قانون اختصاص سهمیه مناطق محروم دانشگاه‌ها ناکام بود

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار
قانون اختصاص سهمیه مناطق محروم دانشگاه‌ها ناکام بود
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است قانون تخصیص ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها برای مناطق محروم ناکام بوده است.

بهروز بنیادی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت درباره قانون تخصیص ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها در رشته پزشکی برای مناطق محروم و تعهد آنها مبنی بر کار در آن مناطق به مدت سه برابر دوره تحصیل خود گفت: یکی از راهکارهای مجلس در سال‌های این بود که سهمیه خاصی برای افراد بومی مناطق محروم بگذارد تا بعد از فارغ التحصیلی در آنجا ماندگار شوند؛ اصل این قضیه کار خوبی است اما این ماندگاری مشکلاتی نیز ایجاد کرده است.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان یا متخصصانی که متعهد شدند، ناراضی هستند و عنوان می‌کنند در صورت ازدواج خودشان یا تحصیل همسر و فرزندشان در شهر دیگر نمی‌توانند به این تعهد باقی بمانند.

فردی صندلی دانشگاه را اشغال می‌کند که حاضر نیست به تعهدات خود عمل کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: اگرچه تعریف این ظرفیت برای مناطق محروم کار خوبی بوده ولی در مرحله اجرا مشکلاتی دارد؛ مانند بسیاری از کارهای دیگر که تعهد محضری گرفته یا وثیقه‌ای دریافت می‌شود ولی با این حال بسیاری از فارغ‌التحصیلان پزشکی حاضر نیستند در آن مناطقی که از ابتدا تعهد داده‌اند، خدمت کنند.

وی با بیان اینکه کاری از دست وزارتخانه برنمی‌آید، افزود: این فارغ‌التحصیلان محاسبه می‌کنند حتی اگر وثیقه هم به اجرا گذاشته شود، آزاد شدن آنها از این قید به نفعشان است؛ در حالی که فردی صندلی دانشگاه را اشغال کرده که حاضر نیست به تعهدات خود عمل کند.

هر کسی برای فرار از تعهدات خود راه‌حل‌هایی پیدا می‌کند

بنیادی گفت: به نظر می‌رسد این اختصاص سهمیه کار جالبی نیست و باید به همان حالت قبلی برگشت؛ در واقع باید ظرفیت دانشگاه را اضافه کرد و با همان سیستم قبلی توزیع شود.

وی با بیان اینکه این قانون نتوانست به اهدافی که برای آن متصور بودیم برسد، ادامه داد: کسانی با تخصص مناطق محروم برای فلان شهر و فلان منطقه قبول شدند ولی حاضر نیستند به آنجا بروند؛ از سوی دیگر وزارتخانه هم نیروی جایگزین آن را با آن شهرستان نمی‌دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه تخصیص سهمیه نتوانست کاری بکند، گفت: شاید جزو تنبیه‌ها این باشد که مهر نظام پزشکی متخصص به وی ندهند اما به هر حال هر کسی برای خود راه‌حل‌هایی پیدا می‌کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار