لزوم جذب نیروی جدید پرستاری همراه با آموزش مستمر و آماده سازی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر لزوم آموزش مداوم پرستاران، گفت: درست است کمبود نیرو داریم اما نیروی جدید باید مرحله آشناسازی و سپس ادغام در کار را پشت سر بگذارد؛ این یعنی صرفا جذب نیرو کفایت نمی‌کند و جذب نیرو با آموزش مستمر و آماده سازی باید همزمان باشد.

دکتر علی درویش‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل پرستاری در جهان و ایران، کمبود شدید نیروی پرستاری است، گفت: بیماری کرونا این موضوع را ملموس‌تر کرده است؛ چون بیماران نیاز مراقبتی بیشتری دارند. این در حالی است که سایر بیماری‌هایی که از قبل هم وجود داشت هنوز هم وجود دارد. از طرفی در چنین شرایطی تاکنون حدود یک سوم پرستاران فعال کشور درگیر بیماری شدند.

وی افزود: قریب به ۱۹۵ دانشکده پرستاری در کشور داریم اما در مقطعی که کرونا آمد چقدر برای مباحث آموزشی پرستاران هزینه کردیم؟ ما در دانشکده‌های پرستاری چنین چیزی را نمی‌بینیم و تا به امروز منبعی اختصاصی برای تربیت و پرورش پرستاران در بحران کرونا نداشتیم. پرستاران فعال هم نیاز به بازآموزی دارند که این کار هم نیاز به منابع مالی و انسانی دارد.

او با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات نسبتا مناسبی برای جبران کمبود نیروی پرستاری صورت گرفته است، تصریح کرد: البته نباید فراموش کنیم مراحل مختلفی پیش روی یک تازه‌کار وجود دارد تا به پرستار حرفه‌ای تبدیل شود. نیروی جدید باید مرحله آشنا سازی و سپس ادغام در کار را پشت سر بگذارد. این یعنی صرفا جذب نیرو کفایت نمی‌کند و جذب نیرو با آموزش مستمر و آماده سازی باید همزمان باشد. به ازای هر تخت پرستاری نیاز به ۲.۵ نفر نیرو داریم در حالی که این عدد در کشور حدود ۰.۸ است. در بخش ICU هم که اصل و اساس کار بیمار بر محور مراقبت است نیاز به پرستاران داریم.

درویش‌پور درباره استقبال از رشته پرستاری در سال‌های اخیر، اظهار کرد: افزایش استقبال از رشته پرستاری نه تنها در ایران بلکه در جهان اتفاق می‌افتد. مشاغلی هستند که به سمت ماشینی شدن پیش می‌روند و جذب نیروی انسانی کاهش یافته است، اما پرستاری جزو مشاغلی است که امنیت شغلی بالایی دارد؛ چون هیچ ربات یا ماشینی نمی‌تواند جایگزین پرستار شود. از سوی دیگر نیاز به پرستاری در جهان روزبروز در حال افزایش است و به طور کلی ۶۰ درصد نیروهای نظام سلامت کشورها پرستاران هستند.

وی افزود: حتی پس از گذر از بحران کرونا بازهم نیاز به نیروی پرستاری داریم زیرا جامعه ما به سمت پیر شدن می‌رود و با این رویه نیاز به پرستارمان افزایش خواهد یافت و همه این عوامل سبب افزایش استقبال از این رشته است. پرستاری برای کشورها یک شغل استراتژیک است، خیلی از کشورها آنقدر به این رشته اهمیت می‌دهند که حتی ویزای اختصاصی پرستاری دارند؛ چون می‌دانند یک پرستار چه منافعی برای نظام سلامتشان دارد. کشور انگلستان بنیان‌گذار پرستاری نوین بوده اما چون اهمیت این رشته را می‌داند ویزای اختصاصی برای پرستاران صادر می‌کند و دنبال جذب پرستار هستند. زمانی که تقاضا برای مهاجرت وجود داشته باشد و اهمیت به پرستار و شرایط کاری بهتر هم وجود داشته باشد افزایش مهاجرت به وجود می‌آید.

این دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پرستاری در کشورهای توسعه یافته یک حرفه مستقل حساب می‌شود و به آنها پروانه صلاحیت حرفه‌ای داده می‌شود؛ چیزی که تقاضای پرستاران کشور ما هم است اما کمتر به آن توجه شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار