طرح های اشتغالی دولت مشکل اشتغال را حل نمی‌کند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح های اشتغالی دولت مشکل اشتغال را حل نمی‌کند

فعال بازار کار با اشاره به اینکه وزارت کار به جای توجه به تولید به سراغ طرح هایی رفت که به هیچ وجه با شرایط موجود بازار، قابلیت ظرفیت سازی جدید ندارد گفت:به دلیل سیاست های غلط شاهد فروپاشی روابط کار و افزایش بیکاری هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حاج اسماعیلی، فعال کارگری درباره برنامه های اشتغالی وزارت کار گفت: متأسفانه وعده ها و هدف گذاری های دولت در موضوع اشتغالزایی طی سالهای گذشته محقق نشده است . مسیر انتخابی دولت برای تقویت بازار کار از همان ابتدای دولت یازدهم اشتباه بود. متأسفانه این رویه ناکارآمد همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات دولت طی چند سال گذشته افزایش آمار بیکاری , تعطیلی روز افزون کارگاه ها و نارضایتی مردم در خصوص مواجهه با تنگناهای اقتصادی است. دولت می بایست از همان ابتدا حمایت از کارگاه های موجود را در دستور کار قرار می داد و به عناوین مختلف از کاهش ظرفیت و تعطیلی آنها جلوگیری می کرد.

حاج اسماعیلی افزود: وزارت کار به جای توجه به کارگاه های موجود و حمایت از تولید به سراغ طرح هایی رفت که به هیچ وجه با شرایط موجود بازار قابلیت ظرفیت سازی جدید نداشت .طرح کارورزی (کاج) و طرح اشتغال فراگیر(تکاپو) و طرح اشتغال روستایی که هنوز در آستانه اجرا است اهم طرح های دولت طی چند سال گذشته است که هیچ گونه خروجی مثبتی در پی نداشته است.

این فعال کارگری افزود: اگر کالبد شکافی فنی این طرح ها را به درستی بررسی کنیم درمی یابیم که اولین ضعف این طرح ها , واقع گرایانه نبودن این طرح ها با شرایط بازار کار کشور است . دومین مشکل عدم همراهی نظام بانکی است که خودش با معظلات بسیاری دست به گریبان است. سومین موضوع ضعف اجرایی بسیار زیاد در مدیریت و اجرای طرح ها توسط وزارت تعاون و کار است.

حاج اسماعیلی ادامه داد:متأسفانه بدنه مدیریت وزارت کار ( شامل آقای وزیر و معاونین ایشان )برای پیگیری و اجرای طرح ها بشدت ناکارآمد و ضعیف است.چهارمین موضوع سیاست های اشتباه مالیاتی , بیمه ای , گمرگی (واردات بی رویه و قاچاق) دولت است که نتوانست همراهی لازم را با بازار کار کشور داشته باشد. دولت حتی مشاوره های فنی و کارشناسی را که در چنین شراطی بازار کار به آن به شدت نیازمند است از کارفرمایان و بخش خصوصی دریغ کرد.

این فعال کارگری اظهار داشت: البته دولت اشتباهات دیگری رادر بی اعتنایی به بخش تعاون و عدم اصلاح سیاست های پولی و بانکی و عدم اصلاح قانون کار مرتکب شد که آسیب های زیادی را به بازار کار وارد کرد.متاسفانه وزارت کار طی این مدت از وظایف و تکالیف اصلیش فاصله گرفت و انرژی وزارت خانه را صرف امور دیگری کرد. به همین دلیل شاهد فروپاشی روابط کار در کشور هستیم و هر روز بر تعداد بیکاران کشور افزوده می شود علی رقم کوچک شدن بازار کار طی چند سال گذشته تعداد پرونده های دادگاههای کار هر روز افزایش بیشتری دارد. کاهش ظرفیت کارگاهها , عدم پرداخت دستمزد کارگران , نبود بازار فروش ,افزایش هزینه تمام شده تولیدات داخلی و تعطیلی بنگاه ها از اصلی ترین موضوعات پروندها در این دادگاها است.

وی بیان کرد: پیشنهاد من برای تحول در باز کار ابتدا تغییر مدیران وزارت کار است.وابسته کردن تشکل های کارگری و کارفرمایی و باز داشتن آنها از مشارکت اساسی در بازار کار بر اساس مسئولیت صنفی از دیگری مشکلات وزارت کار فعلی است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار