عملکرد فضاهای سبز شهری نقش حیاتی در تداوم زندگی شهری دارند

دسته ها: اخبار

سرپرست معاونت خدمات شهری با حضو در سطح مناطق 7 و 4 از فضای سبز این مناطق به صورت سرزده بازدید کرد.

وی در خلال این بازدید و در گفتگو با روابط عمومی حوزه خدمات شهری با مهم بر شمردن عملکرد فضاهای سبز شهری و نقش آنها در زندگی شهری گفت: فضاهای سبز در شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهرها و شهرهای صنعتی ، دارای نقش ویژه ای در زندگی ساکنین آن شهرها دارند. از تاثیر آن در وضعیت اکوسیستم و وضعیت زیست محیطی گرفته تا استفاده از این مکانها بعنوان محلی برای تفریح سرگرمی و اوقات فراغت که در واقع اهمیت و نقش مدیریت شهری در ایجاد ،حفظ و توسعه ی فضای سبز را یاد آور می‌شود.

وی در ادامه گفتکو با ارایه آمار کلی از سرانه فضای سبز در اهواز و مقایسه آن با سایر کلانشهرها عنوان داشت: طبق استانداردهای کشور ،سرانه فضای سبز برای هر نفر 15 متر مربع و بر اساس استانداردهای جهانی، 15 تا 25 مترمربع اعلام شده است.  ضمن اینکه در طرح جامع شهر اهواز که بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی به تصویب رسیده به سرانه فضای سبز شهری 15 متر مربع اشاره شده است.این در حالی است که بر اساس آخرین آماری که داریم سرانه فضای سبز امروز  در اهواز حدودا به مرز 14 متر در حال نزدیک شدن است.

وی با اشاره به یکی از کارکردهای فضای سبز در شهرها خصوصا شهر اهواز و بر شمردن نقش آن بعنوان مهم‌ترین راه‌ مقابله با پدیده ریزگردها، اضافه کرد: نقش پررنگ فضای سبز در پیشگیری و مقابله با پدیده ی ریزگردها بر کسی پوشیده نیست و ایجاد اکوسیستم طبیعی و کمربند فضای سبز در همین راستا از اهم وظایف مجموعه مدیریت شهری خصوصا شهرداری‌ها بشمار می رود.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مناطق در بحث فضای سبز گفت: البته نباید فراموش کنیم که هم در مقایسه با سرانه ملی و هم در مقایسه با سرانه جهانی عقب هستیم و بایستی به آهنگ رشد و پیشرفتمان هم در قسمت فضای سبز شهری و هم کمربند سبز سرعت بیشتری ببخشیم اما این به آن معنی نیست که کار کارشناسی صورت نگیرد. روند سرسام آور رشد شهرها، ایجاد فضای سبز در نقاط مختلف شهرها و خیابان‌ها بعنوان امری حیاتی است و گام‌هایی که در این راه برداشته می‌شود، باید کاملا حساب شده باشد.

درختکاری و ایجاد فضای سبز شهری بدون در نظر گرفتن سازگاری گیاهان با محیط و اقلیم منطقه، می‌تواند پیامدهای ناخوشایند مختلفی داشته باشد که از ایجاد حساسیت در مردم گرفته تا خراب کردن چرخه بوم‌شناختی را در برمی‌گیرد و ما بعنوان متولی توسعه و نگهداری فضای سبز شهری به این نکته کاملا توجه داریم.

شمخانی همچنین با عنوان کردن اهمیت وسایل تفریحی و ورزشی برای شهروندان در پارک‌ها گفت: پارک‌ها از مهمترین مکان‌ها در یک شهر برای پر کردن اوقات فراغت می‌باشند و مجهز کردن پارک‌ها به ستهای تندرستی می‌تواند نقش بسزایی در تشویق به ورزش و افزایش سطح سلامت عمومی شهروندان داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه بزرگ و عظیم کمربند سبز از مهمترین اقدامات در حال اجرا از سوی شهردار اهواز است و همانطور که شهردار محترم نیز فرمودند این پروژه با سرعت و درجه اهمیت بالا می‌بایستی دنبال شود.

اخبار