فاصله وام شهریه و شهریه پرداختی دانشجویان دکتری

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

میزان وام شهریه دکتری 98 در حالی افزایش یافته که همچنان فاصله زیادی با میزان شهریه پرداختی توسط دانشجویان مقطع دکتری دارد.

 

در جلسه هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان که با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، پیشنهاد افزایش سقف برخی از وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی آینده دانشگاه‌ها با موافقت اعضا، تصویب شد.

بر این اساس، وام شهریه مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته با ۴۰ درصد افزایش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

تصویب افزایش میزان وام شهریه دکتری به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در حالی صورت گرفته که شهریه مقطع دکتری دانشگاه‌های مختلف در سال‌های گذشته نیز بالاتر از این میزان بوده است. به نحوی که میزان وام در سال‌های گذشته نیز حتی برای پرداخت شهریه ثابت اغلب دوره‌های دکتری شهریه‌پرداز نیز کفایت نمی‌کرد. با توجه به افزایش سالیانه شهریه دکتری، مبرهن است که وام شهریه دکتری در سال 98 نیز با وجود افزایش یک‌میلیون تومانی، کفایت پرداخت شهریه را نخواهد داشت.

در سال 97 تنها شهریه ثابت دکتری دانشگاه آزاد برای رشته‌های علوم انسانی حدود 5میلیون تومان و رشته‌های غیرعلوم انسانی حدود 7میلیون و 500هزار تومان بوده است.

شهریه دوره شبانه دکتری در دانشگا‌ه‌های سراسری متفاوت است که بنا بر اعلام دانشگاه‌ها در سال 97، شهریه ثابت دکتری شبانه حتی در دانشگاه‌های شهرستان‌های کوچکتر ازجمله قم و کاشان نیز بالاتر از 3میلیون و 500هزار تومان (میزان وام شهریه در سال 98) است که شهریه در سال 98 نیز قاعدتاً با افزایش روبرو خواهد شد.

شهریه دکتری پردیس دانشگاه‌ها نیز در اغلب موارد بیش از شهریه دوره شبانه است و مشخصاً وام دکتری برای پرداخت شهریه پردیس‌ها نیز کافی نیست.

تنها در دانشگاه پیام نور شهریه ثابت از میزان وام پرداختی در کمتر است که البته با احتساب شهریه متغیر و هزینه درنظرگرفته‌شده برای واحدهای درسی، باز هم مشخص است که وام شهریه برای دوره دکتری دانشگاه پیام نور نیز کفایت نمی‌کند.

به طور خلاصه مطابق جدول زیر که شامل تنها شهریه ثابت دوره‌های دکتری پولی در سال 97 است، با در نظر داشتن افزایش شهریه در سال 98، وام 3میلیون و 500هزار تومانی شهریه دکتری به هیچ وجه پاسخگوی پرداخت آن نخواهد بود.

دوره دکتری شهریه ثابت
دانشگاه آزاد بالاتر از 5میلیون تومان
دوره شبانه دانشگاه‌های سراسری بالاتر از 3میلیون و 500هزار تومان
دوره دکتری پردیس بالاتر از 4میلیون و 500هزار تومان
دانشگاه پیام نور حداقل 2میلیون و پانصدهزار تومان
اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار