح ضربتی وام ازدواج آغاز شد/بانک‎ها:به تمام متقاضیان وام می‌دهیم

طرح ضربتی وام ازدواج درحالی امروز آغاز شد که خوشبختانه اینبار بانکی ها از عدم ابلاغ بخشنامه حرفی نزده و می گویند به هر متقاضی که در سایت ثبت نام کرده باشد، وام ازدواج می دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صف نیم میلیونی وام ازدواج که در ایام انتخابات و قبل و بعد از آن بعنوان یکی از نقاط ضعف دولت یازدهم برشمرده می شود سرانجام باعث شد تا بانک مرکزی به فکر بیافتد و چاره ای برای حل این مشکل بیاندیشد.

افزایش انتقادها به عملکرد بانک مرکزی موجب شده تا نقاط ضعف دولت روحانی نیز بیش از پیش دیده شود. شاید به همین خاطر هم بود که بانک مرکزی تصمیم گرفت بعد از 4 سال تدبیری برای کاهش صف ازدواج و حل مشکل جوانان اتخاذ کند.

بانک مرکزی هفته قبل خبر داد که بنا دارد با اجرای طرح ضربتی وام ازدواج متقاضیان در صف این تسهیلات را کاهش دهد. سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در این باره با تاکید بر اجرای قطعی تفاهم‌نامه بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل این طرح و تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ، گفت: بانک های عامل این طرح برای هر فقره وام ازدواج صرفا باید یک نفر ضامن معتبر اخذ کنند.

این مقام مسئول بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صف نیم میلیونی برای دریافت وام ازدواج داریم و بانک مرکزی از یک ماه گذشته بررسی کارشناسی را برای از بین بردن این صف آغاز کرده است. ماهانه بین 70 تا 100 هزار نفر در سامانه قرض الحسنه ازدواج ثبت نام می کنند و تعداد وام‌های پرداختی بانک‌ها بین 70 تا 80 هزار فقره در ماه است.

گفتنی است این طرح که از مرداد آغاز و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت با منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها به میزان بیش از 5 هزار میلیارد تومان انجام می‌شود و ریالی از منابع بانک مرکزی تزریق نمی‌شود.

متقاضیان وام 10 میلیونی ازدواج می توانند بعد از ثبت نام در سایت بانک مرکزی و انتخاب یکی از بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

بانک مرکزی اعلام کرده برای اجرای طرح، بانک هایی انتخاب شدند که علاوه بر اینکه اضافه برداشت ندارند بلکه مازاد منابع دارند. این بانک تلاش دارد با ابلاغ سهمیه‌های مربوط به هر بانک، صف دریافت کنندگان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به کمتر از 50 هزار نفر برساند.

از آنجایی که طبق اعلام قبلی بنا بود طرح ضربتی وام ازدواج از امروز (شنبه اول مرداد) آغاز شود خبرنگار تسنیم به سراغ بانک های عامل رفت تا در جریان چند و چون اجرای این طرح ویژه قرار گیرد.

خوشبختانه و البته برخلاف تجربه دفعات قبل اینبار بانکی ها از طرح ضربتی وام ازدواج استقبال کرده و با روی باز به متقاضیان دلگرمی می دهند که مشکلی در پرداخت تسهیلات ازدواج ندارند.

کارمندان شعب بانک ملی به متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج می گویند: قبلاً هم به ما گفته بودند هر درخواستی از سامانه وام ازدواج برای شعبه آمد بدون محدودیت باید پرداخت شود. در مورد طرح ضربتی هم مشکلی نداریم و به مانند قبل کارمان را انجام می دهیم.

پیگیری از شعب بانک تجارت هم حاکی از آن بود که سیاست های مربوط به اجرای طرح ضربتی به شعب این بانک اصل چهل و چهاری هم ابلاغ شده و کارمندان شعب از عدم مشکل در اجرا می گویند.

کارمند یکی از شعب بانک ملت در مرکز تهران می گوید: اول باید در سایت وام ازدواج ثبت نام کنید و در نوبت بمانید. این شعبه در پاسخ به اصرار خبرنگار ما مبنی براجرای طرح ضربتی وام ازدواج و کوتاه شدن صف می گوید: طرح ضربتی زمانی اجرا می شود که شرایطش مهیا باشد. شرط اصلی این کار هم نبود صف است.

این شعبه تأکید دارد: هیچ تضمینی برای پرداخت سریع نداریم، اول باید ثبت نام کنید و در صف بمانید. هر زمان نوبت تان شد، وام ازدواج را پرداخت می کنیم.

کارمند یکی از شعب بانک رفاه کارگران نیز در ابتدا از نبود مشکل در پرداخت وام ازدواج می گوید و در ادامه تأکید دارد: اگر به اسم طرح ضربتی به بانک ها فشار بیاوردند کاری انجام نمی شود چون شرط پرداخت تسهیلات داشتن منابع کافی است.

در بانک های کشاورزی، مسکن، صادرات، سپه، توسعه تعاون ، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان هم این پاسخ به متقاضیان وام ازدواج داده می شود که در صورت ثبت نام در سامانه بانک مرکزی به راحتی می توانید از شعب این بانک ها تسهیلات 10 میلیونی ازدواج را دریافت کنید.

سوال پاسخ
نحوه افتتاح حساب برای دریافت وام ده میلیونی ازدواج

ثبت نام سه مرحله دارد که متقاضیان در کل کشور، ابتدا باید اطلاعات شخصی خود را به سامانه وام ازدواج وارد نمایند که این اطلاعات، شامل کد ملی و محل تولد است، ضمن اینکه آنها باید بانک و شعبه مدنظر خود را نیز انتخاب کنند، پس از آن یک کد رهگیری ده رقمی برای افراد به شماره تلفن همراه آنها ارایه می شود و پس از استعلام از اداره ثبت، افراد ۱۲ روز کاری مهلت دارند با همراه داشتن مدارک به شعبه مراجعه کنند که البته فرصت تکمیل مدارک هم، یک ماه در نظر گرفته شده است.

ثبت نام چطور باطل می‌شود؟ اگر فرد متقاضی، ظرف مدت یک ماه، مدارک لازم را به بانک مربوطه ارایه ننمایند، نام وی خود به خود از سیستم حذف می شوند و باید دوباره ثبت نام نمایند و در انتهای صف قرار می‌گیرد.
کدام بانکها بیشترین سهم در ارایه وام را دارند؟ بانک مرکزی با ده بانک و صندوق قرض الحسنه در مرحله اول، قرارداد منعقد کرده است تا این بانکها، ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهند. بر این اساس، بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، توسعه تعاون، بانک قرض الحسنه مهر ایران و نیز صندوق قرض الحسنه پارسیان این کار را به عهده خواهند داشت.
مبلغ وام برای هر متقاضی و در مجموع زوجین چقدر است؟ مبلغ وام برای هر یک از زوجین ده میلیون تومان است که در مجموع دو طرف بیست میلیون تومان از بانک دریافت خواهند کرد.
اولویت پرداخت وام در طرح ضربتی با چه افرادی است؟ اولویت اول بانک مرکزی، استانهای محروم و مناطق کمتر برخوردار است؛ ضمن اینکه اولویت دوم افراد در صف انتظار هستند که زمان بیشتری را هم تاکنون برای دریافت وام سپری کرده و در صف بوده‌اند. آنها نسبت به ثبت‌نام کنندگان جدید در اولویت هستند.
چه مدارکی برای دریافت وام لازم است؟ متقاضیان با حداکثر یک ضامن، می‌توانند وام دریافت کنند؛ البته اگر کسی کسر از حقوق و کسر از حساب را ارایه دهد، بانکها باید نهایت همکاری را داشته باشند تا کسی ناامید از شعب خارج نشود.
شماره تلفن شکایت از بانکهایی که همکاری نمی کنند؟

ستاد طرح ضربتی وام قرض الحسنه ازدواج به شماره تلفن ۲۹۹۵۴۲۸۳، ۲۹۹۵۴۲۵۶، ۲۹۹۵۴۲۶۰ و ۲۹۹۵۴۲۷۰ آماده پاسخگویی است.

اخبار اجتماعی و اقتصادی اخبار