ماجرای حذف کنکور به کجا ختم می شود؟

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

ماجرای حذف کنکور به کجا ختم می شود؟

طی چند سال گذشته حذف یا باقی ماندن کنکور از جمله موضوعاتی بوده که هر از چند گاهی پررنگ می شود و افکار عمومی، علی الخصوص جوانان را مشغول به خود می کند اما واقعیت آن است که دیگر تا چند سال آینده، بود و نبودش تاثیر زیادی در سرنوشت افراد نخواهد داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی چند روز قبل در مراسم تکریم و معارفه رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در بخشی از صحبت هایش بیان کرد که اگر سازمان‌ سنجش منحل شود، کنکور هم حذف می‌شود.
این جملات رییس قوه مقننه سبب شد تا بار دیگر مبحث کنکور در جامعه داغ شود و بر همین اساس نیز خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا با رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت و گو کرد که وی با تاکید بر اینکه جایگاهش در حد و اندازه پاسخگویی به ریاست مجلس شورای اسلامی نیست؛ گفت: منتظریم هماهنگی های لازم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گیرد و پاسخی در این زمینه داده شود.
ابراهیم خدایی گفت: البته قانون مشخص است و بر اساس آن باید همه دستگاه ها به آن عمل کنند؛ حال اینکه خود قانونگذار در جریان تمام امور قانون مدنظر نباشد؛ امر دیگری است.
بر اساس قانون مصوب سال 86، مقرر شد که کنکور تا سال 90 کاملا حذف شود اما قانون مذکور، سال 92 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح و چندین تکلیف بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور و آموزش و پرورش گذاشته شد.
هدف از ارائه این طرح که دو فوریت آن نیز در جلسه علنی مجلس تصویب شده بود، رفع ابهام ناشی از ابطال یکی از مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو توسط دیوان عدالت اداری بوده است؛ دیوان عدالت اداری در آن تاریخ با ابطال مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره تعریف سوابق تحصیلی اعلام کرده بود که تا زمان محقق شدن تأثیر نمرات سه سال آخر متوسطه، امکان اعمال سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو وجود ندارد.
بر اساس ماده واحده طرح نمایندگان مجلس، مواد یک و سه قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10 شهریورماه 1392 به این شرح اصلاح و قرار شد از آزمون‌های سال 1395 و پس از آن اعمال ‌شود:
بند الف ماده یک ـ منظور از سابقه تحصیلی، نمراتی از دروس دوره‌ سه ساله آخر متوسطه است که مطابق اصول سنجش اندازه‌گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی و استاندارد برگزار شده باشد.
بند ت ماده سه نیز که به یکی از وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو اشاره دارد، به این شرح اصلاح می‌شود «اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات نهایی سه ساله آخر متوسطه)، آزمون عمومی و آزمون تخصصی در سنجش».
موافقان این طرح به مسائلی همچون ضعف تفکر عمیق در آموزش در نتیجه کنکورمحوری و تمرین تست‌زنی توسط دانش‌آموزان، رفع فشارهای ناشی از کنکور و ارزیابی توان تحصیلی دانش‌آموزان در بازه زمانی چند ساعته و رفع ابهام دیوان عدالت اداری اشاره کردند.
مخالفان نیز عجله در ارائه این طرح و ضرورت چکش‌کاری آن و نیز موجود نبودن ابزارهای کافی در اختیار آموزش و پرورش برای استانداردسازی آزمون‌ها را از جمله دلایل مخالفت خود اعلام کردند.
در نهایت کلیات این طرح با 110 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
کارشناسان ضمن تاکید بر اینکه صندلی خالی دانشگاه‌ها دلیل روشنی بر کارایی نداشتن کنکور است، دریافت سودهای کلان در برگزاری آزمون‌های آزمایشی و کلاس‌های کنکور را از جمله عوامل به نتیجه رسیدن حذف کنکور و قانون در این زمینه دانستند.
رئیس سازمان سنجش آموزش در ادامه گفت و گوی خود با ایرنا خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون که از سال 93 اجرایی می شد باید طی 5 سال، 85 درصد کل ظرفیت های آموزش عالی با سوابق تحصیلی اعمال شود.
خدایی ادامه داد: امسال، چهارمین سال اجرای این قانون به شمار می رود و خوشبختانه سازمان سنجش آموزش از 85 درصد نیز عبور کرده است، به این معنا که در دفترچه کنکور امسال، به غیر از رشته های گروه های شهریه پرداز همچون دانشگاه آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی ها که همگی آنها بدون کنکور هستند، امسال وارد رشته های روزانه و گروه های نوبت دوم شدیم و پذیرش دانشجو برای حدود 12 درصد ظرفیت رشته های روزانه نیز با سوابق تحصیلی صورت می گیرد.
خدایی یادآور شد: امسال نیز پذیرش داوطلبان در 28 درصد ظرفیت های نوبت دوم کنکور بر اساس سوابق تحصیلی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: سازمان سنجش آموزش این فرآیند را به پیش می برد و واقعیت این است که سقفی هم برای این کار نگذاشته ایم که مثلا باید حتما 85 درصد باشد و سال آینده هم بر اساس مدل موجود، به طور حتم این درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس سازمان سنجش آموزش یادآور شد: ادامه این روند تا یک نقطه ای امکان پذیر است و باید برای ادامه مسیر تغییرات اساسی در سیستم های ارزشیابی اتفاق بیافتد.
وی اظهار داشت: سازمان سنجش در رشته های علوم پزشکی و برخی از دانشگاه ها و رشته های برتر با توجه به سیستم ارزشیابی که در حوزه آموزش متوسطه وجود دارد، با مشکل مواجه است.
خدایی با بیان اینکه چشم انداز کوتاه مدتی برای این امر نمی بیند، گفت: به طور مثال در رشته های پزشکی باید به این امر برسیم و البته قانون هم به این امر تکلیف نکرده است.
وی افزود: قانون بیان کرده که به تدریج سهم سوابق تحصیلی افزایش یابد اما در این مسیر، مشکلات زیادی وجود دارد که معتقدم باید با هماهنگی سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش راهی برای تسریع در این فرآیند پیدا کنیم.
مشاور عالی و سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز درباره آخرین وضعیت حذف کنکور سراسری گفت: مطابق قانون، کنکور دانشگاه ها باید تا سال 90 حذف می شد اما با شرایط فعلی، حداقل تا سال 97 کنکور برگزار خواهد شد.
حسین توکلی گفت: سازمان سنجش طی سالهای گذشته به تدریج، تعداد کدرشته محل هایی که پذیرش دانشجو در آنها براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) صورت می گیرد را افزایش داده است.
وی درباره سهم تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور نیز توضیح داد: سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور تا سال 92 با تاثیر مثبت اعمال می شد اما از سال 93 این سوابق تحصیلی با تاثیر قطعی (مثبت و منفی) برای پذیرش داوطلبان به میزان 25 درصد درنظر گرفته شد.
این در حالیست که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دعوت این کمیسیون از مسئولان آموزش و پرورش درخصوص کم و کیف اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو و حذف کنکور پس از گذشت چندین سال از تصویب آن خبر داد.
میرحمایت میرزاده توضیح داد: در حالی که از سال تحصیلی 86-87 نظام آموزشی 6-3-3، برای حذف کنکور اجرایی شده است اما پس از گذشت این سالها، مساله حذف کنکور همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌رود به همین دلیل اقدامات آموزش و پرورش برای دستیابی به این مهم اهمیت فراوان دارد.
نماینده مردم گرمی در مجلس ادامه داد: نهایی کردن امتحانات برخی از دروس به منظور در نظر گرفتن سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها به جای برگزاری کنکور، از جمله اقداماتی است که آموزش و پرورش باید در راستای آن قدم بردارد.
میرزاده افزود: وزارت علوم نیز در این رابطه وظایفی برعهده دارد چراکه باید گزارشی از اینکه در پذیرش‌های خود چقدر ملاک را بر معدل و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اختصاص داده توضیح دهد، درواقع در رابطه با میزان اجرای این قانون گزارشی به کمیسیون ارائه دهد.
همچنین نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اجرای قانون حذف کنکور باید با دقت فراوان به فرجام برسد.
داوود محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد قانون حذف کنکور اظهار داشت: طی هفته گذشته، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جلسه ای برگزار کرد و از وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، سازمان سنجش آموزش کشور و مسئولان مربوطه درخواست کردیم تا اقداماتشان را در مورد اجرای مصوبات مجلس در این زمینه گزارش دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: کمیته آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنان پیگیر این موضوع است و جلسات مختلفی را در این زمینه برگزار کرده است.
وی ادامه داد: معتقدیم باید بر اساس قانونی که تصویب شده است مبحث حذف کنکور عملیاتی شود و این امر دیر یا زود اجرایی خواهد شد.
طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها معروف به (قانون حذف کنکور) طی چند سال گذشته به دفعات مطرح شده و چندین بار هم در خانه ملت بر سر این موضوع، مباحث مختلفی عنوان شده است.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار