لزوم آموزش و جذب بهیاران

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

لزوم آموزش و جذب بهیاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت از فعالیت ۱۴۰ هزار پرستار در سراسر کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، مریم حضرتی ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه برنامه نشست مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور در محل هتل کاروانسرای آبادان در جمع خبرنگاران عنوان کرد: آنچه در کشور ما به عنوان استاندارد برای حوزه پرستاری در نظر گرفته می شود به این صورت است که برای هر یک تخت بیمارستانی سه پرستار و یک کمک پرستار باید در نظر گرفته شود؛ در این زمان با این استاندار فاصله بسیاری داریم.
وی افزود: با همکاری معاونت توسعه وزارت بهداشت و سایر دانشگاه ها در حال انجام اقداماتی برای رفع این کمبود هستیم، در این زمان ۱۴۰ هزار پرستار در سطح کشور مشغول ارائه خدمات پرستاری هستند، که موضوع به این معنا است که هفت دهم استاندارد های رایج مد نظر درباره نیروهای مورد نیاز اجرایی می شود در صورتی که این رقم باید به ۱.۸ برسد. برای دستیابی به این هدف نیاز به تسریع وضعیت پرداختی ها از سوی سازمان تامین اجتماعی به دانشگاه ها هستیم؛ تنها در این صورت امکان جذب پرستاران بیشتر برای بیمارستان ها فراهم می شود.
حضرتی افزود: مسئولان راهبردی وزارت بهداشت طرحی از مجموعه پیشنهادات معاونت ها برای فراهم سازی زمینه ماندگاری پرستاران ارائه کرده اند؛ با تصویب این طرح به طور حتم انگیزه ماندگاری پرستاران بیشتر می شود. یکی دیگر از مزایای این طرح ساخت پانسیون ها در نقاط محروم است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص جذب بهیاران و سرپرستاران در سطح بیمارستان ها اظهار کرد: برای شرایط احراز مدیریت سرپرستاران، ابلاغیه ای را ارائه کردیم که بر اساس آن، مدیران شایسته برای احراز مدیریت پرستاری (همچون سرپرستار، مترون و مدیر خدمات پرستاری بیمارستان ها) معرفی می شوند، برای بهیاران نیز در ردیف کمک پرستاران غیر آکادمیک (کسانی که کارهای اولیه بیمار را انجام می دهند) و پرستاری حرفه ای (به طور عمده کارشناس اند) نیز برنامه ریزی شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر سیاست معاونت پرستاری وزارت بهداشت مبتنی بر توسعه حوزه بهیاری نیست، امابه دلیل نیاز به وجود بهیار در برخی مناطق، تعداد محدودی از مدارس آموزش بهیاری، در حال آموزش و تربیت متقاضیان در این خصوص هستند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دانشکده های پرستاری دانشجویان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا دوره های آموزشی در زمینه های هوش بری، اتاق عمل، فوریت ها، پرستاری و مامائی در حال فراگیری آموزش های لازم هستند.
حضرتی همچنین درباره برنامه های توسعه ای بخش پرستاری با هدف کاهش کمبودها و رفع نگرانی های پرستاران افزود: پرستاری کار سخت و سنگینی است و پرستاران ما با توانمندی، درایت و صبوری به خوبی در حال انجام وظایفشان هستند، در حال حاضر بهترین فرصت کاری در بخش پرستاری است و این موضوع در سایر رشته ها کمتر وجود دارد، به زودی در رشته پرستاری جذب نیرو داریم و موضوع پرداخت حقوق و معوقات نیز رفع می شود. در صورتی که سازمان تامین اجتماعی بدهی اش به دانشگاه ها را پرداخت کند، دانشگاه ها هم امکان پرداخت حقوق، معوقات و کارانه نیروهایشان را خواهند داشت و مشکلات نیز حل شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در برنامه توسعه ششم آنچه از نظر خدمات پرستاری مد نظر است، تاکید بر پرستار جامعه نگر است، اظهار کرد: اکنون تمرکز معاونت پرستاری بر این موضوع معطوف است که پرستاران را از راهروهای تنگ بیمارستان به درون جامعه بکشانیم تا مردم بتوانند طعم مراقبت های پرستاری در خارج از بیمارستان ها را نیز بچشند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار