طرح کارورزی کسی را شاغل نمی‌کند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح کارورزی کسی را شاغل نمی‌کند

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌گوید: طرح کارورزی طرحی نیست که افراد را شاغل کند بلکه افراد را توانمند می‌کند تا بتوانند شغلی را بپذیرند. او معتقد است فارغ‌التحصیلان با ورود به طرح کارورزی مهارتهای شغلی مورد نیاز صاحبان مشاغل و بازار کار را فرا می‌گیرند.

سید علی موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی طرح کارورزی وزارت کار اظهار کرد: ۷۰ درصد کسانی که دوره‌های کارورزی را گذرانده‌اند در سریع‌ترین زمان جذب بازار کار شده‌اند، لذا طرح کارورزی آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را در فارغ التحصیلان و جویندگان کار ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به استقبال کم دانش‌آموختگان از این طرح گفت: معتقدم اگر استقبال کمی نشان داده شده به این دلیل است که فارغ‌التحصیلان اطلاعات کاملی نسبت به این طرح نداشته‌اند چون این الگو و مدل موفق بوده و هم اکنون در بسیاری از کشورها در حال اجرا است.

موسوی ادامه داد: امروز آنچه که فارغ التحصیلان در دانشگاه‌ها می‌آموزند با آنچه که در مراکز فنی وحرفه‌ای به صورت مهارتی فرا می‌گیرند، متفاوت است. در طرح کارورزی کسری مهارتی که دانشجو دارد جبران و فرد برای ورود به بازار کار آماده می‌شود.

معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای کشور درباره برخی انتقادات نسبت به دستمزد کم کارورزان گفت: کارورزی طرحی نیست که فرد با استفاده از آن شاغل شود بلکه در این طرح، فرد توانمند می‌شود که مهارتهای شغلی مورد نیاز بازار کار را به خوبی فرا بگیرد. اگر این مهارت را آموخت و با واحد پذیرنده تعامل کرد، جذب و به کار گرفته می‌شود در غیر این صورت فرد می‌تواند بر اساس مهارتهایی که در دوره‌ کارورزی فرا گرفته در بازار کار برای خودش کسب و کاری ایجاد کند.

به گفته وی یکی از اهداف طرح کارورزی این است که فارغ التحصیلان مهارتهای مورد نیاز بازار کار و مهارتهای شغلی مورد نیاز صاحبان مشاغل را کسب کنند و در صورتی که توانستند با کارفرما ارتباط برقرار کنند و عملکرد خوبی از خود نشان بدهند در محیط کارورزی مشغول کار شوند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار