مذاکره اپل و بی‌ام‌دبلیو بر سر ساخت خودرو

دسته ها: اخبار فناوری اخبار

تیم کوک، مدیرعامل اپل و جمعی دیگر از مدیران ارشد این کمپانی سال گذشته از خط تولید خودروی برقی آی۳ متعلق به کمپانی بی‌ام‌دبلیو در شهر لایپزیگ آلمان بازدید کردند. هدف از این بازدید، آشنایی با طرز ساخت این خودروی تمام برقی که بدنه آن از جنس فیبرکربن سبک است، گزارش شد.

این خبر برای نخستین بار اواخر ماه گذشته میلادی در ماهنامه آلمانی منیجر مگزین به چاپ رسید و از همان زمان گمانه‌زنی‌ها پیرامون همکاری مشترک اپل و بی‌ام‌دبلیو قوت گرفت.

در این بازدید، هیأت مدیره بی‌ام‌دبلیو جزئیاتی را در ارتباط با تجهیزات لازم و شیوه تولید آی۳ در اختیار تیم بازدیدکننده قرار داد.

از این‌رو پیش‌بینی می‌شود اپل در ساخت نخستین خودروی هوشمند خود از آی۳ الگوبرداری کند. به نقل از یک منبع آگاه تاکنون هیچ تفاهم‌نامه همکاری میان این دو کمپانی صاحب‌نام امضا نشده و اپل مذاکره را بدون نتیجه رها کرده است؛ زیرا به نظر می‌رسد این کمپانی قصد دارد مستقیم و بی‌واسطه به صنعت خودروسازی وارد شود. با این حال، بعید نیست این مذاکرات در آینده‌ای نه‌چندان دور مجددا از سر گرفته شود.

کارشناسان معتقدند انعقاد تفاهم‌نامه همکاری پیشرفت قابل‌توجهی را برای هر دو طرف، بویژه بی‌ام‌دبلیو به ارمغان خواهد آورد. با توجه به این که امروزه بازار خودروهای هوشمند برقی که آلایندگی بسیار ناچیزی دارند، حسابی داغ است، صنعت خودروسازی آلمان تنها در صورتی می‌تواند در بازار خودرو باقی بماند که متحمل تغییرات اساسی شود. از این‌رو، انتظار می‌رود نسل بعدی خودروهای تولید این کشور بیشتر از نوع خودروهای برقی هوشمند و هیبریدی باشد.

بر همین اساس، آلمان اعلام کرده است که سال ۲۰۳۰ فقط یک‌سوم خودروهای تولید این کشور دارای موتورهای احتراقی معمولی و دوسوم دیگر از نوع خودروهای برقی با موتورهای شارژی خواهند بود. چنانچه این چشم‌انداز محقق شود، دوسوم کارخانجات تولید موتورهای احتراقی آلمان تعطیل و باتری‌های شارژی مورد نیاز نیز از تولیدکنندگان آسیایی خریداری خواهد شد.

ناگفته نماند هوشمندسازی نسل بعدی خودروها بیش از هر چیز مستلزم تأمین و توسعه زمینه نرم‌افزاری مورد نیاز است.

به همین علت حضور کمپانی‌های تولیدکننده تجهیزات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای نظیر اپل در پروژه هوشمندسازی نسل جدید خودروهای ساخت بی‌ام‌دبلیو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا تمام نرم‌افزارهای کار گذاشته شده در این قبیل خودروها، ازجمله نقشه و مسیریاب نیازمند به‌روزرسانی مداوم است. با این حال باید در نظر داشت که به‌رغم پیشرفت سریع فناوری، وضع و تصویب قوانین حقوقی و نظارتی که مجوز تولید انبوه خودروهای هوشمند را صادر می‌کند، فرآیندی زمان‌بر است. بنابراین چنانچه تمام زیرساخت‌های لازم بزودی فراهم شود، تولید انبوه زمان بیشتری لازم دارد.

با وجود تمام مزیت‌هایی که همکاری مشترک با اپل برای بی‌ام‌دبلیو رقم خواهد زد، غول خودروسازی آلمان قصد ندارد تحت هیچ شرایطی فوت و فن‌های اختصاصی این صنعت را که طی سال‌ها تجربه کسب کرده بسادگی در اختیار شرکای کاری‌اش قرار دهد.در این بین رؤسای بی‌ام‌دبلیو تأکید دارند در این معادله نیاز مشتریان را نادیده نخواهند گرفت و برای حصول تفاهم، رویکرد مناسب را اتخاذ خواهند کرد. اکنون کارشناسان سعی دارند با برجسته‌نمایی نقاط مشترک اپل و بی‌ام‌دبلیو مانند تولید محصولات نوین و طراحی دلپذیر، همکاری این دو کمپانی شناخته شده را محتمل جلوه دهند.

در حال حاضر اپل با پشت‌گرمی بودجه 8/202 میلیارد دلاری‌اش می‌تواند به‌طور مستقیم و بی‌واسطه به صنعت خودروسازی وارد شود، اما کارشناسان معتقدند چنانچه اپل در آینده موفق به ساخت خودروی هوشمند شود، برای تولید انبوه و فروش مطلوب لازم است با یک کمپانی خودروسازی شریک شود. زیرا به‌طور حتم میزان تقاضا برای چنین محصولی بالا خواهد بود و احتمال دارد به تنهایی نتواند از پس تقاضای بازار برآید. با توجه به این‌که عده زیادی از مصرف‌کنندگان محصولات اپل از تولیدات جدید این کمپانی استقبال می‌کنند حتی اگر فقط یک درصد مشتریان سالانه آیفون قصد خرید خودروی هوشمند اپل را داشته باشند، این کمپانی باید بتواند یک میلیون و 690 هزار دستگاه از این خودرو را روانه بازار کند. این رقم که بیش از تولیدات سال گذشته جگوار و لندرور است، می‌تواند بی‌ام‌دبلیو را در صورت انعقاد تفاهم‌نامه همکاری به سوددهی قابل ملاحظه‌ای برساند.

اخبار فناوری اخبار