طرح پذیرش اشتغال محور دانشجو در صنایع اجرا می شود/ معافیت از شهریه و پرداخت بیمه

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان از اجرای طرح پذیرش اشتغال محور دانشجو خبر داد و گفت: این طرح در حال حاضر در اصفهان به صورت پایلوت در حال اجراست و پس از آن در سایر استانها اجرایی می شود.

پیام نجفی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص طرح پذیرش اشتغال محور دانشجو در این دانشگاه توضیح داد و گفت: این یک واقعیت است که فارغ التحصیلان دانشگاهی غالباً به علت مدت زمان تحصیل، از صنعت و محیط واقعی کار دور هستند و همین سبب می‌شود تا ما با سرعت کمتری به نیروی ماهر برسیم.

نجفی افزود: از طرفی همین دور بودن از محیط واقعی کار و اشتغال، یکی از مهمترین دلایلی است که دانشجو نیازهای واقعی صنعت را نشناسد و به همین علت، ممکن است پایان نامه و کارهای تحقیقاتی دانشجو نیز چندان کاربردی نباشد.

رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان ادامه داد: همچنین ممکن است به دلیل آشنا نبودن دانشجو با بازار و نیاز بازار، شرکت‌های دانش بنیانی که دانشجو در آن فعالیت می‌کند، محصولاتی را تولید کنند که واقعاً مورد نیاز نباشد. در عین حال می‌بینیم استارتاپ های نوپایی که در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد، از آنجا که بچه‌ها تجربه‌ای از محیط واقعی کار و بازار ندارند، بعضاً استارت آپهای خوب و مفیدی نیستند.

نجفی با بیان اینکه در شرایط کنونی، بنگاه‌های اقتصادی و صنایع به شدت نیازمند نیروی مسلط، توانمند، کاربلد و جوان هستند، گفت: صنایع معمولاً این گلایه را از ما دارند که چرا نیروهایی را که به آنها معرفی می‌کنیم، به کار مسلط نیستند! لذا بمنظور رفع این نقیصه در پی جلسات متعدد، طرح پذیرش اشتغال محور دانشجو طراحی شد.

وی افزود: این طرح اینگونه برنامه ریزی شده که دانشجو همزمان با تحصیل در قالب کارآموزی‌های اضافی ویژه و در چارچوب دوره‌هایی که تعریف می‌شود، بتواند به صورت داوطلبانه و پس از پذیرش بنگاه‌های اقتصادی و صنایع، به عنوان نیروی کارآموز و کارورز شروع به کار کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در این مدت، دانشجو تحت پوشش دانشگاه و زیر نظر صنعت یا بنگاه پذیرنده، کار و همزمان تحصیل می‌کند، ادامه داد: در این میان برخی صنایع نیز قول‌هایی داده اند که از نظر مالی و اقتصادی به دانشجویان کمک کنند؛ بعنوان مثال بعضی از آنها پرداخت بخشی یا تمامی شهریه دانشجو را تقبل خواهند کرد.

وی گفت: طبیعتاً دانشجویانی که در این دوره‌ها کار می‌کنند، زمانی که به مرحله پایان نامه برسند، پایان نامه‌ای را ارائه خواهند داد که بتواند مسائل و مشکلات صنعت را حل کند و یا احتمالاً با شناسایی برخی خلاء های موجود در صنایع، استارت آپهایی کیفی‌تر و کارآمد تری را شکل دهند.

نجفی گفت: به طور مثال ما در استان اصفهان طرح‌های مشترکی را در این زمینه با اتاق بازرگانی اصفهان تعریف کرده ایم و در این راستا آن دسته از صنایع و بنگاه‌ها که با اتاق بازرگانی همکاری دارند؛ از جمله گلخانه‌ها، واحدهای دامی، صنایع فلزی، کارخانجات نساجی، صنایع قطعه سازی، برخی صنایع شیمیایی و … برای مشارکت اعلام آمادگی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه این طرح فعلاً بصورت پایلوت در استان اصفهان در حال اجرا ست و قرار است در سایر استان‌های کشور نیز توسعه و گسترش کند، ادامه داد: استان‌های آذربایجان شرقی و یزد نیز مقدمات کار را برای اجرای طرح پذیرش اشتغال محور دانشجو آغاز کرده اند.

نجفی گفت: این طرح حدوداً یکسال است که بصورت محدود در اصفهان در حال اجرا بوده و هم اکنون با افزایش فراخوان و جذب دانشجویان داوطلب، در حال توسعه است.

رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان با اشاره به اینکه دانشجویان در این طرح بیمه خواهند شد، گفت: در این راستا هماهنگی‌ها با دستگاه‌ها و سازمان و بطور کلی سازو کار قانونی طرح انجام شده که در این میان اداره کار و تعاون استان و همچنین اتاق بازرگانی اصفهان مساعدت و همکاری قابل توجهی در راستای اجرای این طرح داشته اند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار