فقط ۳ درصد از اشتغال خوزستان در بخش نفت و گاز و پتروشیمی است

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار
فقط ۳ درصد از اشتغال خوزستان در بخش نفت و گاز و پتروشیمی است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت:با اینکه حدود 35 درصد گاز و پتروشیمی کشور را تولید می کنیم ولی متاسفانه فقط سه درصد استخدام در این شرکت ها را به خود اختصاص می دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، امید حاجتی پنجشنبه در شورای اداری خوزستان که با حضور رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان از نظر مساحت و جمعیت به ترتیب در رتبه دهم و پنجم قرار دارد. خوزستان هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت معادل شش استان از استان‌های کشور است.

وی افزود: ما از نظر مساحت معادل استان تهران، قزوین، قم، البرز، گیلان و استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم. خوزستان از نظر جمعیت، معادل بیش از شش استان چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و سمنان است.

حاجتی گفت: نیاز است که به استان خوزستان نگاه ویژه ای صورت بگیرید. در طی سالیان گذشته استانهای مختلفی تفکیک شدند ولی استان خوزستان به دلیل حساسیت های که وجود دارد این امر صورت نپذیرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بابیان اینکه این استان دارای مزیت های فراوان خدادادی است گفت: ما در استان خوزستان از تمامی نعمت های الهی برخوردار هستیم. ما در این استان بیش از 731 کیلومتر مرز آبی-خاکی، 621 کیلومتر سواحل دریایی داریم و از نظر مرزی رتبه سوم در بین استان های کشور را داریم.

وی بیان کرد: استان خوزستان از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه دوم کشور را دارا هستیم. از نظر صادرات غیر نفتی هم رتبه سوم کشوری را داریم.

حاجتی افزود: خوزستان یک استان تعیین کننده برای کشور است. این استان دارای 8 بندر است که 4 بندر آن بین المللی است. در خوزستان 6 فروردگاه داریم که دو فرودگاه آن بین المللی است.

این مقام مسئول گفت: در این استان دو پایانه مرزی و تجاری داریم. از نظر حمل و نقل جاده ای رتبه اول کشور را نیز داریم. تنها منطقه آزاد کشور در استان خوزستان است که به آبهای آزاد راه دارد. در این استان سه منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که یکی از این مناطق منطقه پتروشیمی است که حدود 80 درصد صادرات غیر نفتی از این منطقه انجام می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: دومین منطقه ویژه خوزستان شهرستان شوش است که از مناطق مهم اقتصادی و کشاورزی محسوب میشود. سومین منطقه تجاری خوزستان بندر امام است که از بنادر مهم کشور می باشد.

وی افزود: استان خوزستان در حوزه صنعت 76 درصد بخش های اقتصادی را به خود اختصاص می دهد. در این استان 21 مجتمع پتروشیمی، 10 واحد فولاد، 3 کارخانه سیمان و 9 شرکت کشت و صنعت و 71 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد.

حاجتی با بیان اینکه استان خوزستان از نظر کشاورزی رتبه اول را دارا است گفت: مهمترین محصولات کشاورزی این استان، گندم، ذرت، نیشکر و کلزا است. همچنین از نظر میزان تولیدات محصولات کشاورزی رتبه اول را داریم.

وی گفت: در بحث استخراج نفت حدود 83 درصد تولیدات نفت را داریم. در بحث استخراج گاز نیز سهم خوزستان 16 درصد است.

این مقام مسئول عنوان کرد: با اینکه حدود 35 درصد گاز و پتروشیمی کشور را تولید می کنیم ولی متاسفانه فقط سه درصد استخدام در این شرکت ها را به خود اختصاص می دهیم.

حاجتی گفت: در حوزه گردشگری تقریبا در تمامی زمینه ها مزیت داریم. تنها استان کشور هستیم که 30 اثر ثبت جهانی داریم ولی به جهت سایه سنگین نفت بر بخشهای اقتصادی استان، بخش گردشگری با این همه مزیت نتوانسته رشد پیدا بکند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: در حوزه گردشگری مذهبی زائرین حسینی در ایام اربعین از سراسر کشور از مسیرهای خوزستان عبور می شود. در حوزه گردشگری جنگ نیز استان خوزستان در طول سال میزبان کاروانهای راهیان نور است.

وی گفت: تمایل زیادی به مهاجرت از خوزستان وجود دارد و عوامل زیادی ازجمله پدیده گرد وغبار و شرایط نامناسب اقلیمی باعث افزایش مهاجرت از این استان شده است. ما سالیان گذشته یک استان مهاجر پذیر بودیم ولی الان به یک استان مهاجر فرست تبدیل شده ایم.

حاجتی افزود: برای ماندگاری نیرو در خوزستان می توان از مشوق هایی همچون تفاوت حقوق دریافتی کارکنان با سایر استان ها،تامین اعتبار افراد خواهان بازنشستگی پیش از موعد، تصویب تعطیلات تابستانی برای کارکنان خوزستانی، ارایه معافیت برای کارفرمایان وسرمایه گذاران، اعطای تسهیلات به مردم برای 2جداره کردن پنجره منازل خود و تشکیل کارگروه مدیریت مهاجرت در خوزستان استفاده کرد.

وی افزود: اگر برخی اختیارات به استان داده شود بسیاری از مشکلات خوزستان حل می شود.

حاجتی در پایان گفت: با توجه به نقش خوزستان در اقتصاد کشور ، به بازنگری در حوزه تشکیلاتی و تفویض اختیار نیاز است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار