محدودیت منابع مالی؛ ناکامی در جذب پرستارانِ طرحی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

محدودیت منابع مالی؛ ناکامی در جذب پرستارانِ طرحی

دبیرکل خانه پرستاری ایران گفت: محدودیت منابع مالی سبب شده است جذب پرستاران طرحی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با مشکل رو به رو شود.
محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستاری ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مشکلات پرستاران، اظهار کرد: بر اساس قانون گذشته پرستاری کشور مبنی‌بر لایحه طرح نیروی انسانی که در دهه هفتاد به تصویب دولت رسیده است، پرستاران باید مدتی را تحت عنوان طرح پرستاری در بیمارستان می‌گذراندند و هدف اصلی این قانون بیشتر رفع مشکلات و کمبودهای کشور به خصوص در زمان 8 سال دفاع مقدس بود.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود پرستار و پزشک در زمان گذشته، فارغ‌التحصیل رشته پرستاری باید لزوما دو سال در طرح نیروی انسانی شرکت می کردند، این طرح سبب شد تا در آن زمان پرستارانِ طرحی در مناطق محروم کشور خدماتی خیلی خوب را با کیفیت مناسب ارائه بدهند.

فارغ التحصیلی بیش از 10 هزار نفر در رشته پرستاری
دبیرکل خانه پرستاری ایران تأکید کرد: در زمان تصویب لایحه گذراندن طرح نیروی انسانی، تعداد فارغ التحصیلان رشته پرستاری سالیانه هزار نفر بود که این عدد در حال حاضر به حدود 10 هزار نفر رسیده است و این افراد برای استخدام در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و خصوصی نیازمند گذراندن طرح هستند.

شریفی مقدم اضافه کرد: فارغ‌التحصیلانی که چند ماه تا یک سال از پایان تحصیلشان گذشته است، به دلیل نداشتن سهیمه دانشگاه علوم پزشکی طرحشان انجام نمی‌شود و به همین دلیل استخدام شان در بیمارستان‌های خصوصی، تأمین اجتماعی و سایر مراکز درمانی با مشکل مواجه شده است.

وی اظهار کرد: محدودیت منابع مالی دلیل اصلی نداشتن سهمیه دانشگاه‌ها برای گذراندن طرح به وسیله نیروی پرستاری است و این در حالی است که پرستارانِ طرحی حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

پرستارِ طرحی؛ نیرویی با انگیزه و جوان
دبیرکل خانه پرستاری ایران گفت: پرستارِ طرحی بهترین نیرو برای کار در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است، زیرا این نیروها عموما جوان، باانگیزه و با پشتکار بالا هستند و آماده کار در شیفت‌های مختلف به خصوص شیفت عصر و شب حاضر به کار هستند.

شریفی مقدم گفت: متأسفانه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با کمبود نیروی پرستار مواجه هستیم و این کمبود برخی از بیماران را دچار خسارت و یا حتی فوت می‌کند اما با این وجود نیروی پرستارِ طرحی را به دلیل مسائل مالی جذب نمی‌کنند.

وی یادآوری کرد: اگر توان جذب نیروی پرستار طرحی در کشور وجود ندارد، بهتر است این قانون لغو شود تا بیمارستان‌های خصوصی و تأمین اجتماعی به صورت داوطلبانه بتوانند از داوطلبان پرستاری استفاده کنند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار