فاز نخست خط یک متروی اهواز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

دسته ها: اخبار استان اخبار

فاز نخست خط یک متروی اهواز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار خوزستان گفت: قرار بود تا پایان آذرماه ریل‌گذاری فاز نخست تمام شود و همزمان با آن ایستگاه‌ها و برق ریل‌ها انجام شود ما دوست داریم در سال ۹۷ حداقل فاز نخست خط یک قطار شهری اهواز راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه در حاشیه بازدید از روند اجرایی متروی کلانشهر اهواز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه متروی اهواز از اردیبهشت 94 کاملاً تعطیل بود و همانطور که قرار را بر فعال شدن آن گذاشته بودیم، توانستیم با فشار، پیگیری زیاد و تأمین اعتبار مناسب، پروژه را به حرکت درآوردیم در حاضر از نزدیک شاهد ریل‌گذاری و ادامه این فعالیت‌ها هستیم.

وی افزود: اگر چه روند کار حرکتی کُند است و این سرعت حرکت قابل قبول نیست، اما پیمانکار قول داده است با تمهیداتی، سرعت کار را افزایش دهد، اما با این سرعت کار خیلی کند پیش می‌رود و این روند مورد نظر ما و شهرداری نیست.

استاندار خوزستان توضیح داد: قرار بود تا پایان آذرماه ریلگذاری فاز نخست تمام شود و همزمان با آن، ایستگاه‌ها و برق ریل‌ها انجام شود و ما دوست داریم که در سال 97 حداقل فاز نخست خط یک قطار شهری اهواز راه‌اندازی شود.

وی تصریح‌ کرد: اعتباراتی بالغ بر 32 و 57 میلیارد تومان که وظیفه ما بوده از اعتبارات سال 95 در حال آماده شدن است و در سال 96 نیز اعتبار 68 میلیارد تومان پیش‌بینی و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت چاپ شده است.

شریعتی عنوان کرد: پیمانکار می‌گوید چون پروژه یک سال تعطیل بوده، حرکت آن در ابتدا کمی سخت است، اما انتظار داریم به تدریج به کارشان سرعت ببخشند و همزمان هاشمی‌زاده و سایر دوستان باید از طریق معاونت عمرانی وزارت کشور پیگیری کنند تا واگن‌ها نیز به تدریج آماده و تأمین شود.

وی ادامه داد: مذاکراتی برای خط 2 با شرکت‌های چینی و سایر شرکت‌های خارجی در حال انجام است که این موضوع در شهرداری در حال بررسی است، با برطرف کردن اشکالات سعی می‌کنیم روند پروژه را به سمت جلو پیش ببریم، اما دغدغه و تمرکز اصلی ما فعلاً روی فاز نخست خط یک و سپس ادامه فاز نخست که به سمت فلکه ساعت می‌رود است که انتظار داریم تونل دوم نیز احداث شود.

استاندار خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا از صندوق توسعه ملی برای حرکت سریع ساخت متروی اهواز استفاده نمی‌شود، متذکر شد: ما باید در حال حاضر همین اعتباراتی را که تأمین کرده‌ایم را هزینه کنیم، سپس از محل‌های دیگر استفاده می‌کنیم. در گذشته نیز پیمانکار با ما قرارهایی گذاشت، اما خلف وعده کرد، امیدواریم در پایان سال یا اوایل سال 97 فاز نخست خط یک مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا همچنان شرکت کیسون در کار حضور دارد یا خیر؟ بیان کرد: گزارشی که به بنده دادند در اکثر جاها تنها یک تونل وجود داشته و اهواز جزو معدود شهرهایی بوده که دو تونل دارد، بنابراین کار سخت‌تر و گسترده‌تر می‌شود و از طرف دیگر شرایط اهواز از نظر سطح آب‌های زیرزمینی و بافت خاک متفاوت است، اما همه اینها دلیل بر این نمی‌شود که کم‌کاری احتمالی شرکت کیسیون را پشت گوش بیندازیم.

شریعتی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد تمرکز ما بر روی مسئله و جلوگیری از طولانی شدن پروژه است، افزود: همه دوستان وقت گذاشتند و بنده نیز چند بار نوبخت را آوردم تا یخ‌های پروژه آب شد، در غیر این صورت کسی باور نمی‌کرد که این پروژه به حرکت دربیاید.

وی تصریح کرد: ما اصرار بر اینکه پروژه دست کسی باشد یا نباشد نداریم، اما می‌دانیم که در مسائل مهندسی و قرادادهای فنی ادامه و عدم ادامه‌ آن یک سری تمهیدات و بروکراسی‌های قانونی، حقوقی و اداری لازم دارد و به همین علت است که ما در وقت مقتضی تصمیم می‌گیریم.

رئیس شورای اداری خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا تا این اندازه مراعات حال شرکت کیسون برای پیمانکاران مابقی پروژه‌ها نتیجه مناسبی نخواهد داشت، اضافه کرد: من در دولت قبل و قبل از آن مسئولیت این کار را بر عهده نداشتم. من در کار مردم مراعات هیچ کسی را نمی‌کنم، چرا که حق تضییع حقوق مردم را ندارم، دوستانی که در جلسات بودند مشاهده کردند که به هیچ عنوان مراعات کسی را نکردم، بلکه با در نظر گرفتن اولویت‌ها که کدام به نفع و ضرر مردم کشور و استان است تصمیم‌گیری می‌کنم.

استاندار خوزستان در مورد پیگیری خبرنگار تسنیم مبنی بر واریز حقوق کارگران پروژه متروی اهواز که از سال گذشته تاکنون حقوقی را دریافت نکردند، تشریح کرد: کارگران که کارگران بنده نیستند و باید این موضوع و خبر خوشی که برای کارگران به دنبال آن هستید را از پیمانکار دریافت کنید. هر کاری ساز و کاری دارد و من نیز تأکیدات و فشارهای مورد نیاز را به پیمانکار خواهم داشت تا حقوق پرسنل واریز شود، اما قانون نیز سازوکارهایی برای آن‌ها تعبیه کرده است.

شریعتی افزود: بنده ملاحظات کارگران را دارم که می‌خواهند در کنار اشتغال اخراج نشوند، اما در موردی که می‌گویید اداره‌کار بازرس نفرستاده است کارگران باید شکایت کنند تا بازرس هم حضور یابد، تأکید می‌کنیم که این کار انجام شود، اما با گشایشی که در پروژه انجام شده و پول در اختیار پیمانکار قرار گرفته، این موضوع نیز برطرف شود.

اخبار استان اخبار