طرح کمیته فنی و حرفه‌ای کمیسیون آموزش برای ساماندهی رشته‌های فنی در دانشگاه‌ها/ رقابت نادرست دانشگاه آزاد و پیام نور برای گسترش کمی دانشگاه‌ها

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

طرح کمیته فنی و حرفه‌ای کمیسیون آموزش برای ساماندهی رشته‌های فنی در دانشگاه‌ها/ رقابت نادرست دانشگاه آزاد و پیام نور برای گسترش کمی دانشگاه‌ها

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از طرح کمیته فنی و حرفه‎ای با مشارکت مرکز پژوهش‎های مجلس برای ساماندهی آموزش عالی به ویژه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: متأسفانه رقابت نادرستی بین دانشگاه آزاد و پیام نور برای گسترش کمی واحدهای آموزشی شکل گرفته که این مسئله نیاز به اصلاح دارد.
محمود نگهبان سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از رقابت ایجاد شده بین دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور برای گسترش واحدهای دانشگاهی خود، عنوان کرد: یکی از مباحثی که در گسترش کمی دانشگاه‌ها در این رقابت نادرست پایمال و زیر پا گذاشته می‌شود، کیفیت آموزش است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای دور افتاده از اساتید حق التدریس بدون انگیزه استفاده می‎کنند، افزود: در حال حاضر جمعیت دانشجوی کشور به هیچ عنوان به اندازه‌ای نیست که این تعداد دانشگاه برای آنان احداث و بسیاری از واحدهای دانشگاه‌های علمی کاربردی، آزاد، پیام نور و فنی حرفه‌ای با ظرفیت خالی شروع سال تحصیلی را پشت سر گذاشته‌‎اند.
قرار بود دانشگاه‌ علمی کاربردی تکنسین‌هایی معادل مدرک فوق دیپلم به جامعه کار معرفی کند اما امروز در پی توسعه رشته‎‌های خود در مقاطع ارشد و دکتری است

نگهبان سلامی با تأکید بر اینکه باید رویکردی تجمیعی در خصوص آموزش و عالی در دستور کار وزارت علوم قرار گیرد، افزود: به ویژه در خصوص رشته‌های فنی و کاربردی باید به سمت مهارت افزایی به جای مباحث تئوری حرکت کنیم؛ در این مسیر یکی از اشکالاتی که در خصوص دانشجویان علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای ایجاد شد این بود که دانشگاه‌ها از رسالت خود دور افتادند و به جای معرفی تکنسین روی به مدرک گرایی آرودند.

وی اضافه کرد: در ابتدا قرار بود دانشگاه‌ علمی کاربردی تکنسین‌هایی معادل مدرک فوق دیپلم به جامعه کار معرفی کند اما امروز در پی توسعه رشته‎‌های خود در مقاطع ارشد و دکتری است.

این نماینده مردم در مجلس تأکید کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ویژه کمیته فنی و حرفه‌ای و مهارتی نیز این بحث را به جد دنبال می‌‎کند که دانشگاه‌ علمی و کاربردی را در به ریل اصلی خود بازگرداند و تجمیعی در حوزه آموزش عالی صورت گیرد.

طرح کمیته فنی و حرفه‌ای با همکاری مرکز پژوهش‌ها برای ساماندهی آموزش عالی

وی با بیان اینکه در این راستا مرکز پژوهش‌‎های مجلس نیز با برگزاری نشست‌های تخصصی با اعضای کمیته فنی و حرفه‌ای کمیسیون آموزش در حال تهیه طرحی برای ساماندهی حوزه آموزش عالی است، گفت: این طرح بیشتر معطوف به ساماندهی، تجمیع و مدیریت رشته‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه آموزش عالی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: طرح آمایش آموزش عالی کشور سال‌هاست که مطرح می‌‎شود اما هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده و گسترش دانشگاه‌ها بدون نیازسنجی هر منطقه صورت گرفته که جای سئوال دارد./

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار