لزوم بازنگری در قوانین وزارت علوم برای حذف مدرک‌گرایی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

لزوم بازنگری در قوانین وزارت علوم برای حذف مدرک‌گرایی

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: وقتی حقوق افراد با مدرک دانشگاهی آنها تعیین می‌شود طبیعی است که مدرک‌گرایی ایجاد می‌شود بنابراین در این حوزه قوانین وزارت علوم نیاز به بازنگری دارد تا مساله مدرک‌گرایی حل شود.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره پایان‌نامه‌های دانشجویی با اشاره به فعالیت های جهاد دانشگاهی اظهار کرد: اهتمامی که در جهاددانشگاهی بر مباحث علمی وجود دارد قابل تقدیر است و یکی از فعالیت‌های مفید جهاد دانشگاهی در عرصه پایان‌نامه‌های دانشجویی در این جشنواره است و امیدواریم در سال‌های آینده در سطح وسیع‌تری ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به یکی از خطبه‌های امیرالمومنین اظهار کرد: امیرالمومنین در یکی از خطبه‌های خود می‌فرماید از ویژگی‌های اهل تقوا و انسان‌های برجسته و با تقوا این است که گوش‌های خود را وقف کرده‌اند و همه‌جانبه در اختیار علم نافع قرار داده‌اند.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند دوری می‌جویم از علمی که فایده ندارد، گفت: بنابراین با توجه به محدودیت امکانات و عمر باید علم نافع در بالاترین اولویت باشد و ممکن است بین برخی علوم مجبور به انتخاب باشیم.
وی با اشاره به اینکه بیشتر پایان‌نامه‌ها بعد از نوشته شدن بایگانی می‌شود، گفت: باید به نویسندگان این رساله‌ها گفت اگر خودتان بعد از نوشتن پایان‌نامه‌ها حاضر هستید یک بار دیگر آن را مطالعه کنید آن پایان‌نامه مفید است و در غیر این صورت پایان‌نامه مفیدی نوشته نشده است.
محمدیان با بیان اینکه بیشتر پایان‌نامه‌هایی که نوشته می‌شود را حتی استاد راهنما و استاد مشاور مطالعه نمی‌کنند، تاکید کرد: اینها موضوعاتی است که باید به دلیل آن بر علم این کشور گریست.
وی افزود: اگر پایان‌نامه‌ها در مرز دانش حرکت نکنند و در بعد کاربردی ثروت تولید نکنند و تنها امتیازات مقطع تحصیلی را ایجاد کند مشکل بزرگی برای کشور است.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با انتقاد از کمیت‌گرایی در برابر کیفیت‌گرایی در ارائه رساله‌های علمی اظهار کرد: توجه به تعداد مقالات که برخی دانشگاه‌ها آن را منحصر به مقالات ارائه‌ شونده در خارج از کشور و برخی آن را منحصر به مقالات نوشته شده به زبان انگلیسی می‌کنند مشکل بزرگی است که نه‌تنها به بحث کمیت‌گرایی دامن می‌زند بلکه توهین به دانش و زبان ملی است.
محمدیان با بیان اینکه در حال حاضر اساتیدی که نقشی در پایان نامه ندارند الزاما اسمشان در پایان‌نامه ثبت می‌شود، گفت: اینها مشکلات اساسی است که با آن مواجه هستیم.
وی افزود: وقتی حقوق افراد با مدرک دانشگاهی آنها تعیین می‌شود طبیعی است که مدرک‌گرایی ایجاد می‌شود بنابراین در این حوزه قوانین وزارت علوم نیاز به بازنگری دارد تا مساله مدرک‌گرایی حل شود.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: از وزارت نفت به شدت گلایه‌مند هستیم که با وجود ظرفیت صنعتی که جهاد دانشگاهی ایجاد کرده، باز وزارت نفت با خارجی‌ها قرار داد می‌بندد و زحمات فرهیختگان جهاد را نادیده می‌گیرد و استفاده نکردن از این سرمایه‌ها واقعا جای تاسف دارد.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار