فارغ‌التحصیلان در قالب تعاونی‌ جذب بازار می‌شوند

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

فارغ‌التحصیلان در قالب تعاونی‌ جذب بازار می‌شوند

معاون وزیر تعاون تاسیس تعاونی‌های دانشجویی و تعاونی‌های دانش بنیان را از جمله برنامه‌های وزارت تعاون برای اشتغال دانشجویان، فارغ التحصیلان و کارآفرینان ذکر کرد.

سیدحمید کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر دغدغه و اولویت مهم وزارت کار، حل بیکاری است و استفاده از ظرفیت بخش تعاون برای حمایت از طرح‌های اشتغالزا مورد تاکید قرار دارد.

وی گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور باید مزیتهای اشتغال در مناطق مختلف را شناسایی و کارجویان را برای بهره‌گیری از این ظرفیتها در قالب تعاونی‌ها ساماندهی کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تاسیس تعاونی‌های دانشجویی برای اشتغال دانش آموختگان، گفت: دانشجویان می‌توانند در زمان تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی، تعاونی دانشجویی تشکیل بدهند و یا با راه‌اندازی تعاونی‌های دانش بنیان، فعالیتهای تولیدی و صنعتی داشته باشند و از این طریق جذب بازار کار شوند.

کلانتری در ادامه درباره جزییات اجرای طرح “تاک” در کشور اظهار کرد: هدف طرح تاک (تعاون، اشتغال، کارآفرینی) توانمندسازی نیروها از طریق آموزش و حمایت از شبکه تعاونی‌هاست و امیدواریم با تزریق منابع لازم برای اجرای طرح، ظرف مدت سه سال ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود.

کلانتری در عین حال از تاسیس ۱۰۰۰ تعاونی روستایی در شش ماهه نخست امسال خبر داد و با اشاره به برنامه وزارت تعاون برای ایجاد اشتغال در مناطق محروم و روستایی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرحی تحت عنوان “روستا تعاون” را با هدف رفع فقر و محرومیت در روستاها دنبال می‌کنیم و درصددیم تا ۱۰۰۰ تعاونی روستایی از این طریق در ۱۰۰۰ روستا راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به نقش مثبت تعاونی‌ها در توسعه صادرات غیرنفتی افزود: میزان صادرات تعاونی‌ها در سال گذشته رقمی در حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده بود که ۲.۱ میلیارد دلار آن محقق شد. البته کل صادرات تعاونی‌ها در سال ۱۳۹۳ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که در سال ۱۳۹۴ به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۵ به دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

به گفته معاون امور تعاونی‌های وزارت کار، صادرات محصولات تعاونی به کشورهای همسایه و تقویت بازاریابی و بازارسازی تعاونی‌ها از جمله‌ برنامه‌هایی است که در دستور کار وزارت تعاون قرار دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار