عمده خرماهای خوزستان صادر می شود

دسته ها: اخبار

رئیس اتاق بازرگانی اهواز:
عمده خرماهای خوزستان صادر می شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: حجم زیادی از خرماهای تولید شده در خوزستان به خارج از کشور صادر می شود و تولید خرما در خوزستان برای ۲۵ هزار نفر اشتغالزایی کرده است.

شهلا عموری شامگاه سه شنبه در اولین میز تخصصی خرما اظهار کرد: اولین میز تخصصی خرما با محوریت اتاق بازرگانی امروز با هدف بررسی مشکلات و معضلات در بخش تولید، اصلاح، فرآوری و صادرات خرما برگزار شده است.

وی افزود: استعمران، زاهدی، برحی، کبکاب بریم، گنطار و خضراوی جزو مهمترین اقلام خرمای تولید شده در خوزستان هستند. عمده خرماهای تولید شده در این استان را صادر می کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز تصریح کرد: ۶۰ واحد فعال درجه بندی و بسته بندی خرما با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۲۵ هزار نفر در استان خوزستان وجود دارد و بیشتر این واحدها در شادگان مستقر هستند. در بخش صنایع، فرآوری و تبدیلی استان فقط دو واحد فعالیت می کند که محصولات تولیدی آنها شکلات خرما و شیره خرما است.

عموری بیان کرد: با توجه به توانمند بودن خوزستان در امر تولید خرما و لزوم صنایع تبدیلی به عنوان حلقه واسط اقتصادی مبنی بر کشاورزی، اقتصاد مدرن و صنعتی وجود این دو کارخانه در حد کفایت نیست.

وی عنوان کرد: خرما در امنیت غذایی جزو یکی از منابع اصلی غذا در مناطق خرما خیز، میوه مقوی، سالم و انرژیک و غذای دوران بحران است. سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد سالانه از خرما در کشور داریم و همچنین حدود ۴۲۵ هزار نفر اشتغال مستقیم از خرما دارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز اضافه کرد: مصرف برگ ها و خوشه های بدون میوه برای تغذیه حیوانات، کاربرد محصولات جانبی به عنوان اصلاح کننده خاک، نئوپان، تولید مقوا از چوب خرما، مواد خام اولیه صنعتی، صنعت کاغذ سازی، باقیمانده خرما پس از فرآوری (کنجاله)، ام. دی. اف تولیدی از ضایعات خرما، استفاده از روغن هسته برای خوراکی، برای تغذیه دام و تهیه غذا از جمله فرآورده های حاصل از نخل خرما هستند.

عموری یادآور شد: خرمای خوزستان به ۱۷ کشور جهان از جمله انگلیس، کانادا، مالزی، اندونزی، تاجیکستان، اوکراین، روسیه، پاکستان، افغانستان، لبنان، لهستان، آلمان، ترکیه و آذربایجان صادر می شود. در سال ۹۲ وضعیت تولید خرما در ایران و جهان از رشد بالایی برخوردار بوده است.

وی تأکید کرد: در خوزستان شاهد ۲۰ درصد رشد در تولید بودیم که در این سال تجار و صاحبان کارگاه برای کاهش بار مالی دولت (پرهیز از خرید تضمینی) و حمایت از تولید کننده اقدام به خرید خرمای صادراتی استعمران استان بر اساس نرخ توافقی کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز اظهار کرد: در خوزستان بیش از ۴۲ هکتار از به زیر کشت خرما رفته و بالای ۱۸۰ هزار تن تولید خرما در این استان داریم. در سال ۹۲ تولید خرمای استان ۱۸۰ هزار تن، در سال ۹۳ میزان تولید ۱۹۰ هزار تن و در سال جاری نیز ۱۸۵ هزار تن بوده است.

عموری افزود: خرما در ۱۵ استان کشت می شود که مهمترین تولید کننده جیفرت در استان کرمان و بعد هم خوزستان است. متاسفانه هزینه های جاری مثل دستمزدها، انرژی آب و برق، مقوا و کارتن، سموم ضدعفونی به ویژه هزینه های حم کشتی های کانتینری به دلیل تحریم های کشتیرانی به قدری افزایش یافتند که بخشی از بازار سنتی خرمای استعمران مانند اروپا، کانادا و استرالیا را هم از دست دادیم.

وی تأکید کرد: افزایش تولید جهانی خرما و صدور بیشتر آن عاملی شد تا تغییری در بهبود قیمت های جهانی ایجاد نشود. از طرفی هم ثبات نسبی نرخ ارز در داخل کشور نیز باعث شد که پیش بینی آنها برای تأمین بخشی از هزینه هایشان از محل تفاوت نرخ ارز که معمولا تجار از آن بهره می برند، تحقق پیدا نکند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز یادآور شد: با وجود اینکه در سال ۹۲ تجار قریب به ۷۰ هزار تن از تولید کنندگان خرید خرما داشتند (بالغ بر ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل) عملا صادرکنندگان نتوانستند بخشی از خرما را به فروش برسانند.

عموری در پایان گفت: متاسفانه قریب به هشت تا ۱۰ هزار تن خرما در انبار کارگاه داران مشکلات متعددی از جمله ورشکستگی بخشی از کارگاه داران، عدم پرداخت وجه خرما به بخشی از تولید کنندگان، اختلاط خرمای باقی مانده با محصول جدید و ایجاد اثر منفی بر کیفیت و قیمت صادراتی آن در سطح جهانی است.

اخبار