فقدان مهارت شغلی گریبان فارغ التحصیلان دانشگاهی را گرفت

دسته ها: اخبار استان اخبار

سواعدی گفت: دانشجویان استاندارد‌های آموزشی لازم برای ورود به بازار کار را ندارند و فقدان مهارت شغلی در بین فارغ التحصیلان به شدت دیده می‌شود.
به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالنبی سواعدی مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خوزستان گفت: بر اساس آمار احصایی از مراکز ثابت بخش دولتی و بیش از ۶۵۰ آموزشگاه آزاد فنی حرفه‌ای در سطح استان بخش عمده کارآموزان و فراگیران مهارت را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

او با بیان اینکه فقدان مهارت شغلی در بین فارغ التحصیلان به شدت دیده می‌شود، افزود: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در زمینه انجام رسالت مهارتی برای حل این معضل اقدام به اجرای طرح جامع کارآفرینی و اشتغال پذیری دانشجویان به صورت پایلوت در دانشگاه خاتم الانبیاء بهبهان اجرا شد و این طرح بر دو هدف اساسی مهارت آموزی متناسب با بازار کار در دوران تحصیل و ایجاد اشتغال پایدار بعداز فارغ التحصیلی پیگیری کرد.

سواعدی تصریح کرد: این طرح مورد حمایت مادی و معنوی درسطح استان و کشور قرارگرفت و در حال گسترش در سایر دانشگاه برای توسعه مهارت و توانمندسازی دانشجویان با ایجاد مراکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دوران دانشگاه است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان بیان داشت: مدل نوین مهارت آموزی تعاملی مبتنی بر ریزمحتوی‌های الکترونیکی به عنوان یک برند شناخته شد و مورد حمایت قرارگرفت و براساس برنامه در امسال رونمایی خواهدشد. و یکی از علل آموزش گریزی عدم کارآیی فنون وشیوه‌های انتقال مهارت است که مدل جدید مهارت آموزی محصول محور با کمک دانشگاه علوم فنون دریایی خرمشهر برای تغییر در نظام دارالفنونی انتقال مهارت طراحی شد.

این مقام مسئول ادامه داد: این طرح در حال پیاده سازی است تا در بین مهارت آموختگان ایجاد انگیزه کرده و آموزش گریزی کاهش پیدا کند که برای تکمیل آن نیاز به اختصاص اعتبار است و شورای عالی سیاستگذاری اعتبارات مسئولیت اجتماعی صنایع توجه ویژه‌ای برای توانمندسازی مهارتی اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب که تجربه بسیار خوبی در توسعه کارآفرینی واشتغال مناطق محروم اهواز داشت را در استان اجرایی کند.

او گفت: با توجه به اینکه در آینده طرح‌های بزرگ توسعه پالایشگاه و پتروشیمی در استان اجرا می‌شود برای تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند ایجاد مرکز تخصصی نفت و پتروشیمی در غرب استان با استفاده از اعتبارات مسئولیت اجتماعی ضروری است.

اخبار استان اخبار