عزم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی کنکور ۱۴۰۱

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از عزم ابن شورا برای ساماندهی کنکور ورودی های ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی در خصوص مصوبات جلسه ۸۳۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد، اظهار داشت: دستور اصلی این جلسه ساماندهی کنکور بود و اعضای شورای عالی به بحث و بررسی پیرامون این موضوع پرداختند.

وی افزود: هم اکنون ۱۱ درصد جذب دانشگاه‌های کشور از طریق کنکور صورت می‌پذیرد و دانشگاه آزاد اسلامی نیز تنها ۲ درصد از دانشجویان خود را از طریق کنکور ثبت نام می‌کند؛ لذا ۸۹ درصد پذیرش دانشگاه‌های کشور براساس سابقه تحصیلی و فارغ از رقابت در کنکور است. در عین حال فشار و استرس ناشی از امتحان کنکور در رشته‌های پر تقاضا کل نظام آموزش و پرورش را تحت الشعاع قرار می‌دهد و یک کسب و کار بزرگ نزدیک به ۲۰۰۰۰ میلیارد تومانی در کلاس‌های کنکور بوجود آورده است که خود این امر قبولی در رشته‌های پر طرفدار را تبدیل به یک تبعیض اجتماعی نموده است.

دکتر عاملی گفت: روش فعلی کنکور دارای مزایا و معایبی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی درصدد آن است که ضمن توجه به مزایا و معایب و فرصت‌ها و تهدیدها، بهترین روش پذیرش دانشجویان را برگزیند، لذا سیاست‌هایی در این خصوص تدوین شده است که ضمن ادامه یافتن آزمون سراسری سنجش و پذیرش نقش تحصیلات دوره دبیرستان در ارزیابی حداکثری خواهد شد.  سهم ۶۰ درصدی آزمون های استاندارد آموزش و پرورش و تاثیر ۴۰ درصدی کنکور در پذیرش نهایی یکی از محورهای این طرح است.

وی افزود: سیاست‌های ساماندهی سنجش و پذیرش داوطلبان ورود به آموزش عالی بر مبنای مطالعه تجربه‌های موفق جهانی تدوین شده است و نگاه همه جانبه‌ای به آینده دانش آموز و دانشجو دارد، لذا تنوع ارزیابی و تمرکززدایی از پذیرش یکی از محورهای مهم این طرح است. ما نمی‌توانیم دوره ۱۲ ساله سرمایه گذاری انسانی و اجتماعی آموزش و پرورش را نادیده بگیریم و صرفا با یک امتحان ۴ ساعته توسط نهادی که کاملا منقطع از آموزش و پرورش است، پل انتقال دانش آموز به دانشگاه شویم. از سوی دیگر نقش پذیرنده دانشجو که دانشگاه است، در وضعیت فعلی تقریبا صفر است و دانشگاه اراده‌ای در پذیرش یا عدم پذیرش داوطلب ندارد و صرفا بر مبنا نمره آزمون، رتبه‌های برتر به دانشگاه‌های برتر می‌روند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بر اساس اظهارات رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین رئیس قوه قضائیه و نزدیک به ۱۰ نفر از اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحول در نظام ارزیابی و اهمیت دادن به دوره تحصیلات آموزش و پرورش و نگاه اصیل و مستقل به ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای سنجش و ارزیابی دانش آموزان محترم محور و همچنین توجه به تجربه‌های موفق جهان باید در تحول و تغییر در نظام سنجش و پذیرش مورد توجه قرار گیرد. مقرر شد، طرح با جزئیات بیشتر در جلسه ۸۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و مداقه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور علوم پزشکی در ادامه گفت: در این حوزه پیشنهاد این است که در رشته‌های پرتقاضا که رقابت اصلی در آنها صورت می پذیرد، ۳۰ درصد پذیرش بعد از دوره لیسانس باشد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی دراین خاطرنشان کرد: در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی به عنوان نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و آقایان دکتر منصور کبگانیان و حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان به عنوان نمایندگان این شورا در شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی و امنیتی انتخاب شدند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار