ظرفیت یک میلیونی اشتغال فناوری اطلاعات/هدفگذاری اشتغال۱۲۰هزار نفر

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ظرفیت یک میلیونی اشتغال فناوری اطلاعات/هدفگذاری اشتغال۱۲۰هزار نفر

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو در وزارت کار با اشاره به ظرفیت یک میلیون نفری اشتغال بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: برای سال ۹۶ اشتغال ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر در این طرح هدفگذاری شده است.

محمدعبده ابطحی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت اشتغال صنعت فناوری اطلاعات (IT) به عنوان یکی از ظرفیت‌های اشتغالزای کشور گفت: در حال حاضر برآورد ما اشتغال حدود ۶۰۰ هزار نفر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است که این بخش ظرفیت اشتغالزایی برای حدود یک میلیون نفر را دارد.

وی با بیان اینکه در قالب طرح توسعه کسب وکار و اشتغال پایدار (تکاپو) اشتغالزایی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر برای سال جاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هدفگذاری شده است گفت: از کل این هدفگذاری، ۶۰ تا ۷۰ هزار اشتغال صرفا در بخش فناوری اطلاعات مانند تولید نرم‌افزارها، تولید محتوا، تولید گیم و استارت‌آپ‌ها پیش بینی شده است که برای تحقق آن در حال برنامه ریزی هستیم.

مدیر رَسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو ادامه داد: با توجه به اینکه در چند استان کشور ۴۰ تا ۵۰ درصد شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری قراردارند، طی مذاکرات و همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخشی از اشتغال بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح کشور در پارک‌های علم و فناوری ایجاد خواهد شد که ظرفیت خوبی برای اشتغال بخش IT و ICT دارند.

ابطحی با بیان اینکه در حال حاضر درآمد کشور از بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است گفت: این درآمد بر اساس هدفگذاری تا پایان برنامه ششم به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

۹۰ درصد بازار اشتغال «گیم‌» در دستان خارجی‌ها!

وی، تولید انواع بازی‌های رایانه‌ای توسط برنامه نویسان و متخصصان IT را یکی از ظرفیت‌های پراشتغال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ارزش بازار گیم ایران نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان است اما فقط ۸ تا ۱۰ درصد این ارزش در داخل خلق می شود و بیش از ۹۰ درصد این بازی‌ها توسط تولیدکنندگان غیربومی است.

خروج سالانه ۴۰ میلیارد تومان ارز از کشور از طریق بازی کِلَش!

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: ایرانیان سالانه با استفاده از بازی «کِلَش آف کِلَنز» حدود ۴۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج می‌کنند که می توان با تولید بازهای مشابه و بومی این درآمد و اشتغال را در چرخه اقتصادی داخل کشور به جریان انداخت.

ابطحی درباره علت ظرفیت خالی حدود ۹۰ درصدی بازار گیم ایران از محصولات داخلی گفت: علت این چالش را در سه مورد می‌توان جستجو کرد؛ نخست اینکه غالب نیروهای فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات مهارت کافی ندارند و این به دلیل ضعف نظام آموزش عالی است.

وی افزود: نکته دوم اینکه، بسیاری از جوانان علاقمند اشتغال در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات با انواع اشتغال این بازار مانند خدمات ارزش افزوده تلفن همراه آشنایی ندارند که در زمینه افزایش سطح آگاهی مردم در این حوزه باید اقدام شود.

مدیر رَسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر در رشته فناوری اطلاعات از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، گفت: نیازمند نهادسازی و اتصال دانشگاه‌ها با نیازهای بازار کار در حوزه فناوری اطلاعات هستیم به این ترتیب که باید یکسری نهاد برای معرفی نیاز بازار کار و ارتباط با فارغ التحصیلان دانشگاهی در این بخش ایجاد شود که در این زمینه اقدامات لازم در حال انجام است.

ابطحی همچنین اتصال به بازار بین‌الملی در حوزه فناوری اطلاعات را یک ضرورت برای توسعه بازار اشتغال این بخش عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز برخی ظرفیت‌ها شناسایی شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار