غربالگری مدرسان فعلی تا پایان سال تحصیلی 97/ ارایه تسهیلات ویژه به مدرسان پس از فرخوان

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

غربالگری مدرسان فعلی تا پایان سال تحصیلی 97/ ارایه تسهیلات ویژه به مدرسان پس از فرخوان

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: فراخوان برای جذب مدرسان سالی یک بار انجام می‌شود.
محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز در نشست خبری که در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علمی و کاربردی اظهار داشت: امسال بوسیله رهبری معظم سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است و ما در این دانشگاه وظیفه سنگینی داریم تا مشکل اساسی کشور یعنی بیکاری را حل کنیم.

وی بیان کرد: بدون تولید اشتغال شکل نمی‌گیرد و بدون تربیت نیروی ماهر تولید پایدار و رقابتی شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بخشی از وظایف ما تربیت نیروهایی است که شغل پایدار را ایجاد و یکی از برنامه دانشگاه بر طبق برنامه ششم این بوده که میزان دانشجویان مهارتی از ۲۰ به ۳۰ درصد افزایش یابد که براساس ان در پایان سال ۱۴۰۰ باید یک میلیون ۲۰۰ هزار دانشجوی مهارتی در کشور تحصیل کنند که سهم دانشگاه علمی کاربردی بیش از ۸۵۰ هزار نفر است.

امید تاکید کرد: جمعیت دانشجویی کشور کاهش یافته، ولی بر طبق برنامه تعداد دانشجویان مهارتی باید افزایش پیدا کند که در حال حاضر تعداد دانشجویان ما در حدود ۵۰۰ هزار نفر است.
وی عنوان کرد: جداول بر اساس سال‌های ۹۴ و ۹۵ بوده و نیازمند اصلاحاتی داشت که با شروع سال این کار در حال انجام است.

وی با بیان اینکه دوره‌های مهارتی ۷۰ درصد اموزش اش مهارتی است، افزود: دو سوم دانشجویلن مهارتی در این دانشگاه و ۲۰ درصد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مجموعه زیر نظام‌های اموزشی مشغول به تحصیل هستند.

امید ادامه داد: در سال جدید یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی در آموزش عالی وجود داشت که از این تعداد ۸۴۰ هزار نفر ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی بود، اما تعداد متقاضیان واقعی آموزش عالی زیر ۷۰۰ هزار نفر بود و این به این معنی است که به ازای هر نفر سه شانس وجود داشت.

وی تصریح کرد: بیشترین ورودی این دانشگاه از مراکز فنی و حرفه‌ای و کاردانش بود که در نظام جدید دیگر دانش آموزان پس از اخذ دیپلم مجبورند که دوره‌های پیش دانشگاهی را نیز بگذرانند.

امید تاکید کرد: در راستای تربیت دانشجوی مهارتی دانشگاه علمی کاربردی با دو منطقه پارس جنوبی و یک شرکت ماشین سازی تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده است و همچنین تفاهم نامه‌هایی با بقیه مراکز صنعتی دارد و در این این هفته یک تفاهم نامه‌ای نیز با استانداری کرمانشاه به امضا می‌رسد.

وی ادامه داد: این دانشگاه فارغ التحصیلانش نسبت به سایر زیرنظام‌ها سرکار می‌روند و حتی نسبت به دانش آموختگان نظری می‌توانند کارآفرین‌تر باشند.

امید با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی رشته‌های مورد نیاز کشور را توسعه می‌دهد، افزود: این دانشگاه در حدود ۱۰۰۰ مرکز دارد که از این تعداد ۹۰۰ مرکز فعال است و برخی از مراکز در سال گذشته به دلیل ماموریت گرا نبودن رشته‌هایشان و جذب دانشجو در خارج از فعالیت شان مجوز‌های آن‌ها گرفته شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: در استان هایی که متقاضیان فراخوان جذب به عنوان مدرس به سه برابر نیاز ثبت نام کرده باشند آزمون کتبی انجام و در مرحله بعد صلاحیت عمومی و حرفه ای افراد بررسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: از مهر ماه ۹۵ کار ماموریت گرا کردن مراکز شروع آغاز شده و به آن‌هایی که خارج از حوزه کاریشان دانشجو گرفته‌اند ضریب جذب دانشجو صفر شده است.

امید ادامه داد: مراکز در راستای ماموریت و تخصص‌شان می‌توانند دانشجو جذب کنند و این کار در شهریور ماه امسال نیز انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در دنیا ۱۵ هزار شغل شناخته شده، ولی در کشورمان حداکثر سه هزار شغل وجود دارد که با کمک کارشناسان در حال رسیدن به ۵ هزار شغل است و با توجه به این که فاصله کشورمان با دنیا در تعداد شغل در حدود ۱۲ هزار شغل می‌باشد باید به کمک دستگاه‌های مختلف مشاغل مورد نیاز در سراسر کشور شناسایی می‌شوند.

امید ادامه داد: با مصوبه شورا، دانشگاه علمی کاربردی به ۹ منطقه تقسیم و تفویض اختیار به آن‌ها داده شده است و ظرفیت‌های جدید هر منطقه شناسایی و بر اساس مشاغل دانشجویان مهارتی تربیت می‌شوند.

وی افزود: با شناسایی ظرفیت مناطق مختلف برای مشاغل جدید دانشجویان مهارتی تربیت می‌شوند و این موضوع سبب رفع مسئله اشتغال می‌شود و در همین راستا دانشگاه جامع علمی‌کاربردی بحث تک‌درس‌ها و پودمان‌ها را در شورای اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است و در آن توجه ویژه‌ای به تک‌درس‌ها شده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی در برهه‌ای از زمان به مدرک‌گرایی روی آورده بود، گفت: در حال حاضر ۴۷۸ تک‌درس و تک‌پودمان در این دانشگاه وجود دارد که از ان تعداد ۱۵۹ مرکز در نیمه دوم سال ۹۵ به تصویب شورا رسیده و ۵۹ عدد در گروه‌های مختلف تأیید شده است و همچنین قرار است ۲۱۸ مرکز تک‌درس و تک‌پودمان جدید تعریف کنیم.

امید عنوان کرد: دستورالعمل شناسایی مشاغل جدید در هر منطقه به مراکز ابلاغ شده است و بر اساس آن‌ها تک‌درس و پودمان‌ها نیز شناسایی و اجرایی می‌شود که خیلی از این مراکز به صورت بین رشته‌ای است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه آموزش‌های تکمیلی و بین‌سطوح در این دانشگاه ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در دنیای پیشرفته امروزی اشتغال صرفاً بر اساس مدرک نبوده و فرد باید برای انجام شغل و یا کارآفرینی گواهی‌های شغلی مرتبط را داشته باشد و این همان بحث صلاحیت حرفه‌ای است که متأسفانه تا به امروز در کشورمان وجود ندارد.

وی ادامه داد: بحث صلاحیت‌های حرفه‌ای به مجموعه آموزش عالی و مهارت‌های قبل از آموزش عالی محسوب می‌شود که آیین‌نامه‌اش قسمتی مربوط به وزارت رفاه و بخشی به وزارت علوم مربوط می‌شود.

وی عنوان کرد: مدرسان فعلی دانشگاه نیز تا پایان سال تحصیلی ۹۷-۹۶ ارزیابی می شوند و صلاحیت های عمومی و عملی آنها بازنگری خواهد شد.

هیچ گاه ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در هیچ زمانی موضوع ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مطرح نبوده است، بلکه زمانی موضوع تجمیع مدیریتی این دو دانشگاه مطرح شده بود.

امید اضافه کرد: فعالیت این دو دانشگاه با یکدیگر متفاوت است اما برای اینکه برخی از برنامه های این دو دانشگاه با یکدیگر همپوشانی داشتند در زمانی موضوع ادغام مدیریت این دو دانشگاه مطرح شد اما اکنون تصمیم گیری در این زمینه مبتنی بر آمایش آموزش عالی است.

وی گفت: در طرح آمایش آموزش عالی ماموریت گرایی و بهبود کیفیت مطرح شده اما اسم هیچ دانشگاهی عنوان نشده بنابراین طبق این طرح اختیارات برای اصلاح به وزارتخانه های علوم و بهداشت واگذار شده و ستادی در وزارت علوم در این زمینه تصمیم گیری می کند.

بیش از ۸۰ رشته محل دانشگاه اصلاح می شود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برنامه داریم بیش از ۸۰ درصد رشته/محل های این دانشگاه را اصلاح کنیم که بر این اساس در مهرماه سال گذشته ۲۰ درصد رشته/محل های غیرمرتبط این دانشگاه حذف شد.

امید عنوان کرد: در بهمن ماه سال گذشته نیز بیش از نیمی از رشته/محل های غیرمرتبط این دانشگاه حذف شد.

ارزیابی مجدد مراکز علمی کاربردی

وی با اشاره به ارزیابی مجدد مراکز علمی کاربردی گفت: نتایج این ارزیابی تا پایان شهریور ماه اعلام خواهد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: مراکز این دانشگاه سطح بندی شده اند اما با توجه به اینکه در ثبت و بیان اطلاعات مشکلاتی وجود داشت ترجیح دادیم نتایج را اعلام نکنیم و مجددا ارزیابی انجام دهیم.

امید تاکید کرد: در ارزیابی مجدد مراکز این دانشگاه اطلاعات مربوط به سال های ۹۶-۹۵ مراکز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی گفت: مراکزی که حد نصاب امتیاز را کسب نکرده باشند حذف، مراکزی که در مرتبه ضعیف قرار گرفته باشند به آنها فرصت داده خواهد شد تا ارتقا یابند و به مراکز قوی نیز تسهیلات ارائه می دهیم.

برنامه دانشگاه علمی کاربردی برای استان های محروم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: ما به دولت پیشنهاد کرده ایم که بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجویان این دانشگاه را پرداخت کند که بیشتر برنامه داریم این موضوع برای دانشجویان مناطق محروم باشد.

امید گفت:برای قانون بودجه سال ۹۷ به دولت پیشنهاد دادیم تا بخشی از هزینه های تحصیلی حدود ۳۰ درصد دانشجویان این دانشگاه از سوی دولت تامین شود که امیدواریم در قانون بودجه این موضوع تصویب شود.

وی عنوان کرد: این تصمیم گیری بر اساس نیازهای مراکز دولتی و منطقه ای انجام خواهد شد که برای برخی رشته های خاص و مناطق خاص از جمله مناطق محروم اعمال می شود.

برخی مراکز دانشگاه ماموریت گرا نیستند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در گذشته برخی از مراکز این دانشگاه براساس محیط واقعی اشتغال شکل نگرفته اند و ماموریت گرا نبوده اند.

امید عنوان کرد: از سال ۹۵ موضوع ماموریت گرایی مراکز این دانشگاه در دستور کار قرار گرفت بنابراین در رشته های غیر مرتبط به مراکز دانشجو داده نمی شود.

وی اظهار داشت: در سال ۹۶ نیز سیاست ماموریت گرایی مراکز دانشگاه به طور کامل اجرایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در آیین نامه مصوب دولت بخشی از صلاحیت حرفه ای به وزارت کار و بخشی نیز به وزارت علوم اعطا شده است که به پیشنهاد دانشگاه فعالیت های مربوط به وزارت علوم از سوی این دانشگاه انجام می شود.

برنامه ریزی برای ظرفیت خالی دانشگاه علمی کاربردی

امید با بیان اینکه بخشی از صندلی های مراکز این دانشگاه خالی است، گفت: در سال گذشته این دانشگاه ۸۰۰ هزار ظرفیت داشت که تنها ۱۵۰ هزار نفر متقاضی پذیرش در این دانشگاه بودند.

وی اضافه کرد: با قرار گرفتن دانشگاه در ماموریت اصلی خود و راه اندازی دوره های پودمانی مورد نیاز صنعت و جامعه می توانیم جذب دانشجویان در دانشگاه را افزایش دهیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار