مخالفت مجلس با حذف آزمون استخدامی آموزش یاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف آزمون استخدامی آموزش یاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآوزی مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص طرح الحاق یک تبصره به ماده الحاقی قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزش یاران نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش، پیشنهاد علی علیزاده در خصوص بازگشت به اصل طرح را مبنی بر حذف آزمون استخدامی بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

علی علیزاده ضمن توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: اصلاحاتی که کمیسیون در این طرح اعمال کرده تبعیضی ناروا می باشد. برگزاری آزمون برای این دسته کاری غلط است. بیش از ۲۳ هزار نفر آموزش یار و آموزش دهنده نهضت سوادآموزی داریم. این یک آزمون اضافی است که به این گروه تحمیل شده است. به دوستانی که ۱۵ تا ۲۰ سال در سخت ترین شرایط و در مناطق محروم زحمت کشیدند تا روزی استخدام شوند با برگزاری این آزمون از حل مسلم خود محروم می شوند و عملا یک تبعیض ناروا است. پیشنهاد بنده بازگشت به اصل طرح و حذف آزمون استخدامی برای این دسته از معلمان زحمت کش می باشد تا بتوانند همگی یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره ببینند و بعد از یک سال آزمون دهند.

مهدی طغیانی در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: تا کنون چندین مرتبه در خصوص استخدام معلمین حق التدریسی، شرکتی و نهضت سوادآموزی در مجلس بحث شده است اما سیاست کلی ما سیاست صریح رهبری است که تاکید داشتند جذب نیرو در آموزش و پرورش فقط باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد. ما نباید با فشار یک گروهی تسلیم شویم و حق سایر افراد را زیر پا بگذاریم. بیش از ۲۰ هزار نفر در آزمون استخدامی شرکت کردند و تنها ۴۰۰۰ نفر قبول نشدند. حال نیز کمیسیون مجددا در طرح خود این مجوز را داده است تا آزمونی مجدد برای ۴۰۰۰ نفری که نتوانستند شرکت کنند یا قبول نشده اند مجددا برگزار شود اما حذف کلی آزمون کار اشتباهی است. چرا که صلاحیت معلمان باید در یک آزمونی احراز شود.

مسلم صالحی در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: بحث استخدام این عزیزان به امروز باز نمی گردد؛ بلکه دولت ۱۵ سال است که قول استخدام به آنها داده و هر ساله آنان را بازی می دهد. فردی که ۱۵ سال سابقه تدریس داشته و در بدترین شرایط در نقاط محروم سر کرده است. اگر معلم بدی بود چرا حالا آموزش و پرورش آن را نگهداشته است. از سوی دیگر ظرف ۲ تا ۴ سال آینده ۳۰۰ هزار نفر از معلمان بازنشسته می شوند. مگر ظرفیت جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟

نماینده دولت در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد در تعلیم و تربیت حساسیت زیادی در جذب نیروی انسانی قائل است. همانطور که مسئله جذب نیروی انسانی برای ما اهمیت دارد کیفیت نیروی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس تکلیف مجلس آموزش و پرورش آزمون استخدامی را در سال جاری برگزار کرد و حدود ۲۳ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند. دولت هم با حذف این آزمون، هم با برگزاری مجدد این آزمون مخالف است. چرا که اگر قرار باشد مجددا این آزمون تکرار شود از این پس تمام آزمون های استخدامی به بهانه های مختلف باید چندین بار برگزار شود.

علیرضا منادی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: این موضوع و حل اختلاف بین مجلس و دولت است. مجلس قانونی را تصویب کرد و دولت را مکلف کرد تا برای استخدام آموزش یاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی آزمون برگزار کند. در دولت نیز در شرایط کرونایی سال جاری آزمون را برگزار کرد و حدود ۲۴ هزار نفر در این آزمون شرکت کرد. حال کمیسیون نیز مجددا در طرح خود به آموزش و پرورش تکلیف کرده تا آزمون را مجددا برای افرادی که قبول نشده و یا جامانده اند برگزار کند اما اینکه بگوییم کلا آزمون حذف شده و همه این افراد استخدام شوند جلوه خوبی ندارد. خود مجلس این قانون را تصویب کرده است و در آزمونی که برگزار شده ۱۷ هزار نفر قبول شده اند. اجازه دهید برای ۶۰۰۰ نفر باقیمانده مجددا آزمون برگزار شده و این عزیزان نیز از مسیر قانونی استخدام شوند. ما نباید احساسی عمل کنیم.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار آموزش و پرورش اخبار