مدیحه‌سرایی برای مهارت‌آموزی به جای اقدام و عمل/ درهای بسته مشاغل به روی بیکاران باسواد

دسته ها: اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار

مدیحه‌سرایی برای مهارت‌آموزی به جای اقدام و عمل/ درهای بسته مشاغل به روی بیکاران باسواد

وجود بیش از ۴ میلیون فارغ‌التحصیل بدون مهارت در مقابل نبود تجهیزات به‌روز آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان دغدغه جدی جوانان مطرح است اما این دغدغه در میان مسؤولان اجرایی بیش‌تر شبیه مدیحه‌سرایی از فواید مهارت‌آموزی است تا اقدام و عمل.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نیروی کار دارای مهارت و دانش فنی در یافتن شغل مناسب بیش‌ترین شانس را خواهد داشت چراکه تغییرات تکنولوژی و به‌روزرسانی کسب‌وکارها متناسب با نیازهای روز جامعه، ضرورت مهارت آموزی را بیش‌تر کرده است.

شاید به جرأت بتوان گفت‌ که مهارت آموزی پیشرفته و متناسب با نیازهای واقعی بازار کار به عنوان حلقه مفقوده نظام آموزشی کشور به شمار می‌رود در حالیکه با عدم تخصیص بهینه منابع و عدم اختصاص هدفمند آن به بخش آموزش‌های مهارتی به مشکلات و چالش‌های موضوع مهم مهارت آموزی و ارتقای دانش فنی دامن زده شد.

در واقع نکته حائز اهمیت در جریان نشست و برخواست‌های مسئولان اقتصادی، توجه صرف به بیان کلیات و الزامات آموزش‌های فنی بوده و همواره روند اجرایی مهارت‌آموزی و لزوم تهیه زیرساخت‌های لازم در این بخش مورد غفلت واقع شده است؛ غفلتی که اکنون پس از گذشت سال‌ها به قیمت انباشت شدید نیروی کار دانش‌آموخته بدون مهارت‌های فنی تمام شد.

در این باره، نگاهی به آخرین سخنان علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان ویدئو کنفرانس افتتاح طرح‌های مختلف شهرستان زرند، نشان می‌دهد که مهارت آموزی و هدف‌گذاری‌های متناسب با آن در شرایط کنونی بازار کار بسیار خوب و منطقی به نظر می‌رسد.

ربیعی در این باره گفته است: سال آینده به همت شما مردم و اقدامات در نظر گرفته شده در مجلس شورای اسلامی و پول ترکیبی از منابع مختلف، هر ایرانی با یک مهارت و هر خانه یک شغل محقق می‌شود.

وزیر همچنین در نشست با کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که با حضور سلیمان پاک‌سرشت، معاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور ، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امین سازگارنژاد، رئیس سابق سازمان و دستیار وزیر کار در محل این سازمان برگزار شد، فقدان مهارت را چالش بزرگ ایران اعلام کرد.

وی همچنین بر این موضوع که سازمان فنی و حرفه ای کشور باید نماد نوآوری بوده و مسائل نوین را در کشور مد نظر قرار دهد، تأکید جدی دارد.

به گزارش فارس، با بررسی و گفت‌وگوهای پیرامون شرایط روز سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و نحوه مدیریت منابع در سال‌های گذشته، مشخص شد که جای تجهیزات، امکانات و حضور مربیان حرفه‌ای متناسب با تکنولوژی‌های پیشرفته خالی است.

البته برخی مسئولان و کارشناسان نبود تجهیزات و امکانات به روز را نشأت گرفته از عدم اختصاص منابع کافی و لازم دانسته و در عین حال این اعتقاد وجود دارد که عدم وجود مدیرانی کارآمد در استفاده و تجهیز به موقع امکانات ورای مسئله تخصیص کافی منابع است.

بنابراین نبود تجهیزات به روز و امکانات آموزشی در کنار ضعف اراده برای اجرای سیاست‌های مهارت‌آموزی، بر دغدغه‌های قبلی حوزه مهارت آموزی در کشور می‌افزاید؛ به طوریکه اکنون با خیل عظیم 5 میلیون دانش‌آموخته و تقریبا بدون مهارت‌های حرفه‌ای مواجه هستیم.

* یک‌کارشناس اقتصادی: تربیت نیروی انسانی با نیازهای جامعه زاویه دارد

در این باره، غلامرضا علیزاده، کارشناس مهارت آموزی و استاد دانشگاه با بیان اینکه توسعه هر کشور تحت تاثیر دو عامل رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی است و رشد اقتصادی نیز با تولید و اشتغال رابطه مستقیمی دارد، گفت: جامعه‌ای می‌تواند به توسعه دست یابد که تولید در آن جامعه افزایش یابد و این افزایش تولید منجر به اشتغال شود.

وی گفت: تربیت افراد در دانشگاه‌ها با نیازهای جامعه زاویه دارد و آموزش‌ها کاربردی نیستند به طوریکه این آموزش‌ها در بخش صنایع، خدمات و کشاورزی جامعه قابل بهره‌برداری نیست؛ همچنین در دوره‌ای برای کاهش فشار اجتماعی نیروهای متقاضی کار، حجم ورودی دانشگاه‌ها بدون هیچ مطالعه‌ای افزایش یافت و حتی نیروهای تربیت شده در دانشگاه‌های فنی و علوم اجتماعی منطبق با نیازهای جامعه نبودند.
علیزاده معتقد است، در حال حاضر دانشگاه‌ها در سراسر دنیا، آموزش‌ها را به سمت مهارت‌های فنی و حرفه‌ای پیش می‌برند، چراکه صرف آموزش و مدرک کاربرد ندارد و صرف آموختن مسائل تئوری مهم نیست، بلکه چگونگی به کاربردن آن در جامعه است که اهمیت دارد چراکهکشورهای صنعتی و پیشرفته افرادی که دوره های مختلف مهارت های عملی را گذرانده و مهارت کسب کرده‌اند، جذب می‌شوند.
این استاد دانشگاه، تأکید کرد: باید به صورت جدی به دنبال مهارت‌آموزی کاربردی در بین دانشجویان و جوانان حرکت کرده و ضروری است که سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای در این زمینه فعالیت‌های خود را متناسب با نیازهای بازار کار گسترش دهد و در آموزش‌های خود از دستگاه‌های پیشرفته و تکنولوژی روز استفاده کند.

* آموزش مهارتی موتور پیکان پس از ۴۰ سال؟

در این باره، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره لزوم مهارت آموزی، به خبرنگار فارس، گفت: موتورهای پیکان و خودروهای قدیمی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شوند؛ همچنین فرسوده و قدیمی بودن تجهیزات سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور یکی از موضوعات مطرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جریان نشست با مدیران آموزش فنی و حرفه‌ای بود که باید ببینیم کوتاهی از سوی مسئولان بوده و یا بودجه کافی برای این امر وجود نداشته است؟

وی در عین حال گفته است که در سال‌های گذشته نسبت به بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور کم لطفی شده است و به همین دلیل تجهیزات به‌روز نشده‌اند.

بنابراین گزارش، عمده مواردی که مورد اشاره قرار گرفت به مدیران اجرایی و شخص وزیر کار برای پیگیری مطالبات حوزه مهارت آموزی باز می‌گردد و به نظر نمی‌رسد که با بیان چند جمله در مدح لزوم افزایش و ارتقای دانش مهارتی مسئله‌ای را حل کند.

اخبار دانشگاهی و استخدامی اخبار